oude pc als thuis servertje

B

Billly

Heb gisteren maar eens een oude pentium 2 van zolder gehaalt,hoe kan ik die instellen zodat ik hem als server kan gebruiken,dus zonder monitor,muis en keyboard??

Keyboard present in het bios uitschakelen, zorgen dat er software opdraait waarmee je via windows terminal server of telnet of vnc een verbinding met deze server kunt opzetten en trallaaaa jij hebt een pc welke zonder monitor, muis en toetsenbord draait. Ik zelf gebruik thuis diverse OS-en zoals windows advanced server 2K, diverse linux distributies als server omgeving. De windows server benader ik met windows terminal server, de linux bakken telnet via ssh.
Succes

Greetzzz Grizmo

floppy disk uitzetten vindt ik ook in de bios,,,die zit er namelijk niet in en krijg error tijdens opstarten

Floppy kun je normaal gesproken op none zetten.
Daarmee geef je aan dat er geen floppy station aanwezig is.
Ook niet onbelangerijk is de opstart cyclus. Laat deze alleen verwijzen naar jou HD.
Succes.

Greetzzzz Grizmo

oke,,heb het gevonden,nu nog fatsoenlijk beeld zijn allemaal strepen als windows doorstart en de drivers laadt,(denk ik zo)

Edit,,veilige modus heb ik wel beeld,,

Krijg nou tieten! :confused: Gaat een PII strippen, zonder i/o devices, om er een oude buggy versie van.... windoos op te draaien! Hoe ga je dan die Ctrl-Alt-Del indrukken om de ellende in toom te houden??? :p

Neem dan Linux! En denk eens na: Welke &$%@ gaat er nu op een server een grafische desktop draaien... :lol: :stupid:

Die grafische shell is overigens ook uit te zetten hoor als je hem als server gebruikt, althans bij 95/98(se).
Vraag is echter wat voor soort server wil je gebruiken? Een fileserver? Dan kun je er ook gewoon DOS 6.2 op zetten met lantastic, novell lite ofzo.:)
Winflut gaat natuurlijk ook.

Inderdaad BT,een fileserver zou al voldoen.Gewoon wat aanbieden van bestanden voor kennissen.lantastic en novell lite,of winflut zeggen me helemaal niks.Is dat gratis verkrijgbaar??

Winflut=windows inderdaad, ook wel genoemd Winslow.:)

Maar da's dus gewoon windows.
Lantastic en Novell Lite zijn in principe niet gratis verkrijgbaar, maar ik heb nog wel die dingen op diskette staan vermits die disks nog werken.
Van de andere kant moet je dan goede dos kennis hebben en toch wel wat netwerkkennis om dat weer lopende te krijgen.

Als het om een fileservertje gaat kun je toch het beste kiezen voor een win95 (liefst OSR2 Rev B of C), of win 98, als je ze maar zo kaal mogelijk installeert en dan een ftpserver als Bulletproof erop.

Voor het op afstand besturing van dat ding kun je dat iets als remote admin of pcanywhere of zoiets gebruiken.
Of je neemt gewoon zo'n eenvoudig schakelkastje waarmee je 2 pc's op 1 monitor, toetsenbord en muis kunt hangen.

Je kunt natuurlijk ook linux nemen, maarja, beginners kennende (mijzelf incluis) gaat het je nooit lukken daar een goed werkende ftp server van te maken met minder dan 300mb aan besturingssysteemruimte of je moet al echt een linuxfreak zijn dan gaat het uiteraard wel.
Win95 is dan wat makkelijker te installeren voor dat soort gebruik.

Kwestie van minimaal instaleren, en alleen ftpserver en samba kiezen..

(ok, daarna beetje configgen maar dat is dan ook alles... (webmin is ook maar 18 mb groot))

G

Ja en het configgen is het probleem, als ik zie voor welke ftp servers weer allemaal lekken zijn.
Dat je bijv. beter niet WUftpd kunt gebruiken. Proftpd is ook niet leuk want daar kun je niet mee fxp'en.
Dan is bulletproof toch sneller en gemakkelijker te configgen. Blijft natuurlijk altijd opletten.

Samba: Als je swat aanzet is het grafisch via je browser te configureren

FTP: is niet voor niets een afkorting voor Fuck The Paashaas. Eventueel een basic ftpdeamon installeren. En anders achterwege laten.

Wie gaat het nou over security hebben als er gesproken wordt over winflut servers? Gewoon basic linux distri installeren met een basic ftpd en samba is voldoende. En veel sneller!

Ben je toch bezig? Zet er dan een apache servertje bij. Met een paginaatje met wat info. Ziet er meteen lekker profi uit. Voor jezelf nog ff het progje iptraf erbij en je ziet wat er allemaal aan je interfeesje loopt te lurken. ;)

Het maakt mij niet uit hoor, voor mijn part maakt ie er een linuxbak van, maar ik geef 'r geen support op.

Ik ken wat van linux en heb al irritante dingen gezien met samba en van effe configgen is ook geen sprake als je niet weet waar je mee bezig bent.

Maar vind het prima hoor, mogen jullie ook de support erop geven als de vragen komen.:)

Originally posted by Kerstkonijn
FTP: is niet voor niets een afkorting voor Fuck The Paashaas.

Jammer dat dat niet het kerstkonijn is, he? ;)

ff configgen? vreemde dingen? bij een eenvoudige distro zonder kennis?

Err...

[list type=decimal]
[*] Install linux minimaal: deselecteer alles, selecteer FTPd, Samba, en webmin.
(door auto afhankelijkheden pakt ie er bij wat ie nodig hebt om te draaien;))
[*] Zoek op inet de 2 scriptjes (voor FTP en Samba) die op talloze plaatsen te vinden zijn... (of gewoon de regel kopieren naar /etc/fstab)
[*] doe "webminctl start"
[*] Pak een machine aan je netwerk met een browser, vul in de adresbalk: ipadres:10000 enter, vervolgens log je aan als root... Zelf als je weinig kaas heb gegeten kan je hem nu helemaal instellen (waardoor je punt twee eigenlijk kan vergeten)
[*] Trek je muis, keyboard en beeldscherm eruit.... NOOOIT meer aankomen ;)
[*] Ik snap werkelijk niet wat hier moeilijk aan is...
[/list]

G

Oke, nu laten wet het Jan met de Pet eens doen en dan spreken we wel verder.:biggrin:

Ik neem overigens aan dat je het hier over Suse 9 ofzo hebt?
Over hoeveel mb spreken we hier nu overigens in totaal? Inclusief die dependencies en kernel enzo?
Firewall hebben we niet nodig neem ik aan?

SuSe 8.2 zou een minimale install denk zo'n 80 mb zijn....
Voor de noob die niet weet wat wel en niet mag richting de 150.... Hmmz, nog steeds minder dan een dunne install '98 :biggrin:

G

Zet er voor de pret een fvwm op. Wel de inittab op init 3 laten staan, maar dan kan je als je zou willen nog iets eventjes grafisch bekijken. Alleen om de cultuurshock met windoos niet te groot te maken. ;)

Voor de duidelijkheid: die fvwm zit bij de 80Mb van BiG_G al meegeteld.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan