On board video en sound

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Hoi allemaal...

Freggel heeft een probleempje waar hij niet uitkomt.

En dat is het volgende: Ik heb deze week een pc gekregen, een compaq deskpro...

Systeemgegevens; pentium 3 1000mhz , 192/ 100 mhz ram ,
en een 6,4 gb HD , maar helaas geen driversoftware.

Op zich nog wel iets mee te doen dacht ik.

Maar nou komt het probleem, eigenlijk twee:

Er zit een on board video en geluid op, en deze werken geen van beiden naar behoren,

Hij geeft niet meer als 16 kleuren, en geen geluid.

Nu heb ik dus al van alle soorten drivers geprobeerd, die ik gedownload had bij HP.com, maar nog niet 1 werkende...

Ook heb ik al gezocht op het nummer van het moederbord, maar daar krijg ik ook niks gevonden wat werkt.

Nou is mijn vraag dus:

Weet iemand anders iets wat ik kan proberen?

Of is er wellicht ergens een programma wat je op je pc kan zetten
die kan bekijken welke hardware er allemaal in je pc zit?

Alvast bedankt.

Strange... weet je ook toevallig welk type deskpro je hebt? Want daarvan zijn er nogal een aantal.
En het is nogal lastig zoeken alleen aan de hand van de hardware gegevens.

mischien kun je egge op het mainboard kijken welke north &southbridges gebruikt zijn en of er mischien een losse ess of creative soundchip opzit en zo ja wel type .Deze wetenschap vergemakkellijkt het zoeken beduidend.

grtz

Je vraagt me welk type, ik wou dat ik het wist, Black Tiger.

Maar ik zal je een aantal serienummers geven die er allemaal op en in staan...

In het configuratiescherm staat bijvoorbeeld :

GenuineIntel family6 8stepping6...

Daar heb ik al op gezocht maar geen resultaat.

Op de zijkant staat het serienummer:

8121fr4z086t...

Ook geen resultaat

En ook nog een ander nummer waar ik op gezocht heb :

PD107SP...

Helaas ook weer niks.

Ik zit nou weer op een andere site te downloaden, om eens te kijken of het een ac'97 is voor het geluid, http://www.viaarena.com/?PageID=70

Misschien kom jij wel verder, en anders ga ik volgende week eens naar de zaak bellen waar hij vandaan komt, want ook daarvan staat er een serienummer op, misshien dat hun het zo naar boven kunnen halen.

Het geluid werkt al het was ac'97, nu nog de videokaart, het schijnt dat dit motrox is...:biggrin::biggrin::biggrin:

Laten we van die motrox nu eens Matrox maken, dan kom je een stuk verder, alhoewel hier ook weer verscheidene types van zijn.:)
Hoe oud is de machine?
Je hebt goede kans dat het hier een Matrox G200 grafische kaart betreft, Compaq wilde die namelijk nogal eens graag gebruiken in zijn Deskpro machines.

Ja het is inderdaad matrox, maar dat heb ik ook al geprobeerd en als ik dit wil instaleren dan krijg ik direct de melding dat er niks van matrox gevonden wordt...

En oh ja de geluidskaart is waarschijnlijk ook al geen ac'97, want bij het afspelen van muziek gaat het niet goed, hij speelt alles te snel af.

Ik ga nog wat verder zoeken, mocht iemand anders nog een tip hebben, graag!

Oh ja de machine is van 2001.

Aan de buitenkant van de kast hoort een sticker te zitten waarop deskpro staat en vervolgens een type nummer.
Aan de binnenkant van de behuizing zijn een of meerdere stickers bevestigd met gegevens van de fabrikant en over de kloksnelheden van de processor.

Op het moederbord zijn op zowel de soundchip als de vga chip aan de hand van de typenummers die erop staan drivers te downloaden.

Als het serienummer correct is zou je de helpdesk van compaq kunnen bellen en gegevens kunnen vragen over het model dat aan dat serienummer gekoppeld is.
Die voorziening zie ik niet op de site van hp maar telefonisch kan er wat meer mogelijk zijn.

Mocht je toch niets kunnen vinden dan kan je een agp videokaart erin zetten of een pci (ligt eraan wat ondersteund wordt) en een pci geluidskaart.
Dan heb je voor weinig geld toch beeld en geluid.
Wel even de onboard chip in de bios uit zetten natuurlijk.

Rolo

Op het serienummer ben ik ook al aan het zoeken geweest @Rolo, maar daar krijg ik niks op gevonden.

Alle andere nummers die binnenin de pc staan ook al maar helaas ook geen resultaat.

Wat je zegt over de chips die on board zitten: ik ben al aan het proberen geweest ??n en ander te lezen wat daar op staat, maar het zijn verdomd kleine lettertjes.

Ik ga vandaag nog maar eens het ??n en ander downloaden, en daar maar eens mee aan de slag.

Mocht het niet lukken dan zit er waarschijnlijk nisk anders op dan even een telefoontje te plegen naar de leverancier van deze pc en anders inderdaad maar een paar kaartjes erin, want die zijn nou ook weer niet zo duur want hetgeen waar ik hem voor wil gaan gebruiken is enkel om hem vol te zetten met muziek, en dan aansluiten op een versterker.

Ikzal eens gaan kijken @Bertje!

Probeer anders eens AIDA32, die ontdekt ook nogal eens het een en ander.

Ik zal het eens gaan proberen Black Tiger, maar eigenlijk heb ik de moed al op gegeven, want gisteren had ik de boel aan de praat, het geluid was goed en ook de kleuren waren goed.

Toen de boel eens opnieuw opgestart, maar hij kwam niet meer op gang, hij bleef hangen op het windows opstart scherm, een escape gedaan om dat scherm weg te krijgen en te zien wat er staat, er was een foutmelding in het register.

Na dit weer hersteld te hebben, was alles weer terug bij het begin, geen geluid en 16 kleuren.

Ik snap er niks meer van, ben ook niet zo'n grote computertechneut :biggrin::biggrin::biggrin:.

Ik ga deze week maar eens vragen of ze op mijn werk niet eens kunnen informeren bij het bedrijf waar deze pc vandaan of hun iets willen zeggen.

Heb zelf ook zo'n MB, maar daar hoort wel een installatie CD bij.
Aan het relaas te zien is daar nooit wat geinstallerd.
In dit geval zou je een geluids en videokaart in de pci sleuf kunnen schuiven en installeren en het dan nog eens proberen.
good luck
oskar

@ freggel1,

Kun je mij uitleggen hoe de kast eruit ziet of een foto posten

met een 1 ghz processr blijven er maar een paar deskpro modellen over die dit aan kunnen de EN(s)/EP of EX/(s)

al denk ik dat de configuratie van het systeem niet origineel is
een 1ghz met een 6.4 gb hd en 192 mb/pc100 geheugen is niet normaal 10gb hd met 128mb geheugen wel.

deze modellen werkten meestal met een intel 815 chipset en onboard soundmax geluidskaart.

als we eerst het model en type kunnen bepalen ben ik ervan overtuigd dat we het zaakje draaiend krijgen.

groeten,

Ricow

Een foto plaatsen van de kast gaat niet, maar je zit in diverse richtingen wel goed!

Wat betreft het geheugen het is ??nmaal 128mb en ??nmaal 64 mb, dus er is bijgeplaast.

De harddisk is 6,4gb meer kan ik er ook niet van maken helaas :biggrin:

Wat betreft de drivers die ik nodig heb daar zit je volgens aardig mee in de buurt, want wat je zegt over het geluid dat is inderdaad werkend te krijgen met Soundmax... AC'97 ging ook maar daar speelde de muziek te snel mee af.

En wat betreft video inderdaad intel, hier heb ik ook al drivers van getest en dit werktte, maar zoals ik al zei toen er dit op stond en de boel draaide heb ik geprobeerd de pc op nieuw op te starten en dit ging niet hij startte niet meer op.

Met het programma dat ik via Black Tiger heb gekregen aida32, geeft hij:
Video: intel i752

Geluid : Intel 82801 AA i/o controller hub - ac'97 audio

Ik ben al aan het zoeken maar ik ga zoals ik al zei eerst eens kijken of ik de instalatiecd te pakken kan krijgen van het moederbord.

denk niet dat je een instalatie cd zal vinden alleen restore cd's.

alle software kan via de website gehaald worden.

als mijn vermoeden juist is moet je hier zijn http://h18007.www1.hp.com/support/files/Deskpro/us/family/model/1197.html

gebruik de intel video driver en de adi soundmax audiodriver

als dit om een deskpro en 1ghz gaat zit je misschien met een ander probleem, in het agp slot zit normaal een special geheugenkaartje waar de onboard intel video het geheugen van gebruikt als deze niet geinstaleerd is dan gaat het nooit goed werken.

of je moet een agp videokaart plaatsen.

mocht dit niet het geval zijn kan ik denk ik wel zo'n agp geheugenkaartje voor je regelen.

Ik weet het niet zeker meer maar in het bios heb je ook een systeem info veld, ik zal zo bij mij kijken (heb hier een compaq ex 800mhz) welke info daar te vinden is.

groeten,

Ricow

Ik ga komend weekend deze drivers eens uitproberen, ik laat het nog wel weten of het gelukt is.

En wel aan @Ricow... Hierbij duizendmaal dank, de drivers die jij me aanraadde om te downloaden waren inderdaad de goede.

Nu kan ik lekker aan de slag met deze pc.

Ook aan alle anderen die mij hierover tips hebben gegeven "dank u"

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan