nieuwe router gekocht linksys WRT54G

satshow

Sr. Member
Special Friend
Waarderingsscore
25
Punten
28
Leeftijd
56
Ik heb een nieuwe router gekocht hier om de volgende reden ik wil mijn laptop draadloos kunnen gebruiken.

Voordat ik dat ding ga instellen wil ik graag wat raad hebben voordat ik ergens iets verkeerd doe.

Ik kan daar namelijk geen nederlandse handleiding in vinden.

De opzet die ik wil gaan gebruiken is de pc gewoon via de kabel dus niet draadloos, de laptop wil ik graag draadloos gaan gebruiken.

Ik gebruik chello hier en op de hoofdpc xp pro en de laptop xp home.

Hoe kan ik het beste in zijn werk gaan om dit te bewerkstellingen of doet de cdrom dat allemaal automatisch?

Ook de beveiliging moet natuurlijk beveiligd worden.

Woon je erg ver van hilversum vandaan?

In het geval dat je in de omgeving woont wil ik je wel helpen.

Anders raad ik je aan om eens op GOT te kijken.

( Gathering of Tweakers )

http://gathering.tweakers.net/

In princiepe kun je je netwerk akelig dicht timmeren voor de leek, maar de echte di-hard wardriver houd je toch niet buiten de deur.

Maar dat is niet erg, deze lieden zullen jouw netwerkje hooguit gebruiken om wat meel binnen te halen, of om even wat op het net te zoeken als ze bij jou voor de deur staan.

Daar hoef je je verder geen zorgen over te maken.

Je kan op MAC-adres beveiligen en een encryptie meegeven, waarmee je al voor 80% veilig bent.

Door de SSID niet mee te zenden ben je voor 99% veilig en ben je alleen zichtbaar voor die ene % hobbyist.

sterkte!

Ik woon in de buurt van Eindhoven dat is best een eindje van je vandaan.

Thx voor de link ik zal er eens naar kijken.

Hij is vrij gemakkelijk in te stellen Satshow, de cd-rom heb je volgens mij niet eens nodig, de zaak automatisch instellen en dan kun je via je browser naar de instellingen van de router toe.

Het fijne is dan ook dat je via je bekabelde netwerk, je draadloze deel van de router ook kunt instellen.

Net zoals DRZ al zegt is beveiliging wel handig, ik zou open beginnen en zien dat ik de zaak aan de praat kreeg.

Daarna ga je beperken op macadres, als dan nog alles werkt, dan zou ik met de encryptie beginnen, liefst WPA en geen WEP.

Als dan je draadloze laptop nog netjes een verbinding blijft maken (daar moet je dan wel ook die wpa key op invullen etc.) dan kun je daarna het zenden van de SSID uitschakelen en dan moet het toch een knappen jongen zijn die dan nog binnen komt, moet ie ook nog een apart tooltje voor hebben, zijn macadres kunnen wijzigen en wel effe kort in je buurt staan.

Je kunt dacht ik ook nog bij het inloggen een log laten sturen, dus zou je evt. ook nog te weten kunnen komen als er iemand inlogt, je weet dan wel of je dat zelf bent of niet, maar zoals DRZ al zei zit je dan toch al goed dicht hoor.

Mensen met dat soort hack kennis gaan niet vlug bij prive personen proberen te hacken dan zijn bedrijven interessanter en er zijn zoveel van die kleine draadloze netwerkjes, waarvan er veel te veel gewoon open staan, dan is het nog maar de vraag of ze die moeite gaan doen.

Ik heb hem aan de praat gekregen, heb de SSID uitgeschakeld.

Verder heb ik een WEP code erin gezet.

Zie verder in de router een hoop instellingen staan maar neem aan dat dat zo kan blijven als het standaard erin staat.

Ik zie wel bij de firewal een optie staan van Filter internet NAT redirection staan die is uitgeschakeld hier, wat is dat voor iets eigenlijk?

Moet die aangezet worden?

WEP code? Kon je geen WPA gebruiken dan? Die is een stuk veiliger.

De Filter Internet NAT redirection is volgens mij alleen als je thuis iets server achtigs draait, dus bijv. een ftp server, of voor dingen als p2p programma's waarbij internet pc's toegang moeten hebben tot bepaalde delen of poorten van jouw systeem.

Normaliter heb je dat niet perse nodig neem ik aan. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik de complete router niet ken.

Ik heb een Linksys van dezelfde benaming maar dat is een accespoint en die heeft die optie er niet bij zitten.

Ik heb niet naar de WPA gekeken, ik ga wel de mac filter nog instellen zometeen.

Ik merk wel dat deze router tijdens het downloaden uit de nieuwsgroepen een hogere en stabielere snelheid heeft dan mijn etech router.

Zit vaak boven de 900 KB/s, die snelheid heb ik nooit met mijn etech router behaald.

Nu ik alles werkend heb wil ik graag dat ik vanaf de pc in de laptop kan kijken en er van af kan halen en andersom.

Ik heb op deze pc een bestand gemaakt en gedeeld maar die zie ik op de laptop niet staan, hoe krijg ik dat voor elkaar dat dit wel werkt?

Ik heb overigens de wpa codering aangezet.

Dit laatste stukje is eigenlijk weer een aparte vraag, maar oke.

Op beide pc's (ik noem de laptop ook even pc voor 't gemak) zorgen dat bij de eigenschappen van je netwerkomgeving de "bestands- en printerdeling" geinstalleerd is.

Indien de pc's automatisch een ip krijgen toegewezen, controleer dan bij de eigenschappen van TCP/IP, geavanceerd, tabblad WINS onderaan of bij de netbios instelling aldaar het bolletje op "standaard" staat.

Kijk met welke accountnaam en wachtwoord je op de pc inlogt. Maak datzelfde account met zelfde wachtwoord ook aan op je laptop en omgekeerd. Zorg dat beide computers dezelfde werkgroepnaam hebben.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan