Ontvanger gezocht

A

anermos

Hoi,

Ik ben hier nieuw en kom hier natuurlijk terecht via de alom bekende google zoekmodule ;) Ik zou eindelijk mijn satelliet uitrusting willen plaatsen die ligt hier nu al een jaartje wegens te drukke momenten. De kabel tv blijft zeker nog liggen op de moment.

Ik beschik hier over een disecq 1.2 motor en een 120cm triax schotel en technomate lnb dus het wordt een draaibare setup, en ga nu dus nog op zoek naar een HD ontvanger. Ik heb heel vroeger nog even voor familie aan een nokia dbox en nokia dbox2 geprutst (firmware en funcards etc...) maar niet echt hierin verdiept als het werkte was ik al blij.

Wat betreft een ontvanger die ik zoek.

Heb al verschillende sites bekeken maar kom er echt niet uit en zit met een heleboel vragen.

vb. DE dream DM8000 bevat de mogelijkheid om extra modules te plaatsen DVB-C, moet ik dit dan zien zoals de digitale tv ontvangers die hier bij telenet (tv aanbieder) hebben.

De dream DM800HD (linux) en de technomate TM-800 HD kan ik die buiten processor met elkaar vergelijken?

Wat moet je apparatuur allemaal kunnen?

Moet hij ook extra's kunnen (evt. later) die meer op het illegale vlak liggen?

Het lijkt me natuurlijk zeer leuk die mogelijkheid te hebben.

Wil je meer een gewone strakke stabiele ontvanger, of liever iets waarmee je ook nog wat kunt hobbyen?

Op een later tijdstip wel mee kunnen hobbyen maar nu ook niet dat ik hier dagelijks moet mee bezig zijn, het kijken komt toch op de eerste plaats en de vrouw moet er ook mee overweg kunnen.

Wil je er wel/niet mee opnemen en zoja wel/niet kijken naar 1 zender en opnemen van de andere.

Er mee kunnen opnemen is een must, de HD moet er niet noodzakelijk al in zitten (heb er hier nog wel een paar over 3,5 en 2,5 inch).

Welke aansluitingen moeten er opzitten ?

HDMI is al zeker een vereiste, voor de rest misschien nuttige voorstellen waar ik niet direct aan denk?

Zijn er speciale visuele of andere eisen (bijv. alfanumeriek display)?

Ik vind een beetje visueel wel mooi liefst een zwarte ontvanger met goed leesbaar schermpje maar hoeft ook niet "state of the art" te zijn.

Welke satellieten/zenders/programma's wil je kunnen ontvangen?

TV Vlaanderen en voor de rest FTA met de draaischotel wil ik nog wel wat aftasten in de toekomst wat er zoal is.

Moet dat al direct vanaf het begin, of wil je het later kunnen uitbreiden?

Liefst direct iets dat een langere periode meekan.

Hoe groot is je budget?

mmm, laat ons zeggen maximum 500€ goedkoper is natuurlijk altijd beter.

Hoe handig ben je met apparatuur, bijvoorbeeld kun je een beetje met een computer overweg?

Computers lukken me best wel goed, experimenteer ook wel met linux maar dat zit nog in beginnersfase.

Welke ervaringen heb je al met dergelijke spullen?

Buiten het vroegere gepruts zoals bovenaan vermeld eigenlijk nihil.

Hoe goed is je talenknobbel (in verband met gebruiksaanwijzingen en dergelijke)?

Engels is geen probleem frans echter een dilemma.

Hoe ga je je schotel monteren (op voet, aan schoorsteen, aan een paal noem maar op)?

Op een ijzeren paal tussen tuinhuis en omheining achter in de tuin. Dit hebben we al getest met een andere ontvanger en staat daar goed voor de ontvangst.

Kun je er straks nog bij als dat nodig mocht blijken?

Zonder problemen.

Hopelijk kunnen jullie hier al wat mee vooruit om wat meer advies te geven.

Alvast bedankt.

Hoi hoi,

Welkom op ons Sat forum, je bent hier aan het juiste adres.

Je noemt zelf al de DB 8000 dan heb je inderdaad een ontvanger waar je heel erg veel mee kunt maar de prijs is er ook wel naar, zo rond de 900 euro.

Een alternatief zou kunnen zijn de VU+ duo, daar zitten twee tuners in maar daar kan volgens mij geen kabel tuner bij.

Zelf heb ik er prima ervaringen mee.

Wellicht dat andere leden hier nog een idee over hebben.

GR.

Wing

Hoi Wing,

Bedankt voor je reactie alvast.

Die kabeltuner hoeft zeker niet hoor, ik vroeg me enkel af wat je er juist meer mee kan ontvangen. Ook ben ik niet van zin om 900€ te spenderen.

Dan zou ik je toch de VU+ duo aanraden.

Het is weliswaar geen design ontvanger maar wel heel stabiel en betrouwbaar.

Je hebt ze al zo tussen de 380 en 450 euro.

Qua werking verschillen ze eigenlijk helemaal niet met de Dreambox

Voor het budget wat jij er aan wilt spenderen heb je dan een ontvanger waar je heel erg lang plezier van hebt

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt, mocht je vragen hebben stel ze gerust.

groet,

Wing

De VU+Duo is eigenlijk een dual-tuner. Normaliter heb je deze niet perse nodig.

Maar gezien opnames maken een must is, maakt het deze ontvanger wel heel geschikt voor dat doeleinde. Je kunt dan eenvoudig iets opnemen en gewoon naar een andere zender kijken op een andere satelliet zelfs als dat nodig mocht zijn.

Een twin-lnb (lnb met aansluiting voor 2 ontvangers) is dan wel handig overigens.

Ik heb deze ontvanger hier gehad en hij is erg snel met opstarten vanaf de "uit" stand vergeleken bij zijn Dreambox concurrenten.

Andere opties zijn de Dreambox 500HD en de VU+Solo. Bij de 500HD kun je alleen extern opnemen. De Dreambox 800HD is eigenlijk geen optie gezien zijn prijs. Hij is namelijk even duur als de VU+Duo.

V.w.b. de Technomate kan ik je helaas geen antwoord geven, heb ik geen ervaring mee, en heb derhalve ook geen idee wat de verschillen of overeenkomsten zijn met de Dreamboxen bijv.

Misschien dat een van de andere gebruikers je hier nog info over kan verschaffen.

Ja BT, je zal het wel gemerkt hebben, sinds ik hem heb, zweer ik bij de VU+duo

Voor de slaapkamer is de DB 800 genoeg maak kan in mijn ogen echt niet tippen aan de VU+

Over de andere ontvangers duf ik niets te zeggen want die ken ik niet

Iedereen een fijne dag vandaag

Groet,

Wing

Nog een leuke optie van de VU+duo.

Streamen vanaf de VU gaat via de harde schijf.

Als player gebruik ik VLC Player.

Zo kan ik NL1, NL2, NL3 en RTL4 gelijktijdig op mijn scherm krijgen zonder hikken blokjes of wat dan ook. Alle vier spelen ze zonder haperingen.

Ik heb niet nog meer zenders geprobeerd want dat past niet meer op mijn scherm.

Of dit met de VU+solo ook kan weet ik niet.

Alvast bedankt voor de reacties allemaal.

Vermits iedereen zo positief over de VU+ duo is zal het deze worden.

Opnemen op twee verschillende satellieten zal moeilijk zijn vermits ik met disecq motor werk.

Nu heb ik nog wel een ander vraagje. Ik heb maar 1 coax kabel liggen en er gaat geen tweede meer door de buis. De kabel is een 20 a 25 m lang en heb niet echt zin om mijn hele tuin te gaan opgraven. Nu heb je die tweede kabel echt nodig?

Om nog even op de Diseqc motor terug te komen, iemand enig idee of die eenvoudig is af te stellen?

Grtz

Opnemen op twee verschillende satellieten zal moeilijk zijn vermits ik met disecq motor werk.
Dat hoeft niet perse, er bestaat ook nog zoiets als duo-lnb's waarbij je 2 satellieten op 1 schotel kunt ontvangen. Ik heb al 80cm schotels gezien met 4 lnb's er op gekoppeld.

Je kunt ook gewoon opnemen, maar dan is het niet altijd mogelijk om tegelijkertijd naar een andere zender te kijken als je geen tweede kabel hebt lopen.

Wil je van die tweede tuner echt goed gebruik maken heb je een tweede kabel nodig. Doe je dat niet, dan zou ik die aanschaf nog eens overwegen en misschien denken aan een Dreambox 500HD met een externe harddisk.

Een Dreambox 800HD kan ook alleen zijn die vrij prijzig (rond de 425 euro), daar kun je dan een laptop-hd (zo'n 2,5" ding) inbouwen of een e-sata extern aan koppelen.

Maar die is nogal traag. Een VU+Solo is ook nog een oplossing maar daar is niet zoveel firmware voor, althans bijv. niet van Pli.

Een diseqc motor eenvoudig af te stellen? Ja als je een meter hebt is dat redelijk te doen, ligt ook een beetje aan het type en welke ontvanger je er aan koppelt enzo.

Met Usals is dat te doen, maar een meter is eigenlijk wel een must.

Er staat op diverse plaatsen op het forum uitgelegd hoe je een diseqc motor moet afstellen.

Nu heb ik nog wel een ander vraagje.Ik heb maar 1 coax kabel liggen en er gaat geen tweede meer door de buis.

De kabel is een 20 a 25 m lang en heb niet echt zin om mijn hele tuin te gaan opgraven.

Nu heb je die tweede kabel echt nodig?
Die tweede kabel heb je nodig als je onafhankelijk van het programma dat je kijkt, een ander programma wil kunnen opnemen.

Wil je bijvoorbeeld MTV NL (11973 V) kijken en een film op RTL4 (12344 H) opnemen, dan lukt dat standaard niet met 1 kabel.

Dat komt doordat je geen vertikaal en horizontaal tegelijk kunt kijken (klik hier om te zien waarom niet).

Er is wel een mogelijkheid om iets in die richting te doen.

Unicable is een uitbreiding op DiSEqC, en biedt deze mogelijkheid.

Daarvoor moet je wel apparatuur toevoegen of een LNB gebruiken die dat ondersteunt, plus de ontvanger van je keuze moet het ook ondersteunen.

Hoewel dit al een tijdje bestaat, is het een relatief nieuw systeem en daarom kan het wel zijn dat je hiervoor lastig ondersteuning kunt vinden.

Laatst bewerkt:
Hier ga ik me toch is verder in verdiepen. Heb al met wat googlewerk gevonden dat de vu+ duo en PLi de unicable zouden ondersteunen.

Als ik het goed begrijp zou ik in principe met een Twin unicabl LNB toch de voledige Vu+ duo kunnen benutten, maar dan komen er weer andere vragen die ik toch nog even moet opzoeken.

Kan ik de coax die ik heb liggen blijven gebruiken?

Hoe lus je de ontvangers door, lijkt me dan intern te moeten gebeuren?

Nee, dat kan dus niet intern.

De VU Duo heeft geen mogelijkheid tot doorlussen, er zijn geen ingangen en dus dat zal niet gaan lukken.

Hiervoor heeft de originele fabrikant (Inverto) van Unicable wel een oplossing in de vorm van een splitter voor dat systeem.

Er zijn overigens ook andere fabrikanten die spullen leveren die hiermee compatibel zijn maar anders heten (= rechten kwestie), zoals het gerenommeerde Spaun.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan