Ik heb de vraag even naar hier verplaatst aangezien het niet om satellietnieuws gaat.
Even een paar korte antwoorden.
1.) Zie antwoord wat Bones gaf. Heeft vermoedelijk commerciele redenen.
2.) Ze kunnen daarmee indexeren hoeveel klanten nog naar het "oude" digitale systeem kijken, dus niet-hd en hoeveel klanten nog met niet-goedgekeurde ontvangers kijkt.
Uiteraard gaat het daarbij alleen om klanten die een pakket afnemen wat voor hun ook interessant is, dus de wat duurdere pakketten. Als klant met het standaardpakket van 9,95 ben je niet interessant genoeg tenzij ze je iets kunnen verkopen.
3.) Nee. Ze kunnen je niet verplichten die vraag te beantwoorden, als jij dat niet kenbaar wilt maken is dat jouw zaak en dus zeer zeker geen valsheid in geschrifte. Er staat niet in hun AV dat klanten verplicht zouden zijn hun materiaal bekend te maken. Dat zouden ze volgens mij juridisch niet eens in hun AV mogen opnemen al zouden ze dat al willen.
4.) Neen. Ze kunnen en mogen alleen je smartcard beinvloeden, waarbij ze zich ook nog eens moeten houden aan het contract wat ze met jou hebben afgesloten.
Dus zomaar uitschakelen, zelfs als test, is feitelijk niet toegestaan omdat ze dan willens en wetens de gebruiker benadelen c.q. met opzet een wanprestatie uitvoeren.
Probleem is alleen dat je er niets tegen kan doen omdat ze een monopolie hebben.
Mochten ze je ontvanger beinvloeden (als dat al zou kunnen) via de smartcard, dan kun je ze gelijk een proces aan de broek doen, wegens het illegaal wijzigingen aanbrengen in andermans eigendom, danwel het schade toeberokkenen of benadelen.
Er is daarover best wel iets te bedenken. Ze zullen dat dus ook nooit doen.
Het allerbeste is om gewoon zo weinig mogelijk informatie aan dat soort bedrijven te geven. Simpelweg omdat er ook geen vorm van klantvriendelijkheid en klantgerichtheid van hun afkomstig is.
Kijken er zat mensen HD, geheid dat het gewone signaal dan uitgezet gaat worden, daar wordt zo'n onderzoek nu voor gebruikt, om ons klanten te benadelen.
Niet antwoorden dus. Gewoon zeggen van "sorry, maar ik heb geen behoefte aan dit onderzoek mee te werken, u mag mij weer benaderen indien u een betaling of een periode van gratis abonnement hier tegenover wilt stellen".
Moet je eens kijken hoe snel er afgehaakt wordt.