nieuwe installatie (voor een leek)

D

dirk71

Beste,

Hierbij enkele vraagjes betreffende een nieuwe installatie die ik zou willen uitvoeren. Even kort de situatie schetsen. Ik heb momenteel een startpakketje van TVV aangeschaft met een thomson decoder en een schotel met single LNB. Via mijn schoonbroer heb ik nog eens nagenoeg dezelfde installatie ook met TTV-kaart, (enige verschil is dat er daarbij een Philips decoder zat).

De schotel heb ik ondertussen geplaatst en dit werkt perfect (ASTRA 19.2).

Omdat wij een Bed & Breakfast uitbaten had ik graag de huidige kabelaansluiting beëindigd (slechte kwaliteit en in wallonië zitten er trouwens toch maar weinig vlaamse zenders op de kabel) en in de plaats hiervan satelliet TV aangeboden op de 6 kamers (Dit hoeft geen TVV te zijn, indien er enkele zenders beschikbaar zijn volstaat dit voor de kamers). In de privé en aan de bar had ik graag wel een aansluiting gehad van TVV (heb reeds 2 decoders en 2 TVV-kaarten).

1. Wat heb ik nodig om deze installatie te realiseren? Blijkbaar mag ik niet gewoon een splitter gebruiken om maar de verschillende TV's te gaan. Indien ik het een beetje snap heb ik dan een quad LNB nodig en een soort splitter 5/8?

2.Heb ik er voordeel bij om ook de 2e schotel die ik reeds heb op te hangen en bv te richten op Hotbird of een andere sateliet of geeft dit weinig extra's tov de meerkost die dit zal geven? Heb ik in dit geval dan 2 quad LNB's nodig alsook een splitter 9/8?

3. Geeft een LNB die ook kan gericht worden op de andere astra satelliet veel voordelen en wat moet er dan geplaatst worden van LNB en splitter?

4.Wat is het verschil tussen een analoge en een digitale decoder? kan een analoge (zoals er zoveel op bv ebay te vinden zijn) volstaan voor een aansluiting in de kamers?

5.Kan ik de bestaande bedrading van kabel-tv gebruiken of moeten er allemaal nieuwe kabels getrokken?

Eigenlijk wil ik zo weinig mogelijk uitgeven aan deze installatie en ben ik al tevreden als we op 2 plaatsen TVV hebben en op de andere 6 gewoon enkele zenders. Wat wel noodzakelijk is, is dat op alle TV's naar een andere zender moet kunnen gekeken worden, want dit is blijkbaar niet altijd zo bij splitsen van het signaal.

Indien het toegelaten is mogen jullie eventueel merk en type vermelden van wat bv goede en niet te dure apparatuur is (zonder publiciteit te maken he)

Alvast bedankt en trouwens de beste wensen aan iedereen!

Mvg,

Dirk

Hoi Dirk71 en welkom op Satellite Fun. En uiteraard ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik kan je niet alle vragen beantwoorden omdat ik zelf niet zo thuis ben in uitgebreidere installaties, maar daar zijn anderen alhier wel weer heel kundig in.

Alleen op vraag 4 kan ik je vertellen dat je digitale ontvangers nodig zult hebben.

Tja, wat is het verschil tussen analoog en digitaal? Daar zou je eens de wikipedia voor kunnen raadplegen. Het opmerkelijkste verschil wat je zult tegen komen als leek, is dat je bij analoog nog ruis en spikkels in het beeld kunt hebben. Bij digitaal is dat niet, de beeldkwaliteit is over het algemeen stukken beter. Daarnaast is digitaal feitelijk 1 en 0 dus 1 is beeld en 0 is niks, daartussen in ligt niets.

Ruis of spikkels zul je dan ook niet hebben, hooguit bij slecht weer wat blokvorming maar daarna is het ook ofwel beeld, ofwel geen beeld.

TVV zendt niet analoog uit op de satelliet. Er zijn nog een paar Duitstalige zenders die dat wel nog doen, maar ook niet meer zo gek lang is de verwachting. Analoog is dan ook een doodlopende zaak. Vandaar dat analoge ontvangers voor een appel en een ei te koop aan worden geboden.

En door sommigen nog zelfs worden ze zelfs nog voor teveel geld aangeboden. Voor een analoge ontvanger moet je eigenlijk al niet meer dan 25 euro geven.

Het is nog leuk voor op de camping voor wat Duitse zenders maar dat is dan ook alles.

Voor de andere antwoorden zal er even gewachten moeten worden op een meer gekwalificeerd antwoord.

Hoi dirk71, welkom op het Satellite FUN Board !

Ook jij de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Zo te zien heb je een en ander al goed begrepen.

Wat je in punten 1 en 2 zegt, klopt.

In punt 3 is je vraag te kort door de bocht.

Want ja, er is zo'n LNB (de Duo LNB60) die je zulke mogelijkheden beidt.

Maar als je al 2 LNB's gebruikt met 2 schotels, dan krijg je waarschijnlijk een conflict als je ook nog met een duo LNB gaat werken.

Dat gaat namelijk niet zomaar door een multiswitch "splitter" heen.

Het verschil tussen analoog en digitaal is zeg maar dat er steeds minder analoge zenders zijn, en steeds meer digitale.

Het analoge TV tijdperk is nu wel aan zijn eind, en absoluut niet meer de moeite waard daar nog in te investeren.

Je kunt tot op zekere hoogte de bestaande bekabeling gebruiken (indien van voldoende kwaliteit).

Dan zet je dus bij het punt waar je kabels nu ook samen komen, een stapeltje ontvangers neer (net zoveel als het aantal kanalen dat je je gasten wil bieden), die je vervolgens met elkaar koppelt en dat signaal laat je dan het huidige kabelsignaal vervangen.

Je kunt dit doen als je het aantal aan te bieden zenders wil beperken tot maximaal 20 stuks.

Het lijkt me dat je zelf een lager aantal in gedachten had, want daarmee bied je al een heel alternatief aan voor een kabelsignaal.

Je kunt op deze manier ook je TVV signaal door je pand verdelen, maar dan heb je zelf geen keuze meer of je bezoekers moeten meegenieten van jullie privé zapperij.

Met een installatie op deze wijze bied je dus zoveel kanalen op de kamers aan als je satelliet ontvangers hebt geplaatst.

Wil je je bezoekers meer bieden, dan zul je per kamer een ontvanger moeten plaatsen.

Dat houdt automatisch in dat je dan ook de kabels moet vervangen want de kans is erg klein dat de huidige kabels geschikt zijn voor digitale satelliet tv.

De kabel van schotel naar multiswitch en ontvangers moeten altijd van geschikte kwaliteit zijn, en daarom zeer waarschijnlijk nieuw gelegd worden.

Ik zou dus het volgende combineren uit jouw wensen en de genoemde mogelijkheden:

2 schotels zijn gericht op Astra 1 en 3.

Deze combinatie is gekozen vanwege de daar aanwezige Canal Digitaal Satelliet kanalen, wellicht (ik weet het niet) ook in het TVV pakket bruikbaar zijn.

De 8 kabels hiervan gaan naar een 9/8 multiswitch die zich nabij je huidige verdeelpunt van de antenne kabels bevindt.

Van deze multiswitch gaan 2 nieuwe antenne kabels naar de privé vertrekken en de bar, alwaar de TVV kanalen bekeken kunnen worden.

Eventueel kan het toestel van de bar ook op het centrale punt geplaatst worden, zodat het kanaal aan de bar ook op de kamers beschikbaar zal zijn.

Maar dat gaat dan dus wel ten koste van je bar omzet ;)

Op het centrale punt zet je dus 6 FTA ontvangers neer, waarmee je bijvoorbeeld eurosport (Duits) en CNN of Sky News, of een berg Duitse zenders kunt bieden.

Deze FTA ontvangers dienen wel voorzien te zijn van een modulator.

Dat is een uitgang waarmee de signalen op zeg maar kabel-tv niveau worden aangeboden.

Uiteraard moet je dan elke ontvanger zijn eigen kanaal toewijzen want anders krijg je 6 programma's op 1 kanaal en dat werkt natuurlijk niet.

Nog meer informatie: hier (klik!) heb ik als eens een vergelijkbare installatie voorgesteld.

Verder geef ik je nog het volgende mee:

Hoewel een dergelijke installatie precies biedt wat je vraagt en je zelfs nog mogelijkheden biedt om uit te breiden, heb je hiermee niet de rechten kwestie afgedekt.

Dit betekent dan je (in Nederland) niet zomaar op elke kamer tv kunt bieden.

Daar moeten dan wel "uitzendrechten" voor betaald worden.

Hier in .nl komen er dan een stuk of 6 instanties allemaal geld halen omdat je een aantal verschillende zaken zou kunnen aanbieden aan je gasten.

Daarbij maakt het zelfs nog verschil of je iets in de bar aanbiedt, of op de kamer.

Maar das dus in Nederland, geen idee hoe het bij jullie is.

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties en sorry voor mijn late reactie, maar ik heb eindelijk de tijd gevonden om mij hier verder op toe te leggen.

Ik zou dus voor de oplossing willen gaan zoals beschreven in MAS3's laatste bericht. Ik heb een op een veilingsite een multiswitch 9/8 en 2 quatro LNB's in pakketje gevonden voor net geen 93 euro, welke ik mij dan ook zou willen aanschaffen. Deze 2 LNB's moet ik dan met de multiswitch verbinden. Maar vanaf dan stel ik mij nog enkele vraagjes.

1. Vanaf de multiswitch leg ik 2 kabels naar de beide TVV decoders (een philips en een thomson). Deze decoders zullen de beide satelieten automatisch herkennen of diet dient nog verder 'geprogrammeerd' te worden?

2. Vanaf de multiswitch leg ik 6 kabels naar 5 FTA ontvangers en 1 TVV ontvanger. Als ik het goed begrijp kan ik dan op elk moment kiezen welke 5 ongecodeerde en welk gecodeerd kanaal ik verdeel over de verschillende kamers?

3. Na deze 6 ontvangers het ik telkens een modulator nodig (indien niet ingebouwd)?

4. Hoe verbind ik deze 6 kabels om te kunnen overgaan en aan te sluiten op het vertrek van de bestaande kabelaansluiting? Is dit de truk met de 'omgekeerde splitter' (6 naar 1 of bestaat dit niet voor zoveel?) en nadien een versterker? Moet dit dan een splitter voor kabeltv of voor satelliet zijn?

5. In de kamers is er dan geen speciale contactdoos nodig met ook sat-aansluting, aangezien de decoders in de centrale locatie staan?

6. Aangezien ik niet tevens kabeltelevisie wil aanbieden hoef ik bij instelling geen rekening te houden met de frequenties?

7. Kan ik in het geheel ook nog DVB-t aansluiten? Eventueel via de multiswitch (op de 9e ingang??) en mee verdelen naar de kamers? Ook hier is het dan zo dat enkel het éne ingestelde kanaal wordt doorgestuurd? Of kan dit niet?

Alvast bedankt.

Hoi dirk71.

De werkdag was vandaar weer erg lang en zwaar, dus even een korte puntsgewijze reactie.

Eventueel kom ik er later nog op terug.

[*]Wanneer je de schotel correct hebt afgesteld, én de LNB's naar Astra 1 en Astra 3, dan snappen de officieel goedgekeurde TVV decoders het.

Is dit niet het geval (dus dat je naar Astra 1 en naar Hotbird kijkt), word het lastig want dat word officieel niet ondersteund.

[*]Correct.

[*]Correct.

[*]Juist.

Splitters zijn er in uitvoeringen met 2,3,4,6,8,10 en 12 aansluitingen.

Meer kan ook maar dan krijg je heel andere installaties en daar kun je deze truuk ook niet meer mee uithalen.

[*]Correct.

[*]Correct.

[*]Niet helemaal.

Het is goed mogelijk om het DVB-t signaal op de 9e aansluiting, gemerkt "Terr" aan te sluiten.

Maar je moet meestal een DVB-t antenne voeden met 5 volt.

Dat doe je met een bij de handel goed verkrijgbare power insterter.

De tv in de kamers moet dan dus een ingebouwde DVB-t ontvanger hebben, of je moet op de kamer toch nog een DVB-t ontvanger neerzetten.

Die DVB-t ontvanger moet dan wel zo iongesteld worden dat deze geen voeding naar de antenne stuurt, want hij is niet aangesloten op een antenne (maar op een versterker, die mogelijk defect raakt van zo'n voeding).

Wil je dit anders doen, dan moet je een multiswitch hebben met meer uitgangen, want de DVB-t decoder moet dan ook rechtstreeks aangesloten worden op het centrale punt.

Je moet dan dus ook die omgekeerde splitter uitbreiden.

Met wat je zelf voorstelt, kun je dus niet zondermeer uitbreiden met DVB-t.

Zo lang genoeg getypt, ik duik nu het bed in.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, laat dan nog ff wat horen.

Hoi,

Bedankt voor de supersnelle reactie! Nog enkele verdere vraagjes dan maar:

1. Maar het is wel mogelijk om een decoder te programmeren voor bv astra 1 en hotbird? Of kan dit niet voor elke decoder?

4. Is dit een splitter voor satelliet of kabeltv? of maakt dit niet uit?

7. Hier kan ik niet goed volgen. Ik had graag één of twee vaste kanalen meegezonden met het aangeboden signaal. Wat moet ik dan aanschaffen om dit mogelijk te maken? Andere type multiswich?

Voor decoders heb ik iets spotgoedkoop gevonden nl, Nokia Dbox1 Sat (deze bestaat in 2 versies, de originele versie, maar die is 'Premiere geeignet' waardoor ik niet weet of die in zomaar zal werken, en een tweede versie, nl DVB2000). Weet er iemand wat het verschil is? Of deze modellen zomaar zonder speciaal toebehoren zullen werken (dit hoeft niet met TVV kaart te werken)?

Groetjes en alvast bedankt voor de reactie(s).

Dirk

Het is mogelijk om ontvangers/decoders te programmeren voor Astra 1 en Hotbird, maar niet de origineel goedgekeurde ontvangers.

Eventueel kun je wel signalen ontvangen van hotbird, maar je loopt tegen allerlei vervelende beperkingen aan bij die officieel goedgekeurde apparaten.

Gebruik je een ander type ontvanger, dan is de kans bijzonder groot dat dat juist wel probleemloos gaat, maar moet je opletten dat TVV / CDS wel goed gedecodeerd kan worden.

Helaas is het niet anders.

Dit is wel mijn ervaring, ik heb natuurlijk niet alle mogelijke apparaten getest wat dit betreft.

Dus het zou kunnen zijn dat er zich hier mensen melden die andere ervaringen hebben.

De splitter is een splitter voor het kabelsignaal.

Deze hebben meestal een bereik van 5 tot 1000 MHz of iets in die orde van grootte, dit staat er altijd op afgedrukt.

Ik herhaal dat het dan gaat om modellen die voorzien zijn van F-connectoren, dat zijn dezelfde als die aan de satelliet ontvanger zitten.

Voor satelliet signalen is een groter bereik noodzakelijk, maar dat is dus niet aan de orde.

Als je 1 of 2 DVB-t signalen wil verspreiden, dan raad ik aan om de antenne daarvoor niet via de multiswitch te sturen, maar direct naar je centrale punt te voeren.

Daar sluit je hem dan aan op een DVB-t ontvanger.

Die ontvanger koppel je dan dus weer middels een modulator uitgang aan een geschikte splitter (we tellen nu 8 uitgangen die als ingang misbruikt worden), en je mogelijkheden met standaard modulatoren raken nu op.

We hebben hier een hele sectie (klik !) over deze D-boxen.

In Nederland zijn ze verkocht onder een typenummer (dus niet een naam).

Dat typenummer is 9500.

Die is functioneel gelijk aan de D-box.

Er is ook een 9200, dat model mist een modem maar die heb je ook niet nodig.

Ik raad je sterk aan om een apparaat voorzien van DVB 2000 te nemen, of dit erin te zetten / laten zetten.

De 9200/9500 kunnen voorzien zijn van een Irdeto decoder.

Die kun je dus niet gebruiken voor TVV want das Seca.

Maar dat was ook niet je bedoeling.

De dagelijkse kijkdoos hier is nog steeds mijn trouwe 9500.

Deze apparaten hebben geen modulator ingebouwd.

Helaas zijn ze wel zo'n 10 jaar oud en das toch wel hoogbejaard.

Zoals je zult begrijpen komt dat dan dus wel met mogelijke gebreken.

Houd daarom rekening met mogelijke uitval (koop er meer dan je direct nodig hebt..)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan