Oude singels op cd zetten???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ik weet nou ff niet of ik dit draadje in de juiste topic start, want het heeft met oftopic te maken, en met de pc, dus aan de modjes het besluit!

De vraag is: Muziek, dat is mijn hobby nummer 1, maar nou wil ik al zolang eens mijn ouwe singeltjes eens op mijn pc gaan zetten, want veel van deze singeltjes krijg ik zelf niet meer op welke site dan ook gevonden, zelfs niet op P2P!

Nu heb ik al het 1 en ander hierover gelezen, maar wat is nou het beste om te gebruiken hiervoor?

Ik, wil dus gewoon mijn Pickup op mijn pc aansluiten en dan de singles, maxisingles en lp's eens op mijn harde schijf zetten zodat ik deze eens op cd kan branden met een goede kwaliteit. Een beetje kraken of een tikje vindt ik niet erg want dat doet een echte single op je pickup ook, het mag oud lijken... (Conrad heeft de kabel, maar werkt deze ook?)

Wat is het beste om te gebruiken???

Als je geen extra geld wilt uitgeven kan het ook gewoon via je geluidskaart.
Hoe beter deze is, hoe gunstiger, een echte soundblaster van Creative is bijv. prima. Terratec ook.

Een platenspeler (zonder versterker) zou ik niet rechtstreeks aan je pc hangen maar via een mengpaneel of cassettedeck bijv.

Het geeft zich een tooltje, de naam kan ik wel even navragen ik vergeet die steeds, waarmee je dan prima je platen op pc kunt zetten. Met het tooltje kun je dan indien gewenst het ruisen van de plaat filteren en soms zelfs ook de tikken.

Werkt goed. Mijn zwager heeft enkele duizenden singles en lp's en is ze ook allemaal aan het overzetten. Gaat wat tijd in zitten bij zo'n hoeveelheid, maar dan heb je ook wat.

Originally posted by Black Tiger
een tooltje, de naam kan ik wel even navragen ik vergeet die steeds,

is dat niet cooledit 2000 ofzo ???

Maar even terug komen op wat Black Tiger zegt.

Je pickup via een mengpaneel aan de geluidskaart hangen, het moet volgens mij wel kunnen.

Maar hoe ziet de pc nou dat er een apparaat aan de geluidskaart hangt, want ik mag aannemen dat je dan daarvoor een speciaal programma nodig hebt waarmee je de singles die je draait afgespeeld worden met dat programma?

Als je voor mij eventjes een keer tijd wil nemen om dit eens aan je zwager te vragen hoe hij dit doet , Black Tiger, dan kan ik aan de slag, want ik heb hier ook een gigastapel singles , maxisingles en lp's liggen waar ik eens wat mee wil gaan doen.

En ohja ik kreeg van Avensis nog de tip om hiervoor "Magix musicplayer de luxe" te gebruiken, en dat heb ik.

Ik hoor het nog wel.

Mijn sterotoren staat constant in verbinding met mijn computer evenals mijn sat.doos ( maar dat ter zijde)
Een snoertje bijv. aan je koptelefoonuitgang (of als je achter nog plaats hebt) en naar je lijningang van je geluidskaart.
Die inderdaad beter 'n goeie ( bijv Creative, liefst 24 bits) kan zijn.
Hoe beter de geluidskaart hoe beter het resultaat bij het schoonmaken van de plaat.
Snoertje mag rustig 5 ? 6 meter zijn.
Ik gebruik zelfs 'n verlengingssnoertje; g??n kwaliteitsverlies!

Klik op dat luidsprekertje in je taakbalk en haal het vinkje weg bij lijningang (bij regeling voor afspelen).
Klaar.
Je hoort nu je stereotoren op je PC.
Dan moet je software hebben om e.e.a. daadwerkelijk op je hd op te nemen.
Dat kan bijv. Adaptec Easy CD ( heet tegenwoordig Roxio) zijn, maar er zijn er natuurlijk meer.
Zal ongetwijfeld wel iemand anders 'n ander merk noemen en zeggen dat dat v???l beter is, maar dat is natuurlijk gelul.
Gaat er gewoon alleen maar om, wat je gewend bent!!!!
Ik geloof, dat het tegenwoordig ook met Nero kan, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Voordeel van Adaptec is, dat je ??n hele kant van 'n LP in ??n keer kan opnemen.
Adaptec splitst dan de LP in het aantal nummers wat jij hebt van te voren hebt opgegeven.
(Als je mazzel hebt tenminste -lol-)
Zit er n.l. 'n stilte in 'n nummer, dan ga je de mist in.
Maar de gevoeligheid daarvoor kun je instellen.
Zal voor de ene LP hoger zijn, dan voor 'n andere.
Tikken, maar vooral rumble kun je weghalen met een goeie soundwavelab.
Ik doe dat met Sound Forge, maar ook hiervoor zijn er meer.
Suc6

@Freggel1: Kijk eens naar de uitleg van Mr. Blue Sky, daar kun je al heel wat mee.
Verder moet je niet denken of je pc de pickup "ziet".
Wat je doet is de output van het mengpaneel in de input van je geluidskaart duwen. Je zou zelfs via het cassettedeck kunnen gaan, op de line-out van het cassettedeck staat een constant uitgangssignaal als het goed is.

Als je op je volumeregeling gaat kijken zie je daar ook een "aux" of "input" bij staan, meestal aux. Deze bepaald dan het volume van die ingang.
Maar zoals je bij de uitleg van Mr. Blue Sky kan zien, kan dat evengoed Line-In heten. Het is net zoals het microfoontje dat zit ook op een ingang en de pc "ziet" de microfoon toch ook niet echt? Maar hij weet dat er een geluidsbron is.
Op je line-in kun je bijv. ook een casettedeck hangen of je televisie, wat je maar leuk vindt.
Als je maar het "mute" vinkje weg haalt en niet de ingang gaat oversturen.

@Kweetniet: Inderdaad heet een van die tooltjes Cooledit en er is er nog eentje dacht ik, zal nog eens navragen vanavond indien nodig, waarschijnlijk heeft freggel1 al genoeg aan de uitleg van Mr. Blue Sky.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan