Nou ben ik eens benieuwd ----> order cancelled bij Aliexpress.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
678
Punten
113
Leeftijd
59
Gisteren een bestelling gedaan maar even niet goed opgelet, ik dacht een smartwatch met 5 bandjes te bestellen, maar ipv van de combi was de laatste optie 5 bandjes (ik dacht een horloge met 5 bandjes :stupid: ). .

Nu moet ik eerlijk zeggen dat de verkoper zo attent en eerlijk was om mij een persoonlijk bericht te sturen met de vraag of ik zeker was van mijn bestelling, 5 bandjes en geen horloge was de vraag.

Ik heb de bestelling geannuleerd, en hem beloofd zodra ik mijn centen terug heb om dan bij hem een smartwatch te bestellen. 

Tot nu toe een goede ervaring met de rovers van Ali, maar als dit goed afloopt dan is dit ver boven mijn verwachtingen!!!

Is inderdaad wel goede service van ze om even na te vragen. Hebben zeker al meer ervaring gehad met dit soort vergissing.
Zal dus in dit geval vermoedelijk wel goed gaan komen.
Er zijn er ook die zeggen dan pech gehad he.... staat vermeld wat het is. Dan is het een andere zaak. Dus al mooi dat deze je even waarschuwde.

Je moet opletten dat je reactietijd niet verloopt.
Wanneer je binnen die tijd niets te horen krijgt over het terugkrijgen van je geld, dan een klacht indienen.
Ik heb al vaker klachten ingediend, en altijd gelijk gekregen.
Moet er wel bij zeggen dat ik van de laatste keer nog niet opgelet heb dat het ook goed gekomen is.
Je kunt bij je orders zien hoe het er mee staat.

Dit gaat bij Ali beter dan bijvoorbeeld bij BOL.com.
Daar heb ik tot nog toe 2 keer wat besteld, en de 1e keer ging fout.
Maar daar kwam ik pas achter nadat de 2e bestelling gedaan was (1e was een verjaardagskado, dus het duurde even voordat we doorhadden dat er een beschadiging in zat).
Ik heb er anderhalve maand over moeten dimdammen om het goed te krijgen.
Dus de Nederlandse webshop-trots zal met mij niet veel zaken meer doen.

dus het duurde even voordat we doorhadden dat er een beschadiging in zat
Dan ligt het er ook wel aan hoe lang dat "even" is. In Nederland is de consument wel beschermd, maar als men er pas na 2 weken na verzending achter komt dat iets stuk is bijvoorbeeld, is het vrij logisch en ook vrij normaal (gezien al het misbruik) dat webshops hier achterdochtig worden. Bol zal hier echt niet de enige mee zijn.
Ik weet niet of je laatst dat filmpje hebt gezien over werken bij bol.com van zo'n journalist en wat er allemaal terug komt en soms in welke staat.

Op dit moment gaat dit allemaal bij de Chinezen nog goed, maar o.a. bij Wish worden er al vaker verzendkosten gerekend omdat er teveel misbruik gemaakt werd van terugsturen. Bij Aliexpress zijn er nu al afspraken met de post dat in veel gevallen pakketten niet meer aan huis geleverd worden maar standaard op het postkantoor en de mensen dan een ophaalbrief krijgen. Dit omdat er teveel misbruik was van klachten dat pakketjes zogenaamd niet aangekomen waren.

Misbruik is hier de regel. Als dat van geld terugkrijgen vaker misbruik van wordt gemaakt, zal dat ook gaan veranderen. Het is trouwens ook al gebeurt dat men weliswaar het displuut wint maar afhankelijk van de klacht slechts een deel van het geld terug krijgt.
Bij bol.com kun je tenminste nog terug sturen, veelal gratis dacht ik. Terugsturen naar China om je geld terug te krijgen kan ook. Kost je 25 euro.

Ik bestel tegenwoordig zoveel mogelijk van uit Duitsland, en dan komt het met DHL, meestal binnen 5 dagen. vandaag werd er trouwens een pakketje bezorgd waar bovenin de doos een gat zat, ik vroeg aan de bezorger wat is dit?

Hij zei dat het zo aangekomen was, en dat ik het pakket mocht controleren op de inhoud, dit heb ik natuurlijk gedaan, met de opmerking dat dit wel een makkelijk excuus was. 

Tot nu toe nog geen problemen gehad met onze spleetogen, maar ik zit nog te wachten op het bedrag wat ik te goed heb van de verkeerde bestelling die intussen geannuleerd is. :biggrin:

Dat even was meer dan een week, want je wil je verjaardagskadootje in december wel op tijd hebben.
Het gaat ook helemaal niet om de klacht, en in dit geval was het een duidelijke productiefout.
Dan doet een voorwaarde er minder toe en zul  je als je werk van zou gaan maken, die zaak ook winnen (maar dat doet niemand want dan ben je er een eeuw mee bezig en dat zal het niemand waard zijn).
Maar het gaat om de afhandeling ervan, en om de onduidelijkheid over de kosten (die uiteindelijk nul bleken te zijn) voor het terugsturen.
Want je weet pas dat die kosten nul zijn, als je alles in gang gezet hebt.
Er staat nergens in het traject van het terugsturen dat de kosten nul zullen zijn, in ieder geval heb ik daar naar gezocht en dat niet kunnen vinden.
BOL biedt je op de site alleen de onvoorwaardelijke mogelijkheid om iets terug te sturen.
Je kunt niet eens aangeven dat je het product wil vervangen.
Als je dat wil, dan moet je via een chat box iemand te pakken zien te krijgen die dat voor je gaat regelen.
En 24 uurs economie of niet, die chat functie gaat op slot om klokslag 23:00.
Dan krijg je Billie in de chat, een bot met nul intelligentie/extreem zwak script, die vast loopt na jou 2 vragen gesteld te hebben (waarna die 2 vragen eindeloos herhaald zullen blijven worden).
Aangezien ik op een normale werkdag pas rond die tijd achter de pc kruipen kan (omdat ik meestal van acht tot acht werk, en dan rond 22:00 met een bord eten op de schoot zit), kon ik dat dus pas op zaterdag oppikken.
Krijg je wel een persoon te pakken in de chat, dan is het maar de vraag of die persoon uiteindelijk ook doet wat hij/zij getypt heeft tegen jou.
En 3kraaien hoe dat bij mij liep.
Dit ging om de 2e bestelling van het 1e product, omdat ik die dus had teruggestuurd.
En die 2e bestelling had de juiste omschrijving, maar een totaal andere inhoud.
Gewoon fout dus.
Maar hierdoor duurde het dus wel anderhalve maand voordat het bedoelde kadootje ook onbeschadigd op de bestemming was.

Overigens was die bestemming een gebouw bovenop een redelijk grote AH vestiging met zeer ruime openingstijden.
Aangezien BOL een AH onderdeel is, is zo'n beetje elke AH ook een afhaalpunt van BOL.
Maar de bezorgdienst heeft geen zin om die flat in te gaan, dus stoppen ze een briefje in de bus dat het pakketje wegens niet thuis (een pertinente leugen) bij de buren is afgeleverd.
En dat is dan een winkel die 's middags om 17:00 dicht gaat, aan de overkant van een heel drukke straat.
Reden om dit zo te doen is heel simpel.
Wanneer het bij een afhaalpunt terecht komt, dan is het pakketje niet bezorgd.
Komt het bij "de buren" terecht, dan is het wel bezorgd ook al heb je het zelf niet in handen en de bezorger zal dan claimen dat ie zijn werk gedaan heeft.
De bezorgen laadt een steekwagen vol pakketten die voor die flat bedoeld zijn, en rolt die aan de overkant naar binnen en stopt een pak briefjes in de betreffende brievenbussen.
Is ie niet zo moe aan het eind, en veel sneller klaar.
Maar dat ligt aan de post(nl) bezorgdienst, en daar heeft BOL niet zoveel in de melk te brokkelen.

De vele producten die ik uit China heb laten komen zijn meestal kleine dingen van hooguit een paar tientjes.
Slechts een paar duurdere.
Wish ken ik niet (weet wel van het bestaan ervan), maar daar hebben we het tot nog toe ook niet over gehad in deze thread.
Bij de geschillen die zijn ontstaan, heb ik meteen bij het eerste contact daarover al vermeld dat terugsturen geen optie is omdat de kosten daarvan hoger zullen zijn dan de prijs die reeds betaald is voor het betreffende product.
En dat terugsturen ga ik ook echt nooit doen.
Wat ik wel zal doen is laten weten wat ik van het product, de leverancier en diens service vind.
En wanneer dat een positief verhaal is, dan werkt dat in hun voordeel, want er word veel vaker geklaagd dan dat men tevreden berichtjes achterlaat.
Negatieve verhalen zien ze liever niet daar, en ze zullen wat beter hun best doen om te voorkomen dat die daar geplaatst zullen worden.
Alle geschillen die er zijn geweest, zijn voor mij positief verlopen.
En daarom hoor je mij over Ali dus ook positief berichten.
Over de verschillende shops die daar hun zaken doen kan het anders zijn, maar nog niet over Ali.

Geld afboeken van jouw rekening gaat met lichtsnelheid.
Maar geld terugkrijgen is een heel ander verhaal.
En al helemaal als je er een online bankinstelling tussen hebt zitten zoals PayPal of iets wat daar op moet lijken, en nog een keer als je diens rekening via een creditcard betaalt.
Maar het voordeel daarvan is dat iedere van die 2 bankinstellingen een geld terug garantie heeft.
Dus een PayPal (concurrent) gaat je bij een geschil je geld terug geven, en anders je creditcard provider wel.

Het valt me niet tegen, een paar dagen geleden mijn bestelling geannuleerd, en vandaag staat keurig netjes mijn betaalde geld terug op mijn bankrekening!

Dan krijg je Billie in de chat, een bot met nul intelligentie/extreem zwak script, die vast loopt na jou 2 vragen gesteld te hebben (waarna die 2 vragen eindeloos herhaald zullen blijven worden).
Hahahaha, nou dan wacht maar eens dat je de Aliexpress helpdesk chat nodig hebt, die is nog veel slechter.

Wish ken ik niet (weet wel van het bestaan ervan), maar daar hebben we het tot nog toe ook niet over gehad in deze thread.
We hadden het over Aliexpress en dat is China en dat is Wish ook. Ik noemde dit slechts als voorbeeld om aan te tonen waarom ook de Chinezen al dingen aan het aanpassen zijn aan hun service, zoals dus o.a. Wish en ook Aliexpress want daar noemde ik ook een voorbeeld van.

Tja dat met die postbezorging is een bekend probleem inderdaad. Heeft er ook mede mee te maken dat die gasten onder druk worden gezet, eigenlijk teveel moeten doen op en dag en de betaling apart geregeld is. Vaak is er maar heel krap tijd om de pakketjes die aanwezig zijn te bezorgen en dan gebeuren zo'n dingen als jij omschrijft.
Daarmee praat ik het niet goed, integendeel, maar dit heeft allemaal weer te maken met kosten en bezuinigingen. Dingen die men eigenlijk niet met China vergelijken kan op dit moment.

En als je echt eens service nodig hebt van Ali, zoals ik dus in mijn geval, soortgelijk als jij, had op accepted geklikt maar bleek achteraf toch niet naar behoren te werken, dan ben je bij  Ali echt slechter af dan bij Bol. Want ondanks toezeggingen kwam er later weer geen antwoord, daarna weer van "nee te laat" en ga zo maar door. En op een gegeven moment totaal geen reactie meer.
Ik heb ook al veel gekocht daar en enkele geschillen gehad, maar heb er ook gehad die behoorlijk negatief waren, omdat je het product terug kon sturen (maar dat dus te duur zou zijn) kreeg je dan 5% van de aanschafprijs terug. Nou lekker dan. Dat is ook Ali.

Geld afboeken gaat overal met lichtsnelheid, zowel in China alsook in Nederland. Alleen wordt hier in Nederland meer gebruik gemaakt van iDEAL (hebben veel Chinezen ook al ontdekt trouwens) en dat biedt inderdaad helaas geen bescherming zoals Paypal of een creditcard.

Je hebt waarschijnlijk gewoon even een rot situatie gehad. Misschien ook vanwege het late tijdstip? Geen idee.
Ik heb hier ook eens iets teruggestuurd naar bol, inderdaad was er geen optie tot vervanging, dus ik heb gewoon die retourbon geprint, doos in en gelijk nieuw ding besteld.
Geen idee waar jij gezocht hebt maar Bol maakt zelfs reclame met gratis retourneren, in elk geval binnen de zichttermijn van 30 dagen. Daarbuiten is het moeilijker terug te vinden, maar dat zal dan ook aan de reden en voorwaarden liggen.

Je kunt heel leuk bij Ali kopen, totdat je iets koopt wat je terug zou moeten sturen en dan komen er heel andere verhalen aan het ligt. Het is daar echt niet beter. Wel goedkoper met heel veel.
Maar ik zal daar dus bijv. nooit en te nimmer duurdere aanschaffen doen. 1x GSM daar gekocht, dat gaat dus echt nooit meer gebeuren.
Want let maar op, zo gauw de Ali verkoper netjes aanbiedt jou een nieuw product te sturen als jij het ongewenste product terug stuurt en zij het ontvangen hebben, dan doet de Ali klantenservice precies 0. Dan wordt van jou verwacht dat je het terug stuurt. En dat is dus minimaal 25 euro. En als je dat niet accepteert beginnen ze met teruggeven van 3% van de aanschafprijs. Zelf meegemaakt. Vandaar dat ik er geen dure dingen meer koop.

Voor de gewone goedkope kleine dingen kan men er prima terecht. Ieder zijn keuze, maar persoonlijk blijf ik voor het duurdere materiaal wel in Nederland. Heb ik ook m'n jaar (of veelal 2 jaar) garantie.

@Freggel1: Nou kijk aan, prima toch? Ik had gezien de voor-waarschuwing van de verkoper ook niet anders verwacht.

Prima, jij moet vooral BOL blijven spekken.
Maar ik ga er nooit meer iets bestellen.

Ik wist niet eens dat er een dergelijke chat functie is bij Ali en al helemaal niet over een botje daar.
Interesseert me ook niet want die ga ik niet gebruiken.
Wel let ik op reviews, aantal gedane bestellingen (wanneer er al 2 keer door iemand anders een bestelling gedaan is, dan blader ik nog ff door tot ik bij een shop kom met veel meer bestellingen), maar ook op de voorwaarden.
Want daar staat in vermeld dat je wel of niet iets terug moet sturen als er een conflict zou ontstaan.
Zoals gezegd, geen haar op mn hoofd die er over denken zal om iets terug te gaan sturen.

Zoals ook al gezegd, alle conflicten die ik heb meegemaakt zijn in mijn voordeel beslecht.
Bijvoorbeeld doordat een shop helemaal niet reageerde op de klacht.
En als je een beetje een goed (en natuurlijk eerlijk) verhaal kan kan maken met wat er mis is en hoe jij daar helemaal niet aan kon doen, dan komt het dus goed.

Zoals ik al zei, er is ook niets mis mee, wilde alleen aangeven dat de ervaringen konden verschillen.
En dat ik dus ook nooit problemen had, totdat... en ik blijf niet Bol spekken hoor, er zijn wel meer winkels.

Alleen duurdere electronica, zoals misschien GSM, of een NAS, PC monitor, zal ik nooit en te nimmer bij Ali bestellen, altijd in Nederland (niet alleen bij Bol). En dat is gewoon een gedegen advies voor iedereen, let hier heel goed mee op en als je tegen de lamp loopt ermee in China, dan niet klagen.

Ik zal zeker voor veel andere zaken bij Ali blijven kopen. Ik zou gek zijn als ik dat niet zou doen. ;)
En dan kan ik dus ook, net als jij, niet meer tegen voorwaarden aanlopen die terugsturen vereisen.

Ha die had ik al eens gezien BH. :)
Maar dat boeit niet zo, zolang de inhoud hier maar onbeschadigd aan komt is een gedeukt pakje niet zo erg. Heb hier al dingen aan zien komen, schier alleen in bubbeltjesplastic verpakt, nog niet eens enveloppe of doos er om heen en dan vraag je jezelf af hoe het toch netjes overleeft heeft. :biggrin:

Klopt idd BT, maar misschien weet freggel1 nu hoe het zou kunnen dat er een gat in z'n bezorgde pakje zat. :biggrin:

Dat filmpje heb ik allang gezien Big-Henk, maar het gaat hier ook mis hoor, vandaag weer een pakketje uit China, en de verpakking die om het doosje heen zit is gedeeltelijk open, dus wat doet de douane tijdens de controle???

Controleren ?
Je staat op de zwarte of in dit geval de gele lijst.?

Ik bestel wat ik wil @Matrix. ;) Ik heb het pakket zelf niet ontvangen, maar ben er wel blij mee!

Zodra ik het geen wat in het pakket zat aangesloten heb kan ik nadien zien wie er aangebeld heeft, waarom???

Deurbel camera, die meteen een foto maakt van degene die aanbelt. :d 

Nou nog eentje met wifi die samenwerkt met de smartphone. ;)

ach we blijven spelen...de cctv systemen gaan hier als zoete broodjes over de plank...

Vertel eens meer, deurbel die een foto maakt?
Waar slaat de deurbel de foto op? Kan die ook de foto direct naar je email addres sturen?. En is er spraakmogelijkheid zoals bij de "RING"

Ik heb een wifi dome camera bij de voordeur en bij de achterdeur hangen , op twee eenvoudige samsung2 7" tablets zie ik continue de omgeving van de voordeur en achterdeur.
Smart moving registreert veranderingen en stuurt een foto naar mijn emailadres.
Gevolg is dat bij een beetje wind ik honderden foto's krijg van bewegende hangbloempotten..
Dus het werkt maar vrolijk word ik daar niet van.

Dat er iemand aanbelt als ik niet thuis ben interesseert me niet, als ik niet direct die foto ter beschikking krijg.

Vandaar de vraag hoe werkt die deurbel.

Oef.... dan is het snel gedaan met eventuele belletjestrekterreur. :biggrin:
Die Chinezen moeten toch niet slimmer gaan worden, anders is er voor de kids de lol snel vanaf. :)

Merk van belletje trekkertjes hier helemaal niks, voordeel van een oprit van ruim 10 meter per woning. Ook kinderen zijn tegenwoordig van de luie en trekken het liefst belletje bij woningen zonder voortuin zodat ze niet veel meters hoeven te maken , dat is de reden dat 1 op de 7 kinderen te dik is. Schuld van voortuinen. ?
?

Ik weet niet of dat alleen iets van tegenwoordig is. Wij gingen vroeger ook niet snel voortuinen in. Nu hadden wij die in onze tijd nog niet zo heel veel, maar het was natuurlijk wel leuker om in de "deftiger" buurten de boel eens wat op stelten te zetten. Voortuinen waren moeilijk want je kunt wel wegrennen, maar je moet eerst de tuin uit zijn.
Vaak krijgen bewoners dan al de kans om je door het raam nog de tuin uit te zien rennen en konden ze weten dat het belletjetrek was. Zonder voortuin kon je snel de kant op rennen van waar geen raam was, sneller weg en onzichtbaar. Dus minder risico en meer kans op resultaat.
Je ziet... ook vroeger werd hier al sociaal-economisch over nagedacht door ons belletje trekkers. :biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan