Paraplue en regen

bert50

Addicted Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,
normaal heb ik een goed signaal tussen de 80 en 83 %.

maar als het regend loop dat snel terug naar 60% en dan is het beeld ook weg.

Nu lees ik veel over de Regen kapjes boven de koppen.

Voordat ik het koop wil ik wel weten of het werkt.

Of moet ik eens nieuwe koppen in mij Viasat schotel stoppen.
Ik kijk op de astra en hotbird.

Groetjes bert

volgens mij help het wel wat ik wel vindt van zo een kapje is
dat het beeld niet zo scherp meer is !!!!

Een regenkapje zal je LNB beschermen tegen water en sneeuw.

De grote demping komt van de bui zelf. Je kunt kiezen voor een LNB met betere prestaties maar het beste is natuurlijk een grotere schotel zodat je wat reserve hebt bij zware buien.

Lees voor de grap eens een ?cht onderzoek.

van bijvoorbeeld SES Astra (de eigenaar van de Astra satelliet).

Vernietigende uitspraken over de LNB paraplu :)

Het resultaat is gemeten en is 0 komma 0.

Lees ook maar in de satellietgids.

Ik moet altijd lachen als ik in de auto zit en langs huizen rijd die een paraplu op een LNB hebben.

We laten ons kennelijk graag in de maling nemen door fabrikanten van rommel :)

Originally posted by format c:
wat noem jij groot?
bv 1.20 1.80
of gewoon een 90 cm?

Kijk maar wat er bij een gemiddelde kabelstation staat 1,80m.

Maar met een 1 meter schotel van kwaliteit(!) heb je al aardig wat meer reserve als de voorgeschreven 60cm schoteltje door Astra.

Originally posted by YuBo

Ik moet altijd lachen als ik in de auto zit en langs huizen rijd die een paraplu op een LNB hebben.

We laten ons kennelijk graag in de maling nemen door fabrikanten van rommel :)

Hahahaha: je kan ze natuurlijk ook zelf maken, plastic frisdrank fles.

Voor wat de eigenaar van de astra publiceerd heb ik geen belangstelling: Zij zullen nl nooit toegeven dat bij regen hun signaal verslechterd.

Ik heb zelf een triax schotel 88cm met een lnb van 0,3 db.

Ik moet zeggen dat het merk schotel uit maakt en je ruisgetal van je lnb. Ik heb weining gemerkt van de regen van de afgelopen dagen. RTL en hallmark enz. lagen er dan uit maar voor de rest was er nix veranderd.

;)
Nr.10

Ahum,
ik geloof dat ik het antwoordt heb.

Gewoon twee nieuwe kopjes kopen van 0,3 db.

Bedankt voor alle antwoorden.

Groetjs Bert

ik geloof er geen biet van dat dan je probleem over is.

Het helpt wel iets maarrrrr de grootte van de schotel is vele malen doorslaggevender dan die paar tiende db's

Tevens is de kwaliteit kabel ook een spelbepaler.

Heb je en een grote schotel (88cm) plus een goede LNB (0.3 db) en daarbij een k*t kabel dan is dat zonde van je investering.

Inderdaad investeren in nieuwe LNB's is leuk maar je hebt er niks aan als je kabel en schotel prut zijn of nog gekker als je schotel niet goed staat ingeregeld wat namelijk heel veel voorkomt mensen zeggen ja mijn schotel staat goed.

zo'n meting van ja staat bijna op 5 gaat nergens over.

Wil je echt een goede meting gebruik dan een goede signaal meter zo uit het losse handje is niks lijkt leuk maar uiteindelijk klopt het toch niet zeker als je met meerdere lnb's gaat werken.
zo'n regen kapje is niks gekker nog het dempt zelfs.

Het is het niet de regen,die stoort op ontvangst,maar het wolkendek tussen de schotel en de satelliet.
Stralende zomerdag,een wolk schuift voorbij,en signaal zakt van 80 % naar onder de 30 %.Gr.George

Originally posted by marie
Het is het niet de regen,die stoort op ontvangst,maar het wolkendek tussen de schotel en de satelliet.
Stralende zomerdag,een wolk schuift voorbij,en signaal zakt van 80 % naar onder de 30 %.Gr.George
daar heb ik geen last van alleen als het onweert is het normaal dat hetr even wegvalt en natuurlijk een flinke hoosbui maar alleen een wolk en dan zakt ie van 80 naar 30 dat klopt niet volgens mij staat ie dan niet helemaal goed jou schotel en adviseer ik ook altijd in de regen je schotel te stellen tenminste dat doe ik dan altijd

Dan moet er volgens mij bij jou ook iets afgesteld worden!
Gewoon bij lekker weer schotel maximaal afstellen, ook even denken aan de positie van de LNB. Deze moet nl. niet per definitite altijd loodrecht opstaan, lijkt wel mooi afgewerkt, maar is ook mogelijk dat deze iets uit het lood gedraaid moet worden.
Dus gewoon maximaal afregelen: op neer / links rechts per milimeter tot er geen verbetering meer mogelijk is.
Ook is het dan bij regen iets minder, dan heb je gewoon het maximaal haalbare en een droge jas op de koop toe!!!

Met zonnige groet:
Ulk.

(Of wil je in een dikke onweersbui de schotel afstellen voor maximale uitslag van, pak 'm beet, 100.000 KVolt ?)

Blijkbaar is men nog niet uitgemolken!
Het is echter zo als Wizzard zegt!

Wat telt is een goede meting met goede meetapparatuur.
Die meet de signaalsterkte in dB/uV oftewel de versterking meer dan 1 microvolt.
Dat heeft natuurlijk (bijna) niemand! Dus moet je je behelpen met wat je hebt.
En da's gewoon bewegen dat ding van links naar rechts en boven naar beneden tot je maximale sterkte hebt. Zo doe ik het ook. Als je dat in zwaar weer doet is de kans dat je goed zit door de grotere demping wel wat groter, maar wie doet dat?

Dat het signaal wegvalt bij onweer heb ik ook, en dat het zwakker wordt bij een zwaar wolkendek denk ik ook.
Alleen heb ik er s'winters veel minder last van dan s'zomers.
Ik vermoed dus dat de elektrische lading van de (regen)wolken er ook wat mee te doen heeft.
En nu om jullie effe te laten nadenken:
Wolken kunnen bestaan uit waterdruppeltjes maar ook uit ijskristallen (hangt af van de hoogte van de wolk en dus de temperatuur die is op 10km al -50 graden).
En ik denk dat iemand wel in water duikt, maar niet als het bevroren is! Water kan dus verschillende eigenschappen hebben.

Als Bert50 zegt dat bij regen het signaal terugloopt kan ik alleen maar constateren dat we dan meestal cumulo nimbus (regen stapel) wolken hebben, en die zijn vrij breed of hoog, en hebben dus veel demping. En het sat-signaal is niet zo erg sterk.
Resumerend is het dus zaak om een fatsoenlijke schotel/kop te hebben, zo goed mogelijk uitrichten, en wat je meer wil hebben zul je voor moeten dokken. En ga eens kijken wat voor maten kabel-kopstations hebben staan.

Gegroet u allen!

Mocht je bij het uitrichten gebruik willen maken van een zwakker signaal en geen zware regenbui afwachten, gooi dan een paar natte lappen over de LNB. Dit dempt ook lekker.

Ha, ha, Matrix!
Of een beetje spug of zo!
Remember the old days!
Grtz.

Waar zijn ze gebleven detijden met LNB'S met waardes van1,5 en 2 db en hoger en toch bijna altijd beeld hebben behalve met sneeuw en onweer bij onweer komt het doordat er een elektriche lading in de lucht is en dat stoort.

Toen ik begon was er nog geen rtl4 en alleen schotels van om te beginnen vanaf 1meter20 en dan ook gelijk draaibaar en de buren die denken dat jij stoort op de tv.

Dus gewoon goed afstellen die schotel met een goede kwaliteit lnb het is soms leuk dat de fabrikant op de lnb zet 0,2 of 0,3 db maar dit verteld niks over de LNB of wanneer deze waardes gehaald worden dit word maar op een bepaald deel van de band gehaald.

Deze waarde word dan ook niet in de zomer behaald.

zo iets als van 20 jaar geleden waren er nog lnb's die gekoeld moesten worden met vloeistof dit werd rond gepompt door een koel element.

Kunstof schotels zijn leuk en lekker licht maar willen wel eens vervormen in de zomer als de zon er lekker in heeft staan branden de voorkeur gaat dan ook meestal uit naar een metalen schotel tegenworrdig worden ze met een mal gemaakt eerder werden ze met hand gezet of geklopt.

ik ben van meening dat de plu niet werk een groteren schotel
doet wonderen voor keur 1m allm bezuinig niet op de schotel
zorg dat er geen vocht in en bij de lnb kan
0,3db en als je toch een nieuwe koop waarom dan niet gelijk 0,2db
tot 20mtr coaxkabel volstaat 19db 7mm
als men groteren lengte gebruik dan moet de kabel beter zijn
voorkeur 16db kkabel 110% 7mm
het niet goed af stellen is 80% van het probleem en de plaats
vk 14 mtr vrij zicht ontvangs betekend nog niet de beste plaats
als we daar aan voldoen moet het wel erg hart te keer gaan als we geen beeld meer hebben

Komplimenten aan alle deelnemers van deze thread.
Zeer interessant.
Wetenschap uitwisselen,dan kan jezelf eruit filteren,wat je nodig hebt.Groeten allemaal,George.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan