online bootvirus detectie

S

satbird

Krijg soms de melding van het moederbord dat er een bootvirus aanwezig is asus P4S8x 648 chipset. virus detectie op moederboard aanwezig.
deze melding ontstaat wanneer ik een image ga maken met drive image 2002 .
dit gebeurt wanneer calderaDOS geladen wordt.
Norton 2004 AV ziet verders niks....

is er misschien een goeie online bootvirus detectie???
of betekent het verders niks.

grtz satbird

Originally posted by satbird
Krijg soms de melding van het moederbord dat er een bootvirus aanwezig is asus P4S8x 648 chipset. virus detectie op moederboard aanwezig.
deze melding ontstaat wanneer ik een image ga maken met drive image 2002 .
dit gebeurt wanneer calderaDOS geladen wordt.
Norton 2004 AV ziet verders niks....

is er misschien een goeie online bootvirus detectie???
of betekent het verders niks.

grtz satbird

lijkt mij meer op dat er staat virus detectie op moederboard aanwezig.
dus een detectie :)
je geeft aan dat er een virus aanwezig is waar krijg je dat te zien ??
wat is de message die je krijgt dan ?
als de message is : virus detectie op moederboard aanwezig.
wil dat inhouden dat er een detectie aanwezig is dus iets wat kijkt naar een virus en dus NIET een virus is.
in vele bios kan je aangeven viruscan aan of uit
die zal wel aan staan en je zal daar wel de melding van krijgen.
lijkt me niet iest om zorgen over te maken.
als ik het mis heb hoor ik het natuurlijk graag van andere.

Het is vrij logisch dat je die melding krijgt.
Deze detectie staat vrijwel zeker aan. Bij het maken of terugzetten van een image, gaat Drive-Image deze ook benaderen.

Dit wordt gezien door de detectie die daarop aangeeft dat er een virus op je pc zit of iets in die geest.
Maar in feite is het gewoon je Drive-image. Je zegt immers dat het alleen gebeurt als je daarmee een image gaat maken.

Niets om je zorgen over te maken dus.

kijk weten we dat ook weer :)
we leren nog wel veel van die BT :)
btw wat ben jij vroeg bt hehehe het is pas net 20:15 uur

Graag gedaan hoor.

Vroeg? Hmz.. ja indeed.. effe denken, ik doe normaliter de post een uurtje nadat ik wakker ben, dus normaliter ben ik nog veel vroeger, al rond 18.00 of eerder.

Maar vanavond was ik om 18.30 uur wakker wegens omstandigheden dus effe zien, uurtje later is 19.30 ja dat komt ongeveer overeen met mijn "ochtend" posting. :biggrin:

Standaard staat in de bios die detectie op enabled.
Je kunt die net zo goed disabled zetten en een goede virusscanner installeren want die checkt ook op bootvirussen.
Beetje dubbelop normaal en geeft vage meldingen, ook bij installeren van een OS in sommige gevallen.

Nooit gedacht dat Windows een bootvirus kon zijn :)

Rolo

Die virusdetectie in je bios is bedoeld om je beschermen tegen 'n ongewild virus als je 'n lege computer voorziet van 'n besturingssysteem.
En zoals je ongetwijfeld weet, komen niet alle Windowsversies uit de winkel van Ome Bil.
Heb je alles ge?nstalleerd en ook (bijv.) Norton, dan kun je 'm inderdaad uitschakelen.

Die virusdetectie in je bios is bedoeld om je beschermen tegen 'n ongewild virus als je 'n lege computer voorziet van 'n besturingssysteem.

Sorry, maar dat klopt niet. Je kunt hem beter net uitzetten als je een lege pc gaat installeren. Want het is een bootsectorvirus bescherming. Hij beschermd dus niet tegen ongewilde virussen, maar uitsluitend tegen bootsector virussen.

Welnu, als je een lege pc nieuw gaat installeren, of het operating systeem er nieuw op gaat zetten, maakt niet uit, en je hebt het ding aan staan, zal hij -altijd- een melding geven, omdat hij de bootsector bewaard en meteen een melding gaat geven als er naar de bootsector geschreven word door een of ander.
Aangezien een operating system -altijd- naar de bootsector schrijft bij installatie zal deze scanner derhalve ook in dat geval aan slaan. Hoe wil je dan weten of het je operating system is of een bootsector virus wat op het moment dat het operating system naar de bootsector schrijft, zich niet mee installeert?

Het geeft dus tijdens installatie geen enkele garantie.

Het is bedoeld voor de latere bescherming van de bootsector omdat zoveel mensen geen of slechte virusscanners geinstalleerd hebben.
In dat geval is tenminste hun bootsector nog enigszins beschermd aangezien bootsectorvirussen nogal eens veel voorkwamen, nu in mindere mate overigens maar ze zijn er nog wel.

Als je echter na installatie een goede up2date virusscanner geinstalleerd hebt die je ook up2date houdt, zoals bijv. Norton, dan is het dubbelop en kun je hem evengoed uitschakelen, maar dat was al aangegeven.

Juist toevallig van de week het boek: PC upgrade & tuning, door Hans vd Weerden uit de bieb geleend.
Daar heb ik mijn "wijsheid" vandaan.
Als ik dus lieg, lieg ik in commissie.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan