pc start niet op,,HELP

B

Billly

Ik zit echt met een probleem!

Als ik mijn pc aanzet, hoor je dat de ventilator van de processor aangaat. Je hoort alleen maar het geluid van de ventilator. Het beeldscherm doet het ook helemaal niet en ik kan dus eigenlijk helemaal niks doen!

Er komt gewoon helemaal geen beeld.

Ik heb intussen de voeding gewisseld voor eentje van 300 watt,maar dat maakt niks uit.

Vervolgens de dvd brander en tweede harde schijf losgekoppelt,maar geen resultaat.

Videokaart uitgewisseld,,wederom geen resultaat.

Verder zijn er geen piepjes te horen.

Enkele gegevens die ik zo weet,het is een pentium 4 2,6Ghz,512 mb ram videokaart 128 mb radeon.

Ergste aan dit probleem is dat op de harde schijf foto's staan van mijn 10 maanden oude zoon,en ik deze niet allemaal op dvd heb gebrand.

Ik heb geprobeert de harde schijf in een pentium 3 te zetten maar deze herkent de harde schijf niet.

Ik heb echt geen idee wat ik moet doen.

Kan iemand mij helpen???

Geen paniek!
Het is onwaarschijnlijk dat alle data op je HD weg zijn.
Gewoon met de win installatie cd opstarten en booten en kijken wat die aantreft.
Dan zie je automatisch of het aan de HD ligt of aan iets anders in je systeem.
Als het aan je HD ligt moet je hooguit win opnieuw installeren op een andere HD.
Als met de cd ook niets gebeurt is mogelijk iets met je motherboard of cpu.
Systematisch te werk gaan.

Grtz.

Vermoedelijk heb je de de schijf erbij gezet en

heb je de schijf als Slave gejumperd in de pentium 3???

Wat er mis is met je PC kan van alles zijn .

Geheugen kan kapot zijn dan doet ie ook helemaal niks

Verder kan de processor stuk zijn

Als de harde schijf stuk is heb je vaak wel beeld en mekkert ie dat ie de Opstart niet kan vinden

Ook de VGA kaart kan problemen geven

Heb je een ouwe video kaart ergens liggen dan kun je dit uitsluiten.

Als laatste het Mobo .

Ik denk eerder of het geheugen of de processor

Koppel eens alles los wat je los kunt koppelen, dus HD's, CDrom's en DVD's, haal evt. soundkaart er uit indien aanwezig, gewoon alles zodat je in feite alleen nog maar de grafische kaart overhoudt en het toetsenbord, gooi de muis ook maar los.

Zelfde probleem nog? Dan is het vrijwel zeker mobo, CPU of geheugen. Aangezien er bij het geheugen normaliter piepjes komen zal het de CPU wel zijn, maar dat is makkelijk te controleren.
Trek het geheugen eruit, als hij dan begint te piepen is er misschien toch iets mis met het geheugen, probeer het dan met 1 strip, of als er maar eentje in zit, probeer of je even een zelfde kunt lenen (let wel op dat het dezelfde snelheid en type is).

Probeer ook een andere vgakaart indien mogelijk.

Ik vermoed overigens ook dat het waarschijnlijk de processor zal zijn.
Bij een defecte vgakaart hoor je normaliter wel nog de HD's starten en dat was niet het geval begreep ik uit je verhaal.

Hallo

Ik heb inderdaad alles losgegooit wat er maar af kan,en ander videokaart was al geprobeert.Wederom geen resultaat.

Geheugen verwijdert maar er zijn piepjes te horen.

Wat me wel is opgevallen dat als ik de harde schijf datakabel loskoppel en de spanningsconnector laat zitten ik de harde schijf wel hoor draaien enkele sekondes.Met de datakabel erop gebeurt dit niet.

Nu heb ik ergens anders gelezen dat het ook nog de ventilator sensor kan zijn welke controleer of het toerental juist is van de processor ventilator.
Maar ik heb al een andere geprobeert.
Zal morgen toch eens proberen om 12 volt elders vandaan te halen dan van de connector op het moederbord,al heb ik weinig hoop hierover.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Welterusten

sorry,,bedoelde dat er geen piepjes zijn te horen na het verwijderen van het geheugen.

Wat me wel is opgevallen dat als ik de harde schijf datakabel loskoppel en de spanningsconnector laat zitten ik de harde schijf wel hoor draaien enkele sekondes.Met de datakabel erop gebeurt dit niet.
Hmmz... enigszins vreemd want stroom krijgt hij ook met de datakabel erop, of iets zou hem al tegen moeten houden, storing op het mainboard bijv. of cpu.
Ik wilde eerst nog een andere IDE kabel voorstellen maar dat heeft totaal geen zin.

Als de pc ook niet start met een strip geheugen minder, geen piepjes geeft zonder geheugen en ook niet start met alleen de vgakaart en verder niets aangesloten dan ga er maar van uit dat ofwel het moederbord ofwel de cpu kapot is, zou ook nog kunnen zijn dat beiden stuk zijn.

Ik weet helaas geen methode om te bepalen of het 't moederbord of cpu is of beiden.
Nadeel is dat als het 't moederbord is en jij denkt cpu en je zet er even een andere cpu op wat op dat moederbord zou moeten werken, de kans bestaat dat het moederbord die cpu ook opblaast dus dat zou ik niet proberen.

Tja,,het zit niet mee.Vanmiddag had ik een andere moederbord gekocht,blijkt het bij thuiskomst een socket 775,terwijl ik een 478 socket moederbord moet hebben.
Ik ga het dus eerst proberen met een andere moederbord,in de hoop dat de cpu niet kapot is.

Nu nog ff op zoek naar een 478 socket moederbord,in de buurt mag ik hopen.

Wederom bedankt

nou de computer draait weer,bijna perfect.

Ik krijg namelijk de onboard sound niet aan de gang,driver geinstalleerd maar nu staat er een uitroepteken bij het apparaat beheer,,apparaat kan niet ingeschakeld worden,code 10.

Onboard sound uitgeschakeld in de bios en driver verwijdert,daarna weer aangezet in de bios en driver opnieuw geinstalleerd,helaas zonder resultaat.

Ik heb de laatste driver gedownload van asrock site,dus daar mag het niet aan liggen,,of het moeten de drivers uit de verkeerde map zijn,,windows xp kiest namelijk drivers uit de map wbm.Er is geen map met winxp.

iemand een idee??

Prima!
Maar weet je ook zeker dat er een soundchip opzit.
Er zijn namelijk boards waarop die optional is, er "mogelijk" opzit.

Grtz.

jawel hoor,,hij zit er op..als hij er niet op zat dan meldt window niet dat hij nieuwe hardware heeft gevonden.

groet

xp kiest namelijk drivers uit de map wbm
Dat zou kunnen, of bedoel je dat er ook een map XP wordt aangemaakt als je die gedownloade drivers uitpakt?

In dat geval kun je het ook handmatig doen bij dat gele uitroepteken.
Stuurprogramma bijwerken en dan handmatig kiezen, en dan die XP directory van de drivers kiezen.
Je kunt ook proberen een oudere versie drivers te installeren.

nee,,tijdens het uitpakken wordt er geen map XP aangemaakt.

oudere drivers heb ik nog niet geprobeert,,zal eens zoeken.

wordt vervolgd..

ik heb weer geluid,,moederbord omgeruilt in de winkel.Blijkbaar toch een maandagmorgen product,,:)
Pc draait weer als een zonnetje,:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan