Hmmmzzz.... Eerst mijn persoonlijke mening geven over de momenteel genoemde scanners.
Norton.. raad ik tegenwoordig af. Is echt bagger geworden.
Heel lang als beste gebruikt, maar sinds ze nog maar 1x per week auto-updaten (veel te weinig) en sinds versie 2004 en sinds ik in de gaten kreeg hoe bar slecht die support van hun is ben ik er vlug van afgestapt. Verder vertraagt ie tegenwoordig ook je systeem.
Macaffee is een oudje, tenminste... stamt ook nog uit de oude tijd, maar vertraagt vaker de pc, en komt toch nog vrij regelmatig (1 of 2 keer per jaar) met een update uit waardoor plots onbedoeld systemen met je NT kernel (waaronder xp dus) gewoon opeens bar slecht werken.
Waar ik gewerkt heb, zijn we om die reden (800 gebruikers en 17 servers) van Mcaffee afgestapt. Verder blijft hij in vergelijking met bijv. Panda toch vaker achter of is laat met updates. Update dus wel maar vaak minder sigs dan andere scanners.
Norman is een goede virusscanner, voldoet aardig maar volgens mij kan 't nog beter. Helaas heb ik deze voor het laatst een jaar geleden getest, en weet niet meer waarom ik hem er toen afgekiept heb. Ofwel hij update niet automatisch of voor updates moest je betalen, of er was een andere reden dat je bij het scannen niet kon aangeven welke directory's hij moest overslaan, ik weet het echt niet meer.
Het kan best dus dat deze inmiddels zo verbetert is dat ie ook uitstekend is in gebruik maar mijn ervaring een jaar terug viel dus tegen.
Antivir is ook zo'n ding, bevalt ook niet echt om diverse redenen.
Na testen die uitgevoerd zijn en ervaringen van mensen van het voormalige antikraak forum lijkt NOD32 (onbekend merk) toch als beste uit de bus te komen.
Dan heb je nog de Kasparsky die ook uitstekend is.
Laatst is verrassend Panda Titanium uit de kast gekomen als beste virusscanner. Deze update -elke- dag en je ziet ook elke dag behoorlijk wat signatures erbij komen, beschermd uitstekend inderdaad, heb hem hier zelf ook draaien.
Een alternatieve registratie is hiervan wel vindbaar.
Let wel! Er zal een update moeten komen. Panda Titanium vertraagt bij mij sinds SP2 bij tijd en wijle behoorlijk het systeem, dan brand het HD lampje en dat duurt een minuutje daarna gaat alles gewoon weer normaal, dit komt vaker per dag voor.
Wil je het officieel houden dan is AVGFree een prima oplossing. Gratis voor thuisgebruikers en beschermd gewoon je systeem en je email ook uitstekend. Deze installeer ik meestal bij kennissen en familie. Tot nu toe geen vertraging bij gemerkt. En gratis, althans de AvgFree editie.