Nickelodeon / voetbal en canal digitaal

S

Satslope

Vrijdag een interview in 2 vandaag gezien met John de Mol over het nickelodeon avontuur.

Kabelmaatschappijen regelen blijkbaar vlug een noodoplossing om het nederlandse publiek het voetbal te laten zien.

En wat doet canal digianaal? Ze sturen een brief dat je lid moet worden van het "standaard" pakket om te kunnen kijken.

Terwijl John de Mol aangaf dat het G R A T I S zou zijn!!!

We weten allemaal wel wat canaal plus onder "gratis" verstaat namelijk:

70 euro neerleggen voor een smartcard

20 euro voor administratie kosten en

20 euro voor service-kosten, die je dan eventueel kunt inruilen voor 84 euro om nog meer "gratis" en enkele "laagdrempelige" zenders te zien.

Op zich is met dat laatste niks mis, maar die zender van John de Mol, althans de voetbaluitzendingen hadden minstens ongecodeerd of onder het settop-box pakket moeten vallen als promotie. En niet als lokkertje om dat standaard pakket af te nemen!!

De eerste berichten die kwamen, waren dat als het via de kabel niet helemaal lukte om het voor mekaar te krijgen, dat het in ieder geval gratis op de satelliet te volgen zou zijn, waarmee toch al een flink deel van de bevolking bereikt zou kunnen worden.

Dat zou een uitlating zijn van John de Mol's Talpa.

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de Mol geen idee heeft hoe canal digitaal met zijn programma omgaat.

Eventueel is het mogelijk dat canal digitaal heeft verteld tegen de Mol dat het tegen vergelijkbare kosten zou zijn als een kabel abonnement.

Dat is niet waar, omdat het abonnement waar het om gaat goedkoper is dan de meeste kabel abonnementen.

Maar daar gaat het niet om.

Het gaat er wel om dat het dan dus niet gratis is, en dat er nog hele grote aantallen abonnees zijn die hier geen gebruik van kunnen / zullen maken.

Ik zou geen abonnement afsluiten dat mij minimaal 84 euro zou gaan kosten, alleen om 6 voetbal wedstrijden te zien.

Dat kan aan mijn gebrek aan interesse voor voetbal liggen, maar zou die interesse veel sterker zijn, zat ik ieder weekend het hele weekend naar een duur betaald canal plus te kijken, en kreeg ik dus het nickelodeon spul erbij.

Dan zijn er nog de mensen die een irdeto ontvanger hebben staan, en geen seca.

Die mensen zijn mooi in de aap gelogeerd als ze nu nog hun abo willen uitbreiden, want dat gaat niet meer zonder een seca doos te kopen.

Als je destijds een duur abo had, dan kreeg je een irdeto2 kaart.

Maar das inmiddels ook al niet meer zo, had je destijds maar de beslissing moeten nemen.

Het is heel simpel:

John de Mol slaat een slaatje uit de beschikbaarheid van de dure voetbal rechten, en denkt het publiek daarmee te trakteren.

Betere publiciteitsstunt kun je je niet bedenken.

Maar dan denkt men bij canal digitaal: dat kunnen wij ook !

En zij slaan een slaatje door iedereen te verplichten meer dan het zogenaamd gratis pakket aan te schaffen.

En dat wel te verstaan over de rug van de Mol.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Mol wist dat canal digitaal hier op deze manier mee om zou gaan.

Daarom is het ook te hopen dat de Mol's Talpa te weten komt hoe een en ander verlopen is.

Ongetwijfeld word de uitzending morgen ter kantore van Talpa uitgebreid geëvalueerd, want das wel nodig.

Hopelijk komt daar het gedrag van canal digitaal ook als ongewenst ter sprake.

Ik vermoed dat ze dan ook beslissen voor een andere partner voor de techniek, gezien de amateuristische resultaten op het gebied van de geluidsverbinding.

Hoewel dit niet onwaarschijnlijk ook te maken heeft met de korte termijn waarop beslist is alles onder eigen beheer op te zetten.

Dat gaat hier wel van dik hout zaagt men planken. De Mol en gratis: dat zal wel niet samengaan, anders is het een filantroop. Hoe hij het gaat regelen is me op dit moment ook niet duidelijk (niemand trouwens).

Kabelabonnees: die krijgen niks gratis. Die worden of opgezadeld met het verlies van b.v. WDR 3 (want nu *moet* iedereen ineens Nickelodeon hebben en dus gaat die zender er af)) of ze hebben een pakket waar Nickelodeon al in zat. Maar dan misten ze wel iets anders (bijvoorbeeld diezelfde WDR 3). En voor dat alles betalen ze ook nog eens fijn auteursrechten via de kabel maatschappij aan BumaStemra. Van uitbreiden kan geen sprake zijn: bij een groter pakket moet men meer auteursrechten afdragen. En je wilt toch niet je Tell Sell (kots kots, wat beuren die kabelhufters daar niet van dat ze *zulke* onzin doorgeven), je regionale TV-omroep (werkgelegenheidsproject voor journalisten in opleiding) en je info-kanaal ("uw kabelbedrijfs eigen reclame-zender") kwijt ?

Dat zijn problemen waar alleen de schotelbezitter niks van weet (want bij Digitenne ligt het niet veel anders), die ontvangst minstens enkele honderden zenders. En hij kiest zelf waar hij naar wil kijken.

Dan CanalDigitaal: het is niet de verantwoordelijkheid van CanalDigitaal dat De Mol roept dat hij gratis is. Zoals gezegd: hij is nooit gratis, want hij moet of via kabel of via satelliet worden ontvangen. Daar ben je altijd geld aan kwijt.

CanalDigitaal melkt dit alles niet uit: Nickelodeon was al eerder in het basispakket opgenomen en dat er nu spontaan iets op zit dat een aantal mensen interessant vindt (ik persoonlijk niet), is mooi meegenomen. Geen vals spel derhalve, en dat is meer dan je van De Mol kunt zeggen die een aantal mensen gek zit te maken.

Kost het veel om Nickelodeon te gaan ontvangen ? Niet voor de mensen met een Seca ontvanger (en hoeveel zijn er nog actief met een toestel dat uitsluitend Irdeto aan kan en waarmee o.a. Discovery, AAnimal Planet en National Geographic ook niet te ontvangen zijn ?).

Die hebben i.h.a. al een Seca kaart waar ze nu wel een maandelijks bedrag voor moeten gaan betalen als er Nickelodeon bij moet (maar wel: voor een bedrag dat beduidend lager is dan het abonnement bij de gemiddelde kabelboer) en eenmalige activeringskosten voor het abonnement. Die bedragen als ik het goed zie 7,00 euro.

Kortom: waarom paniek ?

En tot slot: laten ze eens wat extra abonnementen afsluiten ! Misschien gaat het zo nog eens lonen om de VRT op de een of andere manier te gaan doorlinken (als ze vanuit H'sum uplinken, kunnen ze vanuit H'sum waar toch het audiovisuele verbinsingencentrum ook zit) misschien nog eens gaan babbelen met KPN (en VRT) over mogelijkheden daartoe.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan