Nog iets

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Ik weet niet of het bij alle moederboards zo is, maar asus heeft bv de zg pc-probe software.
Dat tooltje laat een aantal zaken zien zoals bv de moederboard en cpu temperatuur, de diverse voltages en de cpu-fan speed of andere.
Daarmee is al een hoop in de gaten te houden, en het werkt via sensors en ic's op het moederboard.
In hoeverre ze correct zijn valt natuurlijk moeilijk te zeggen maar je hebt in elk geval een indicatie.
Het meeste kun je ook zien in de bios natuurlijk.

Maar nu is er nog een leuk tooltje "SpeedFan" genoemd en daar kwam ik via BT op, dus dank hiervoor.
Hiermee heb je nog een boel meer gegevens, zoals de GPU (grafische processor) temperatuur.
Maar ook de harde schijven temperaturen en die zijn zeer interessant om in de gaten te houden.
Immers zitten die in veel pc's te dicht bij mekaar en kunnen zo te heet worden omdat ze te weinig koeling krijgen.
De enige optie zou zijn ze verder uit mekaar te zetten of een koeler erop wat in veel gevallen niet mogelijk is.
Naar mijn smaak sneuvelen veel harde schijven doordat ze te heet worden.
In hoe verre de waarden exact zijn valt niet te zeggen omdat het tooltje op dezelfde manier werkt op sensors en ic"s op het moederboard en het hangt dus af van het merk wat het tooltje produceert.

Grtz.

Wat die temperaturen betreft is er nog iets.
Ik weet niet hoe het bij ieder moederboard is maar bij asus kun je Q-fan aktiveren.
Hierbij kun je de cpu-fan snelheid binnen bepaalde grenzen instellen in de bios waarbij de snelheid bepaald wordt door de cpu temperatuur.
Theoretisch werkt dit goed zolang er geen stof op de cpu-cooler komt te zitten.
Dit is echter onvermijdelijk vooral als er nogal veel gepaft wordt enzo.
Als er veel stof op de koeler komt te zitten zal de temperatuur echter te sterk oplopen en werkt het systeem niet goed meer.
Daarom schakel ik het ook altijd uit en laat de cpu-fan altijd op de maximale snelheid draaien.
Ook had je de Cool & quiet optie waarbij de cpu spanning variabel kan worden ingesteld.
Dit werkt echter alleen bij cpu's (AMD) die ook af fabriek variabel zijn, en helaas zijn niet alle series dat.
Het is bij AMD na te zoeken maar dat is een hele toer, en je moet het hele serie-nummer van de cpu weten.

Wat betreft het geheugen en de windows swap file (wisselbestand) gaat men ervan uit dat die ongeveer 1,5x het fysiek geheugen moet zijn.
Het merkwaardige is dat hoe meer geheugen je hebt, hoe groter de swap file moet zijn.
In de praktijk klopt dit niet en moet je kijken hoeveel windows adviseert in control panel en "advanced", althans waar die settings staan.
Je kunt hem ook op automatisch zetten, maar als je het manual doet kun je een min en max waarde ingeven en later kijken wat windows adviseert.

Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan