Ziggo ligt opnieuw onder vuur van hackers. Een DDoS-aanval heeft de provider getroffen waardoor 60 procent van de ruim 3,2 miljoen internetklanten van Ziggo „last kunnen krijgen” van de storing. Het gaat allemaal om klanten in het voormalige verspreidingsgebied van Ziggo, voor de fusie met UPC. Voormalige UPC-klanten hebben er geen last van.
Volgens een woordvoerder van het internetbedrijf is de DDoS-aanval „nog groter en complexer” dan die van dinsdagavond. „Daarom werken de maatregelen die we toen hebben genomen, op dit moment niet.” De technici van Ziggo zijn „druk bezig” met pogingen het probleem te verhelpen. Hoe lang dat gaat duren, kan hij niet zeggen.
De woordvoerder wijst erop dat alleen mensen last hebben van de storing die willen surfen naar een andere website. Daarvoor zijn de dns-servers nodig die worden aangevallen. „Als mensen al aan het kijken zijn via Netflix, is er geen probleem.”
Ziggo heeft laten weten dat er wordt gekeken naar een regeling voor getroffen klanten. „Maar of mensen schadeloos gesteld kunnen worden, is afhankelijk van onder meer de duur van de storing”, aldus de woordvoerder, die denkt dat het internetbedrijf donderdag meer bekendmaakt over een eventuele regeling.
In een video op Youtube eist hackersgroep Anonymous de hack bij Ziggo op en wordt gezegd dat de storing nog enkele dagen kan duren. In de video wordt ook gezegd dat Ziggo is gehackt omdat het bedrijf slechte service zou leveren. Ziggo heeft nog niet gereageerd op de video, ook de echtheid van de video is nog niet bevestigd.
Meldingen
Volgens de site allestoringen.nl waren er rond 21.30 uur al meer dan 12.500 meldingen binnengekomen, voornamelijk uit Amsterdam, Den Haag, Groningen, Utrecht, Tilburg, Rotterdam en Zwolle.
Dinsdag kampte Ziggo ook met een grote en langdurige storing als gevolg van een DDoS-aanval. Bij een dergelijke aanval worden servers bestookt met data zodat sites overbelast raken en het systeem niet meer goed werkt. Wie er achter de aanval zitten is niet bekend en ze zijn volgens kenners ook moeilijk te achterhalen.
Oplossing
Volgens verschillende ict-ers kunnen klanten het probleem oplossen door hun unieke DNS-server te veranderen naar 8.8.8.8. Hieronder een korte instructie:
- Open het netwerkcentrum
- Ga naar adapterinstellingen wijzigen
- Klik de draadloze verbinding of LAN-verbinding aan en klik op de verbinding
- Ga naar IP4.
- Onderaan verschijnt: 'volgende DNS-serveradressen gebruiken'. Klik hierop.
- Vul het volgende in: 8.8.8.8 en daaronder: 8.8.4.4.
- Als het goed is, heeft u nu weer internet.