Nieuw: Wat aan te schaffen?

D

dare2dream

Goedemiddag allemaal!

Ik ben nieuw hier, en heb me al enigszins ingelezen op dit mooie forum maar het duizelt me nog een beetje van alle begrippen moet ik zeggen, vooral omdat ik 0,0 ervaring heb met het hele satelliet gebeuren.

Ik zou graag tv willen gaan kijken via de satelliet, ben al bij de lokale satelliet-aanbieder wezen informeren maar zou ook graag van jullie expertise gebruik willen maken :)

Momenteel heb ik KPN Interactieve TV + Eredivisie live, mijn belangrijkste motivatie om via de satelliet te gaan kijken is kostenbesparing, omdat ik nu 57,50 betaal per maand voor dat hele pakket terwijl ik ook alleen internet kan nemen bij Online voor 22,50 en dan is het nog een stuk sneller ook!

Ik heb dan ook zojuist mijn KPN opgezegd en Online aangevraagd maar nu de volgende stap: wat voor satelliet apparatuur moet ik aan gaan schaffen?

Ik heb het topic gelezen met wat voor informatie jullie nodig hebben dus ga het hieronder even opsommen:

Wat moet je apparatuur allemaal kunnen

Geen wonderen, maar gewoon alle nederlandse zenders + eredivisie live kijken, sport1 zou ook evt leuk zijn.

Wil je er wel/niet mee opnemen en zoja wel/niet kijken naar 1 zender en opnemen van de andere

Opnemen hoeft niet (als het tegen weinig geld extra wel zou kunnen is het leuk meegenomen). TV kijken op slaapkamer zou wel fijn zijn, maar daar staat nu een digitenne-setje, en heb me laten vertellen dat dat ook wanneer het KPN-abonnement is afgelopen nog wel eens gebruikt kan worden door er een ander kaartje in te stoppen, dus dat zou niet via de satelliet hoeven.

Welke aansluitingen moeten er opzitten ?

Aansluitingen? Geen speciale eisen, ik hoef geen HD HDMI of weet ik veel wat. Heb ook geen HDtv dus niks spannends, gewoon tv kijken! ;)

Zijn er speciale visuele of andere eisen (bijv. alfanumeriek display).

Nee

Welke satellieten/zenders/programma's wil je kunnen ontvangen.

NL-se zenders + eredivisie live. Evt arabische free-to-air zenders

Moet dat al direct vanaf het begin, of wil je het later kunnen uitbreiden

direct

Hoe groot is je budget

As low as we can go...

Hoe handig ben je met apparatuur, bijvoorbeeld kun je een beetje met een computer overweg?

Ja kan goed met de PC overweg en ben een klusser

Welke ervaringen heb je al met dergelijke spullen

geen

Hoe goed is je talenknobbel (in verband met gebruiksaanwijzingen en dergelijke)

Heel groot

Hoe ga je je schotel monteren (op voet, aan schoorsteen, aan een paal noem maar op)

ik denk op het dakterras aan de gevel

Kun je er straks nog bij als dat nodig mocht blijken

Ja

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie adviezen! De lokale satelliet-verkoper gaf aan dat ik met een eenmalige aanschaf van 350 euro vervolgens zonder maandelijkse kosten klaar was voor alles bij elkaar. Over 2e tv heb ik het niet met hem gehad bedacht ik me net tijdens het typen. Klopt het dat ik de digitenne-tuner kan blijven gebruiken met een nieuw kaartje? En is daar eenvoudig aan te komen?

Hallo Dare to Dream,

Allereerst welkom op ons forum.

Dat het je duizelt van alle info die over je heen komt, verbaast me niets.

Als ik goed gelezen heb wil jij gewoon tv kunnen kijken en verder geen poespas.

Je wilt Free to Air Arabische zenders kunnen zien, Nederlandse zenders en Eredivisie Live .

Dan zouden voor jou de volgende satellieten in aanmerking komen.

Hotbird 13e , daar zitten redelijk wat free to air Arabische zenders.

Astra 19,2 e voor de Nederlandse kanalen en Eredivisie live.

Astra 23,5 voor Nederlandse HD kanalen.

Deze laatste noem ik er expliciet bij want mocht je later toch HD willen gaan kijken, dan kom je toch wel op deze satelliet uit.

Ik zou je aanraden om een 88cm Triax schotel neer te hangen met een mogelijkheid om hier 4 LNB koppen op te zetten, dan kan je ook eventueel wat Britse zenders meepakken op de Astra 28,2 oost.

Wat de ontvanger betreft lijkt het me slim om wel alvast een HD ontvanger te kopen dan ben je alvast een stukje op de toekomst voorbereid.

De LNB koppen zou ik kiezen voor Alps LNB's deze zijn vrij makkelijk te plaatsen als de satellieten dicht bij elkaar staan zoals de astra en de astra 3 resp 19,2e en 23,5

Mocht je in de toekomst ook in de slaapkamer willen kijken dan raad ik je Twin LNB's aan, dat zijn LNB's met twee aansluitingen zodat je er later ook een tweede ontvanger op kunt aansluiten.

Dit alles maakt het wel wat duurder maar dan ben je ook in een keer klaar.

Waar je handelaar het over had weet ik niet maar waarschijnlijk een basis systeem waar je even mee uit de voeten kunt.

Je zult zien dat als je een tijdje satelliet tv kijkt je steeds meer wilt gaan zien en later toch weer nieuwe dingen gaat aanschaffen, dan is alles bij elkaar nog duurder.

Dan kun je beter nu iets meer uitgeven en in een keer een systeem neerzetten waar je voorlopig goed mee uit de voeten kunt en niet later weer extra veel aan moet uitgeven.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten

Wing

Welkom op Satellite Fun Dare2Dream.

Fijn om iemand te zien die zich eerst even geörienteerd heeft en ook over het beantwoorden van de vragen heeft nagedacht.

Het klopt inderdaad dat het mensen die onbekend zijn op satelliet gebied al snel kan gaan duizelen als je alle termen ziet, maar gelukkig zijn lang niet al die termen voor iedereen van toepassing.

Zoals ik uit je bericht begrijp hoef je niets illegaals, niets speciaals, gewoon makkelijk, eenvoudig aansluiten en kijken.

Er zijn een aantal ontvangers die je kunt nemen maar het is wel handig om een set te hebben wat diseqc ondersteunt. Dit vanwege het feit dat een van die Eredivisie kanalen op Astra 3 zit en je dus moet kunnen schakelen tussen Astra 1 en Astra 3. Weliswaar zitten de speciale kanalen daar op HD dus een HD ontvanger is toch wel aan te raden. Al is het maar voor de zeer nabije toekomst, zoals Wing39 ook al aangaf.

Daar bestaan speciale schotel koppen (lnb's) voor genaamd twin-lnb's.

Voor een eenvoudig setje moet je rond de 200 euro klaar kunnen zijn en Astra 1 en 3 kunnen kijken. Maar als je het officieel doet klopt het verhaal van de handelaar niet. Daarnaast zul je dan toch nog een pakket bij Canal Digitaal moeten nemen en dat is dus minimaal 9,95 per maand, zeg maar een kleine 120 euro per jaar erbij.

Arabische Free to Air (FTA) zenders is ook mogelijk maar dan moet hotbird erbij. Dat betekent een wat grotere schotel (80cm) en 3 lnb's. Dat kan het kostenplaatje iets hoger maken maar dan is een andere ontvanger ook weer aan te raden. Dit gezien de goedgekeurde C+ ontvangers beperkingen hebben, met name i.v.m. het aantal kanalen wat je kunt opslaan.

Die hoeft niet duur te zijn maar daar kan ik zelf geen goed advies over geven. Er zullen vast collega's en andere gebruikers je ook nog kunnen adviseren.

Je kunt dus wel tussen de 200 en 300 euro klaar zijn voor eenmalige aanschaf, maar er komen toch echt nog wel maandelijkse kosten bij.

Het is me niet bekend of een Digitenne set ook met een ander kaartje werkt, zoals je ook nog vroeg.

Hoi.

Die handelaar heeft tegen je gelogen.

Je kunt geen complete set kopen voor € 350,- en dan zonder verdere kosten naar voetballen kijken.

Ik ga er wel van uit dat je dat (het voetballen) ook aan hem gevraagd hebt.

Heeft ie dat wel bedoeld, dan biedt hij je een vorm van "gratizzz" tv kijken aan en das gewoon illegaal en bovendien nog steeds niet mogelijk.

Een handelaar die je dat aanbiedt, is per definitie niet betrouwbaar.

Als we de Arabische zenders eerst eens vergeten en verder wel naar de nabije toekomst kijken, dan heb je Astra 1 (19,2) en Astra 3 (23,5) nodig.

Nabije toekomst, omdat alle nieuwe kanalen of andere wijzigingen die de Nederlandse provider Canal Digitaal Satelliet (CDS) zal bieden, via die Astra 3 zal worden uitgezonden en niet via Astra 1.

Boven zijn wel twin LNB's genoemd, maar niet de Duo LNB's, die beiden in èèn keer oppikken.

De Duo LNB is er ook in een twin uitvoering.

Ga je het verder bij die twee satellieten houden, dan heb je ook geen speciale ontvanger nodig die DiSEqC ondersteunt.

Een standaard goedgekeurde CDS ontvanger volstaat dan.

Ook die zijn er in HD en in PVR (kan opnemen) varianten.

In onze FAQ sectie zijn een aantal verhalen te vinden over DiSEqC en over LNB's.

Het instap abonnement kost op dit moment inderdaad € 9,95, maar je wil er ook nog voetballen bij hebben en dan gaat het een stuk meer worden.

Je kunt daarover meer vinden op de site van canaldigitaal (punt NL).

Digitenne is ook gewoon een ontvanger (maar niet geschikt voor satelliet (dûhh)), en je kan daar ook een ander kaartje indoen.

Daarvoor moet je nog steeds een KPN abonnement afsluiten, ik gok dat je dat zo'n € 10,- per maand zal kosten.

Ander kaartje is dus wel eentje die exact hetzelfde doet (BT wist niet of er ook kaarten van andere providers in kunnen, en dat gaat zeker niet werken want andere providers zijn er niet).

CDS biedt je daar echter ook een oplossing voor.

Voor 1 of 2 euro per maand, kun je een "dochter" kaart afsluiten op je hoofd kaart.

Dat kun je 2 keer doen.

Heb je meer dan 3 ontvangers, dan kun je gewoon nog een keer een hoofdkaart met dochters nemen.

De kosten van de dochter kaarten hangen af van de hoofdkaart, en zo ook wat je er mee ontvangen kan.

Ook dat kun je terug vinden op hun site.

Beste Wing, BT en Mas,

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Hier kan ik echt wat mee! Ik heb nu sowieso al beter een beeld gekregen van wat voor verschillende mogelijkheden er zijn en wat ik daarvoor nodig heb.

Ik begin het nu beter te begrijpen en mijn indruk op dit moment is inderdaad dat ik moet gaan voor de Astra 1 & 3, en die kan ik beiden ontvangen door een DUO-LNB te monteren. Als ik een twin-uitvoering neem kan ik er (in de toekomst) een 2e ontvanger voor de slaapkamer op aansluiten.

Verder is het (voor de toekomst) handig een HD-ontvanger te nemen in PVR-uitvoering zodat ik ook kan opnemen.

Ik kreeg eerder al voor de schotel de tip om een Trias te nemen van 88cm. Hebben jullie nog tips voor een ontvanger, welke kan ik het beste nemen met bovengenoemde wensen in het achterhoofd?

Alvast bedankt weer!

Groeten,

D2D

Hoi Dare,

Aangzien je niet wilt hobbiën zou ik je aanraden om een Topfield te kopen.

Dat zijn hele betrouwbare ontvangers.

Ik heb hier nog een Topfield TF5000 staan heb er heel fijn mee gekeken.

Nu ligt ie bij mij in de kast omdat ik drie linux ontvangers in huis heb staan.

Overigens is dat geen HD ontvanger

Ik hoop dat je hier wat mee kunt

Groetjes

Wing

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch even iets aanvullen.:)

Boven zijn wel twin LNB's genoemd, maar niet de Duo LNB's, die beiden in èèn keer oppikken.
Die wil ik nog wel eens verwarren, maar gezien de omschrijving moge het wel duidelijk zijn dat ik hier Duo lnb's bedoelde.

BT wist niet of er ook kaarten van andere providers in kunnen
Dat wist ik wel hoor, maar de vraag was "een ander kaartje" zonder verdere toevoeging.

Daarbij kan men bijv. denken aan eenzelfde situatie als bij oude seca ontvangers die je ook naar FTA kanalen kunt laten kijken met een goldwafer. En het was mij dus niet bekend of een zulk soort systeem er ook voor Digitenne ontvangers was of is.

@Dare2dream: Graag gedaan hoor.

Topfield is een goede ontvanger, maar heeft wel als nadeel dat de opnames gecodeerd worden opgenomen.

Dat heeft tot gevolg dat als de code gewijzigd is (elke maand), de opname niet meer bekeken kan worden.

Daarnaast kun je beter meteen een HD nemen aangezien alle themapakketten van Canal Digitaal al op HD zitten of daar naar toe gaan.

Blijft de vraag welke ontvanger, misschien een Humax HD ontvanger en er zijn nog anderen. Maar als je het zo goedkoop mogelijk wenst te houden blijven eigenlijk vrijwel alleen de Canal Digitaal goedgekeurde HD ontvangers over.

Dan vul ik ook nog wat aan :tong:

De nieuwe zenders die op Astra 3 (23.5) zitten en/of komen, zullen gebruik (gaan) maken van DVB-S2, de standaard voor HDTV.

Met DVB-S2 kun je wel SD (Standard Definition) programma's verwerken, maar met DVB-S kun je geen HD programma's verwerken.

Bovendien gaat DVB-S2 efficiënter om met de data.

Voor CDS dus een "No brainer" om dan maar gelijk voor DVB-S2 te kiezen voor deze kanalen, er past gewoon meer in een -S2 stream.

Beste experts,

Inmiddels een tijdje verder, en ik heb heel veel aan jullie tips gehad, nogmaals hartelijk dank!

Inmiddels heb ik de hele installatie gekocht, geactiveerd en aangesloten en het werkt perfect! :) Ik hoor nu ook bij de familie van schotel-bezitters en -kijkers! :biggrin:

Het volgende heb ik aangeschaft:

-Marned 90cm schotel

-2 x LNB voor Astra 3 en Hotbird (Astra1 heb ik laten schieten omdat inmiddels alle belangrijke NL-se zenders toch ook op Astra 3 zitten in HD) met dubbele uitgang voor toekomstige ontvanger in de slaapkamer

-Disecq

-Ontvanger: Op aanraden van de verkoper gekozen voor de Marned DS-200XCI HD USB

-Het abonnement om al dit moois te kunnen ontvangen

Ik heb de montage laten doen door de winkel en alles werkt prima, Het was even puzzelen met zenders inladen etc maar dat is ook gelukt. Alhoewel: Ik heb nu de volgende vraag aan jullie, hopelijk kunnen jullie me ook deze keer weer van advies voorzien:

Op satelliet Astra 23,5 transponder 12129 27500V 5/6 DVB-S2 QPSK kan ik niet alle zenders VINDEN! Als ik kijk naar het overzicht bij KingOfSat.net dan heb ik van deze transponder de zenders Film1.2, Film1 Action, Sport1 Netherlands en Sport1 HD Netherlands niet! Vreemd genoeg de andere zenders wel, dus Film1.3, Sport 1.2/ECV2, Hallmark/ECV2, Nederland 3 HD en Film1 HD wel!

Ik heb al geprobeerd de transponder handmatig in te voeren en talloze malen opnieuw te scannen met pilot aan en uit maar ze komen niet tevoorschijn!

Wat doe ik fout?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten,

D2D

V.w.b. de lnb keuze voor Astra 3 en Hotbird en meteen al een dubbele uitgang voor toekomstige ontvanger heb je in elk geval een heel slimme keuze gemaakt.

De Marned schotel en met name ook de ontvanger klinkt mij vrij onbekend in de oren.

Worden de zenders wel gevonden maar krijg je geen beeld? In dat geval is het klantenservice Canal Digitaal Bellen.

Of krijg je de zenders helemaal niet eens gevonden?

Het probleem zou in dat geval kunnen duiden op een software probleem als de zenders ook niet met handmatig zoeken tevoorschijn komen.

Aangezien het toestel nieuw is en de winkel ook de installatie gedaan heeft zou ik toch in eerste instantie de winkel eens hierop aanspreken, die adviseerde namelijk die ontvanger dus zou er dan ook iets van moeten weten.

Beste BT,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik krijg de zenders helemaal niet gevonden... Vreemd genoeg had ik eerst Film1.3 ook niet, maar na een aantal keer scannen kwam die wel tevoorschijn, de rest (nog) niet.

Iemand nog enig idee hoe ik ze kan vinden alvorens ik naar de winkel moet gaan? Dat wordt namelijk lastig gezien mijn werktijden, daarom hoop ik via deze weg een oplossing te vinden!

Alvast bedankt!

Groeten,

Dare2Dream.

Ja als je de juiste freqentie invult en je hebt voldoende signaal moet hij alle zenders vinden en je weet dat hij ze dan helemaal achterin de lijst zet dus daar even kijken.

Heb je wel de rest van alle zenders op Astra3 ja wat je nog kunt proberen op een andere transponder van CDS deze bijvoorbeeld 11856 V 27500 5/6 DVB-S2 QPSK handmatig zenders zoeken met de optie netwerk zoeken aan dan zou hij alle zenders op die satelliet van CanalDigitaal moeten vinden.

Lukt het dan nog niet dan zou ik de dealer eerst maar eens bellen of er een probleem is met de zenders op die transponder met die ontvanger langs gaan kan altijd nog.:)

Beste Aart,

Bedankt voor de tip, ik heb het gelijk geprobeerd maar helaas geen resultaat... :sad: Ik ben dus bang dat ik toch maar maandag met de ontvanger langs de winkel moet gaan...

Iemand anders nog ideeen?

Groeten,

D2D.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan