Netwerkverkeer meten

R

Raf

Ik heb een WRT54GS voor draadloos internet. Heb 1 abonnement dat gedeeld word door meerdere gebruikers. Ik heb gehoord van Telenet dat er software (MRTG) bestaat om het internetgebruik per gebruiker te kunnen meten. Heeft iemand hier ervaring met ?

Ik heb even je vraag apart gezet aangezien jouw vraag een andere strekking heeft dan die van Satshow en dan kun je beter een nieuwe thread openen.

Ik heb zelf geen ervaring met MRTG maar het geeft zoals ik kan zien een grafiek weer van allerhande soort gebruik. Dit werkt via het SNMP protocol, een protocol wat men eigenlijk uit veiligheidsoverwegingen beter uit kan laten, althans in elk geval niet toegankelijk voor de buitenwereld.

Verder kun je daarmee voor zover ik begrepen heb ook niet het verkeer per gebruiker meten, hij meet gewoon het totaal van alle poorten bij elkaar.

Dus vermoedelijk heb je hier niets aan.

Er is voor de linksys WRT54G alternatieve firmware beschikbaar.

Ik ben even niet zeker dat dat ook zo is voor die -GS versie maar dacht dat dat wel zo is.

Een van de meest uitgebreide soorten daarvan is DD-WRT.

Ik weet niet in welke variant van die frimware dat zit, maar ik heb gelezen dat je daarmee per aangesloten gebruiker kunt bijhouden (en instellen) hoeveel er verbuikt word.

Er is een ruime hoveelheid informatie hierover te vinden op het internet (in de engelse taal).

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan