Niet de zelfde zender

K

KhunHans

Geachte lezer(s)

Mijn vraag: ik heb 1 schotel + 1 reciever en 2 tv in huis, en soms willen mijn vrouw en ik op het zelfde tijdstip naar verschillende zenders kijken.

Hoe kan ik dit oplossen...bestaat er een splitter of iets anders... aub alleen serieuse tips.

met vriendelijke groet,

KhunHans

 
Zoals je het nu hebt kan dat dus niet, dan zou je voor elke TV een ontvanger moeten hebben dan kun je naar verschillende zenders kijken.

Maar dan moet je op je schotel ook een LNB met twee uitgangen hebben een twin lnb dus dan kun je onafhankelijk van elkaar kijken, doorlussen van de ene ontvanger naar de andere kan ook maar heeft zijn beperkingen.

 
Hallo aart44,

Allereerst bedankt voor jou reactie.

Helaas heb ik geen LNB met twee uitgangen.

En dan geef je de mogelijheid om door te lussen! (splitter ?) maar wat zijn die beperkingen?

Eigenlijk gaat het om een free to air zender die mijn vrouw wel zien (een dagelijkse buitenlandse soap)en deze begint om 20.30.

 
De beperkingen zijn dat als er onder een zender Horizontaal op staat, op de andere TV boven je dus ook alleen naar horizontaal gepolariseerde zenders kunt kijken en wellicht nog meer beperkingen.

De beste oplossing is echt een twin-lnb kopen met een ontvanger erbij, of anders een ontvanger met twee tuners er in, alhoewel dat laatste weer voor extra bekabeling zorgt die niet nodig is.

 
Bedankt Black Tiger,

Met een twin-lnb bedoel je dus: een lnb met de mogelijkheid om er twee kabels op aan te sluiten!

Ik heb nu ook een twin-lnb.....maar dan met één kabelaansluiting.

( sorry beginneling)

 
Met een twin-lnb bedoel ik inderdaad een lnb met 2 uitgangen waar je dus ook twee kabels op kunt aansluiten.

Als je er nu eentje hebt met één kabelaansluiting heet dat dacht ik niet een twin-lnb maar een dual-lnb, of net omgedraaid.:)

Maar is niet erg hoor, zoals je ziet kan het ook zijn dat ik de benamingen zelf omgedraaid heb, weet het ook niet meer zeker. Verder zijn we allemaal ooit eens als beginneling begonnen dus het is zeker niet nodig zich daarvoor te excuseren.

Liever een vraag om meer uitleg zodat het duidelijk word, dan helemaal geen vraag en eigenlijk niet begrijpen wat we bedoelen. Zo werken we hier op Satellite Fun. Elkaar helpen en duidelijkheid brengen is belangrijk, of iemand al dan niet een beginneling is, is niet van belang, al doende leert men immers.:)

 
Misschien nog duidelijker:

Een twin lnb is om twee ontvangers aan te sluiten.

Een dual lnb is om twee satelieten te ontvangen.

Dit allemaal met 1 schotel..

En als mevrouw aleen maar een fta zender wil kijken lijkt mij een extra fta ontvanger het goedkoopste.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot zover allemaal bedankt.

Hallo NvBgm,...ik heb ook aan een extra ontvanger zitten te denken,alleen ik heb een dual lnb..en geen twin lnb.

En eigenlijlkwas mijn vraag of ik er een splitter tussen kan zetten? of voor dat de kabel in de ene ontvanger gaat splitsen naar een andere ontvanger.

En black Tiger gaf mij daar al een duidelijk antwoord op...je hebt namelijk beperkingen....horizontale zender..en...

Ik had nog een stille hoop dat het anders kon! zonder dat ik een dual lnb met een twin aansluiting moet kopen.

gr. Khun Hans

 
Naar mate je LNB meer kan, word wat jij eigenlijk wil steeds moeilijker.

Toch is er wel een mogelijkheid om te bereiken wat je wil.

Daarvoor zou je dan kunnen zoeken naar een zogenaamde unicable oplossing.

Ik wil best uitleggen wat dat is, maar als je nog niet redelijk op de hoogte bent van de verschillende signalen en hoe die verwerkt worden door ontvanger en LNB, word het geheel ineens wel erg ondoorzichtig.

Daarom houd ik het kort.

Unicable deelt de signalen min of meer volgens jouw wens in en stuurt ze dan door die ene kabel.

Dan past dus dat bepaalde signaal dat door de satelliet op een heel andere plek word uitgezonden, wel in een vergelijkbare instelling van de satelliet ontvanger zodat ie dat dan ook kan oppikken.

Hier komt nog bij dat ook bij unicable, je altijd iets moet inleveren.

En dat begint al bij de investering:

Je moet een unicable LNB, en twee unicable ontvangers hebben.

(ik geloof dat het ook met 1 kan en de andere dan een normale).

Het zal je niet verbazen dat dat geld gaat kosten.

Ook moet je dan dus weten hoe het met die signalen zit en wat je ervan wil maken.

Dit laatste kun je natuurlijk ook uitbesteden aan een installateur, maar ik vraag me af hoeveel er van deze techniek op de hoogte zijn.

Met unicable kun je naar ik meen tot 4 ontvangers op die ene kabel zetten.

Unicable is een vinding van inverto, een bekende fabrikant van LNB's die ook bepaalde ontvangers maakt.

Er zijn ook andere producenten wiens ontvangers deze truuk beheersen.

 
Vriendelijk bedankt voor deze uitleg.....ik ga hierover nadenken, en ik hoop dat ik een passende oplossingkan vinden.

vriendelijk bedankt.

 
Wanneer je een beetje meer wil weten over de verschillende signalen in de kabel, ik heb daarover een tijdje geleden een stukje geschreven (klik).

Het gaat over DiSEcQ, een andere manier om meer signalen te ontvangen dan eigenlijk door 1 kabel kunnen.

Daarin heb ik ook verteld wat voor (stuur) signalen er zoal van belang zijn, in een stukje historie zodat het geheel wat gemakkelijker te volgen is (hoop ik).

Je zult zien dat er veel bereikt kan worden met een beetje vindingrijkheid, en dat er nog genoeg mogelijkheden zijn.

Het unicable idee is ook gebaseerd op DiSEcQ en bedoeld als aanvulling daarop.

 
Vriendelijk bedankt voor uw duidelijke uitleg MAS3.

Ik heb uw verhaal gelezen.

En ik heb nagedacht! in mijn geval heb ik een nieuwe lnb nodig (dual met twin aansluiting) en een ontvanger..tja..ik woon vrij dicht bij Duitsland, en daar bieden ze soms een complete set aan(campingset) voor nog geen € 50,-! Uiteindelijk is deze alleen nodig voor een free to air uitzending, zodat wij gelijktijdig onze favoriete programma kunnen zien.

Heb ik echter nog één vraag aan u: maakt de grote van de schotel nog uit of ik "alles" kan ontvangen? Het betreft hier een Thaise free to air zender die ik daarop wil ontvangen.

gr. KhunHans

 
Dat ligt er aan op welke satelliet deze Thaise zender uitzendt. Sommige satellieten vergen een grotere schotel inderdaad.

 
Wat je vrouw dus wil ontvangen is Thai TV Global Network, op hotbird 12207 H.

Dat is de hoge band en dus heb je daarbij 22 KHz nodig.

Wat hierbij van belang is, is dus de satelliet die je wil vangen, en de manier waarop je dat wil doen.

In dit geval is het dus de bedoeling dit te doen met een dual LNB.

De meeste hiervan (alle die ik ken) zijn bedoeld voor een 80 centimeter schotel, en ik vermoed dan ook dat je die nu ook gebruikt.

Zo'n LNB werkt dus niet met een grotere schotel, en krijgt onvoldoende signaal bij een kleinere.

De andere aangehaalde eigenschappen van die thaise zender zijn van belang wanneer je gaat voor zo'n unicable oplossing (en indien dat ook beschikbaar is).

Oh, en Hans, ik weet de voornaam van je vrouw ! :tong:

(Behalve een naam met een rijke historie, ook de naam van het huisdier van de thaise koning)

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan