nieuwe besturing

H

hatz

als ik een pc speciaal voor de dreambox wil configureren,
zodat ze optimaal kunnen samen werken wat nemen we dan of kunnen we volstaan met xp of bv suse 10.

wat is wijsheid.

gr hatz,

Ligt er aan op welke manier je optimaal wilt samenwerken met beiden.
Dus wat je precies hiermee bedoelt c.q. wat je wilt gaan doen.

Maar linux lijkt me het meest voor de hand liggend omdat de Dream daar ook op draait.

ik heb een oud pc"tje op de kop getikt amd 1gig heb nog een hd tje liggen
nu wil ik die koppelen aan de dreambox en internet dus specifiek voor de dreambox,

dus mijn vraag is welke os kan ik het best gebruiken zodat ik zo weinig mogelijk conflikten krijg, linux lijkt mij voor de hand liggendt,maar welke versie en voor een leek ook te begrijpen.

gr hatz,

windows lag weer plat, en norton tot 2041 ?

Versie? Welke distro bedoel je. Tja, daar is zoveel keus mee te doen. Wat je kiest ligt ook een beetje er aan hoe oud je pc is.
Dus processorsnelheid en aanwezig geheugen. Als het een oud beestje is zou het kunnen zijn dat bepaalde distro's er niet op draaien of dat je een oudere versie zult moeten nemen.

Voor de leek te begrijpen denk ik dan toch aan Suse en RedHat of Fedora Core alleen ben ik van die laatste niet kapot. Mandrake doet het ook wel aardig.
Doch de nieuwe Suse draait dacht ik bijv. niet op een Pentium 1 133mhz, dat doet RedHat 7.2 wel, of 8.0 of 9.0 dat doet, geen idee. Nadeel van RedHat is weer dat die gestopt zijn met support op die oudere versies. Dat heet nu Fedora Core en Redhat houdt zich alleen nog bezig met Enterprise edition.

Dus misschien is het 't handigst om te zeggen welke specificaties die pc heeft qua processor (ook pentium I of II etc.) en geheugen, dan kunnen de linux mensen alhier je een beter inzicht geven omtrent welke distro's tot de mogelijkheden behoren.

Ja met voldoende geheugen erin zou dat moeten, maar die info mistte nog. Dat het een 1 gig was had ik even over het hoofd gezien.:)

Tja, wat zijn de minimumeisen voor Suse? Ik heb laatst toch iemand gehoord (was het niet freggel1?) of iemand anders, die riep dat Suse niet wenste te installeren omdat er te weinig geheugen aanwezig is.
Dus ik denk dat er een minimum van 256 of 512 aanwezig moet zijn, met 128 mb werkte de 10 dacht ik niet. Lijkt me ook niet lekker als je KDE gaat draaien, da's te traag.
Maarja, jij bent meer thuis in Suse dan ik dus jij zal wel weten wat ie aan geheugen wenst.:)

Black Tiger zei:
Tja, wat zijn de minimumeisen voor Suse? Ik heb laatst toch iemand gehoord (was het niet freggel1?) of iemand anders

Ik was het niet, hoeveel geheugen er weer precies in zit weet ik niet, ik dacht 512, en processorsnelheid is 1ghz.

En dat liep naar behoren bij mij, ik zat alleen met de partitie die door Suse ingenomen werd, hij wees van de 80 gig , 60gig voor zichzelf in de multiboot.

He, freg? Whahahahaha

Code:
SUSE Linux 10.0
Hardware Requirements

SUSE Linux supports most PC hardware components. The following requirements should be met to ensure smooth operation of SUSE Linux 10.0:

* Processor: Intel: Pentium 1-4 or Xeon; AMD: Duron, Athlon, Athlon XP, Athlon MP, Athlon 64, Sempron or Opteron
    * Main memory: At least 256 MB; 512 MB recommended
    * Hard disk: At least 500 MB for minimal system; 2.5 GB recommended for standard system
    * Sound and graphics cards: Supports most modern sound and graphics cards

Het mooiste van alles is dat hem niet uitmaakt welke proc erin zit. P1 doet het dus ook... ;) (ik zou dan wel een 200 minimaal nemen en geen grafische schil draaien...)
En in dat geval zal 64Mb ook volstaan.

Als ik de gem. computer bekijk van een 1Ghz amd systeem, dan zit daar normaal wel 250Meg aan RAM in...
Dus ik denk dat Hatz prima volstaat aan de minimum eisen.
Uiteraard is meer in dit geval een een goede optie.

@Hatz, mocht ik in deze gelijk hebben; doe een Gnome instal... GEEN KDE! :biggrin:
Dan heb je geen last van een trage computer...

G

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan