Partities onder linux (Suse 10.0)

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Vraagjes: Na het installeren van linux en de aangemaakte multiboot, vindt ik eigenlijk dat Suse iets teveel schijfruimte tot zich genomen heeft...

Er zit hier een 80gig hd in en nou heeft linux zich 46,5 gb toegewezen en voor de andere OS heb ik ongeveer 29 gb, plus een swapfile van een kleine 800 mb...

Nou dacht ik juist ik maak de ene partitie iets groter en de andere iets kleiner, maar blijkbaar kan ik niet de partitie war hier XP opstaat vergroten, ik kan alleen de gebruikte schijfruimte nemen en 20 gb toegewezen extra ruimte...

Vindt ik wel een beetje vreemd dat Suse zich meer ruimte toewijst dan dat ik wil.

Dus de vraag is kan dit met 1 of ander commando toch gewijzigd worden?

Want omdat ik in een leerfase zit wat Suse betreft wil in intussen wel met de os die ik nu onder de knie heb de dingen blijven doen die ik normaal altijd deed maar daar heb ik wel meer ruimte voor nodig. ;)

Dus aan de heren linuxkenners graag hierop een antwoord.

ja en nee!

Je had het bij de instal gewoon kunnen opgeven. Net als windows vind SuSe dat zij het hoofd besturingssysteem zijn en dus de meeste ruimte mogen hebben. Nu persoonlijk ben ik het zelden eens met het OS wat betreft de parttionering, dus verander ik dat altijd meteen bij een instal.

Nu jouw vragen:
Je kan het in flight doen, echter, geen garantie!
Doe in root mode yast intikken op de commandline (of pak yast van de gui mode, om het even natuurlijk).
kies dan "systeem" pijltjes naar beneden en kies "partitionering" Geef op de vraag 'weet U waar u mee bezig bent?' ondanks dat dat nee is toch maar een "ja"
En verkloot de partionering zoals je wilt.
Er zijn een paar punten waar je mee moet opletten: Probeer partities die "extra" of niet "relevant" zijn te deleten. Linux kent nl geen 'Defragmentatie', dus als je /usr verkleint bestaat de kans dat je linux vern??kt word.

Nu weet ik niet hoe jouw partitionering eruit zien (doe ff df -h en post) maar je moet nu wel vanuitgaan dat je over een 10 minuten gewoon weer opnieuw zit te installeren. Dit maakt niet uit, want dan kan je het meteen goed aanpakken (maken we samen wel ff een plan ;))

Ow, en dat was meteen de tweede optie :biggrin:

G

Het plan.
In windows is het heel makkelijk, we doen 10G voor de installatie bestanden en de rest is voor de user.

In linux kunnen we het iets beter plannen.
We kunnen in linux hetzelfde doen als in windows, echter een 10 Gb install partitie is ietwat overdreven.
In totaal kan Linux zo'n 5 Gb vanuit een grote distro worden. Je zou dus een partitie model van 7G kunnen nemen. Je installeert hier nog iets en daar deinstalleer je. Die 5Gb is overigens een max install en neem je ALLES wat er op de cdtjes staat. Nou, hoe ziet dat er dan uit?
Je kan kiezen voor een partitie van 4 Gb met als mountpunt / en de rest als mount /home.
Persoonlijk vind ik het volgende het mooiste: mountpunt / 3,8Gb mountpunt /usr 3.8Gb en /home heeft gewoon zijn eigen schijf.

Dat voordeel heb ik al eerder beschreven, je kan bij een nieuwe install voor bv suse 11 ofzo gewoon alles laten staan, en de partitionering laat je in expertmodus gewoon overschrijven waar je disk 2 weer enkel het mountpunt meegeeft: /home.

Stel nu dat je een belangrijke web / apacheserver draait, dan zou je kunnen kiezen om /var een eigen disk te geven. met meteen de benodigde ruimte voor www en de rest. Dit alles om backups, herinstallatie en uitbreiding van hddruimte te vergemakkelijken.

Cool?
(ow, en ik weet dat dit ook enigsinds mogelijk is bij windhoos....)

Ik zal wel eens bekijken hoe ik het ga doen, ik zit nog steeds in de verkenningsfase, zoals al gezegd... ;)

En ik was idd nieuwsgierig of dit kan, maar gezien het feit dat jij al zegt dat het risico's met zich mee brengt, doe ik het eventjes nog niet, eerst maar eens proberen of de software die ik wil gaan gebruiken onder Suse werkt, want dan is het wellicht niet nodig, en gaat waarschijnlijk vroeg of laat XP er helemaal af, want 2 pc's met een zelfde os is nou ook weer niet nodig.

Maar ik kan de info die ik hiervoor nodig heb alvast maar verzameld hebben, de antwoorden zijn weer makkelijk om uit te printen en te bewaren als naslagwerk. :biggrin:

Ja, dat is goed, maar nogmaals, als je gaat voor het eggie (ik weet immers waar je mee bezig bent) Waarschuw me dan, dan gaan we even een goed installatie plan maken. Ook qua "welke programma's" je gaat installeren.

Inprinciepe is het natuurlijk beter om een zo 'dun' mogelijke install te maken.

G

BiG_G ik wil niet aleen dat ene ding, maar mijn leer en nieuwsgierigheid wil ook linux leren kennen, gemakshalve ben ik nu nog de dingen die ik normaal doe onder windows aan het doen, maar ik wil toch echt deze ene pc houden voor linux. ;)

Maar dit gaat veel tijd kosten dus er zal menig jaar overweg gaan denk ik....

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan