Perfecte installatie

L

loef

Graag advies voor een super beginner.

Ik weet (bijna) niks van sateliet instellingen.

Ben meer een eindgebruiker.

Graag van jullie advies voor deze dombo.

"Eisen" welke ik graag uitgevoerd zie worden.

In 4 verschillende ruimten HD-signaal voor ontvangst HD-TV.

Alles te schakelen zoals bij kabel tv ( op 2 locaties zelfs pip of opname mogelijkheden).

Vele zenders ( gehele canal+ pakket en voetbalzenders ) mogelijkheden.

Bekabeling voor kabeltv in gehele woning aanwezig en kan vervangen worden.

Nu 3 aparte sat ontvangers aanwezig ( al een jaartje of 4, 5 oud)

Schotel van 60 cm met quadontvanger.

Cardsharing in mijn woning door een klein apparaatje met een beperkt zend vermogen maar werkt prima.(merk ?)

In 1 tv ( merk Metz - CI module) een sat ontvanger als module ingebouwd.

Andere tv ( B&O ) en zogenaamde (top set box) (?) ingebouwd.

Budget -- Alle goede spullen kosten geld maar verdienen zichzelf terug door plezierige omgang en kwaliteit.

PS. allemaal een gelukkig nieuwjaar toegewenst :wijntje:

Hoi loef, welkom op het Satellite FUN Board !

Zo te zien heb je al een aardige installatie aanwezig.

Ik kan niet 100 % uit je informatie halen wat je wil, dus ga ik uit van de volgende stelling:

Je wil de huidige installatie uitbreiden zodat je mogelijkheden krijgt voor HDTV, en het liefst zonder dat je door hebt dat het om satellietontvangst gaat.

Als deze stelling klopt, geef ik je de volgende zaken mee:

[*]De Nederlandse kanalen zijn tegenwoordig verdeeld over 2 satellieten.

Om ze allemaal (inclusief de HD kanalen) te ontvangen, moet je een daarop aangepaste schotelinstallatie gebruiken.

[*]HDTV over satelliet werkt op een andere manier als andere digitale satelliet tv.

Zeg maar dat de signalen op een andere manier "verpakt" worden.

Je kunt dus niet met een DVB-S ontvanger HDTV ontvangen, dat moet met een DVB-S2 ontvanger maar andersom kan wel.

Wat je in je vraag een quadontvanger noemt, staat bekend als een quad LNB (dus wel bijna goed ;) ), dat is het ding dat aan je schotel hangt.

Die LNB kun je vervangen door een zogenaamde duo LNB en dan uiteraard weer in de quad versie.

Die duo LNB is een apparaatje dat twee satellieten tegelijk "opvangt" en dat je met je ontvanger kunt laten omschakelen tussen die twee.

Canal Digitaal Satelliet (CDS) roept dat ze dat speciaal voor hun klanten hebben laten ontwikkelen, maar er zijn meerdere fabrikanten die deze dingen maken.

Je ontvanger moet er natuurlijk mee om kunnen gaan, maar een bèètje ontvanger kan dat ook.

Voor de duo LNB heb je in principe geen andere schotel nodig dan de 60 centimeter versie die je nu hebt (daar is het ding namelijk precies voor bedoeld), maar het kan wel zijn dat het fabrikaat van je schotel dat beïnvloedt.

Aangezien je nu al gebruik maakt van de bekabeling in je huis, hoef je daaraan waarschijnlijk niets te veranderen.

Is deze laatste aanname niet juist, dan heb je een andere aanpak nodig.

Die andere aanpak laat ik nu even achterwege om dit verhaal een beetje overzichtelijk te houden.

Je ontvanger moet een kijkdoos zijn die eventueel ook kan opnemen.

Dan zou ik zeggen, laat de "linux" ontvangers zoals dreambox en DGStation links liggen.

Die worden namelijk pas ècht leuk als je er graag mee rommelt en das dus iets anders als een kijkdoos.

Je zou eens kunnen kijken naar de merken Topfield (heb ik al eens mee mogen spelen, en dat beviel me wel) en Vantage.

Die vantage ken ik niet, maar ik heb er wel goede geluiden van gehoord van een zeer betrouwbare bron (kilk!).

Aangezien deze ontvangers geen CDS kaartje kunnen lezen, moet je daar een decoder module bij gaan gebruiken voor de Nederlandse kanalen.

Daarvoor is een Aston module aan te raden boven de module van CDS zelf, omdat deze Aston twee kanalen tegelijkertijd kan verwerken en de andere niet.

Dat heb je eventueel nodig als je wil opnemen.

À propos opnemen: voor volledige vrijheid daarin, heb je bij ontvangers die dat ondersteunen (dubbele tuner), twee aansluitingen op je schotel nodig.

Ook in dat geval moet het verhaaltje aangepast worden want dat gaat met de huidige installatie niet lukken.

Ik ken de tv's van Metz (dacht dat het merk allang niet meer bestond) en B&O met ingebouwde settopbox niet, maar ik betwijfel zeer sterk dat die een DVB-S2 tuner hebben.

Daar heb je dus ook nieuwe ontvangers nodig, en zeker als je daar ook mee wil opnemen.

Zoals ik het nu zie, heb je dus eventueel een duo quadLNB van een paar tientjes nodig, en 4 nieuwe satelliet ontvangers die per stuk zo'n 300 tot 700 euro kosten (hangt natuurlijk af van de mogelijkheden en de leverancier).

Eventueel, en voor maximale mogelijkheden met Nederlandse kanalen, moeten er kabels bijgelegd worden, en heb je weer een andere LNB configuratie plus een verdeelstation nodig.

Dit laatste is dus omwille van de duidelijkheid niet nader genoemd.

Laat het daarom even weten als er iets niet klopt in mijn aannames, dan kan het verhaal een beetje bijgeschaafd worden.

Aangezien deze ontvangers geen CDS kaartje kunnen lezen, moet je daar een decoder module bij gaan gebruiken voor de Nederlandse kanalen.
Daarvoor is een Aston module aan te raden boven de module van CDS zelf, omdat deze Aston twee kanalen tegelijkertijd kan verwerken en de andere niet.

Dat heb je eventueel nodig als je wil opnemen.

À propos opnemen: voor volledige vrijheid daarin, heb je bij ontvangers die dat ondersteunen (dubbele tuner), twee aansluitingen op je schotel nodig.

Ook in dat geval moet het verhaaltje aangepast worden want dat gaat met de huidige installatie niet lukken.
hallo MAS en loef

even kleine aan vulling op mas zijn teks hij heeft wel gelijk dat even voorop stellen

maar het gaat om het ci modul

het klopt wel wat je zegt van dat modul dat die meer kanalen tegelijk aan kan maar je bent het niet altijd nodig

om dat de opnames die je maakt met de meeste ontvangers dit gecodeerd gebeurt

let op er zijn maar enkele ontvangers die dit niet doen en dan ben je die voordelen van dat modul niet nodig

waneer je deze wel nodig bent is met het pip gebeuren

andere voordelen van de aston naast het cds modul zelf zijn de aston zapt wat sneller (ook prettig)

het nadeel van de aston is dat deze niet cds is goed gekeurd wat voor gevolg kan zijn maar dat weet je nooit zeker dat de modul tentijde van een wijziging in de codering de kaart niet meer leest

Ik bedacht me daarstraks nog een "kleinigheid":

Je tv moet natuurlijk wel geschikt zijn voor HD.

Je kunt dat zien aan de opmerking dat ie HD ready is, en aan de aanwezigheid van een (of meer) HDMI aansluiting(en).

Het meest haal je eruit als je tv full HD is, dat betekent dat er minimaal 1080 beeldlijnen weergegeven kunnen worden.

Dat heb je dan weer in I voor Interlaced en P voor Progressive scan.

Progressive scan betekent dat telkens alle beeldlijnen ververst worden en Interlaced dat er elke keer gewisseld word tussen de even en de oneven lijnen bij het verversen van het beeld.

1080 P voor is dus het beste wat er momenteel te koop is.

Daar staat wel weer tegenover dat er nog lang niet altijd in 1080 word uitgezonden, omdat dat heel veel dataverkeer kost en daarmee erg duur is om te versturen.

Beste heren,

Dank u voor deze uitleg en goede tips.

Ik ben nu op het goede pad.

Betreft te kopen ontvangers betekent voor mij; HD-ontvangers van Topfield

Bekabeling in huis vervangen door HDMI-bekabeling ( ps is hier de lengte nog aan bepaalde voorwaarden verbonden?).

Twijfel nog wel betreft "twin"(?)tuner.

Graag nog enkele toelichting.

HD-kijkkastjes kopen ( mijn oog is op 1 Beovision 7 gevallen restant is niet zo belangrijk dit ivm de geluidsinstallatie welke niet zonder B&O kan ivm surround geluid in de woonkamer ).

Dit op advies van een (uiteraard) B&O verkoper, maar kan dit niet anders?

Je schrikt je lam wat zo'n ding kost en ik heb ook prachtige tv's van panasonic gezien en niet te vergeten philips.

Deze kosten de helft!

Wel HD-1080p dus!

Nogmaals bedankt en nog aanvullend goed advies of voorstel is altijd welkom:jow:

BeoVision 7-40 LCD wouw deze is redelijk aan de prijs

wat hier nou anders aan is dan aan andere tv weet ik niet of waarom het niet met een BANG & OLUFSEN surround geluid systeem past maar vind dit persoonlijk wel erg duur en heb daar zelf het geld niet voor(over)

maar dat voor iedereen persoonlijk

ik zou zeker nog eens om mij heen kijken en ook een andere dealer raadplegen

Bekabeling in huis vervangen door HDMI-bekabeling ( ps is hier de lengte nog aan bepaalde voorwaarden verbonden?).

Twijfel nog wel betreft "twin"(?)tuner.

Graag nog enkele toelichting.
Bekabeling in huis vervangen door HDMI bekabeling klinkt voor mij alsof je iets nog niet goed begrepen hebt.

Als je met B&O werkt, wil je de ontvanger niet zien en das ook mogelijk.

Maar ik heb het idee dat je nu de ontvanger in de meterkast ofzo wil plaatsen en dan met HDMI kabels naar de tv wil gaan.

HDMI kabels hebben inderdaad een beperkte kabellengte, maar dat is soms met behulp van een versterker op te peppen.

Die versterkers moet je wel ergens kwijt (halverwege de kabellengte) en dat vormt dan weer een uitdaging.

Wat ik bedoelde was dat je met H125 of gelijkwaardige antenne kabel naar de betreffende ruimte brengt en daar de ontvanger aansluit.

Als je een dubbeltuner hebt, heb je dus idealerwijze (maar niet noodzakelijk) ook twee van deze antenne kabels aan die ontvanger nodig.

Aangezien we tot nog toe beperkt waren tot 4 antenne kabels, ga je dat niet redden want ik meen te lezen dat het om eventueel 2 dubbeltuners en 2 enkeltuners zou gaan wat neerkomt op 6 antenne kabels in totaal.

Om dat te realiseren heb je dus wat extra kabels nodig, die op 1 punt samenkomen, typisch in de meterkast.

Op dat centrale punt heb je dan een zogenaamde multiswitch nodig.

Zo'n multiswitch is als het ware een splitterbox.

Aangezien je met deze aanpassing in je installatie niet kunt omschakelen tussen de twee te ontvangen satellieten door de LNB anders aan te sturen (want de multiswitch zit er tussen), moet dat ook anders.

Je moet dan twee quad of quattro LNB's toepassen (meer uitleg vind je hier (klik!)).

De multiswitch moet daar ook geschikt voor zijn, en je gaat dan dus van schotel naar multiswitch met 8 antenne kabels.

Met een 9e kabel kun je ook een buitenantenne voor digitenne of een kabelsignaal via die multiswitch door het huis distribueren.

Om dat helemaal goed te laten gaan, heb je dan ook bij elke aansluiting een wandcontactdoos nodig die de signalen voor radio, tv en satelliet uiteen rafelt.

Voor de multiswitch zou ik voor dit model (weer klik!) van kiezen.

Zoals je kunt zien (aan de rode schroefjes) is dat ding uitgebreid instelbaar, en dus flexibel.

Er zit uiteraard ook een navenant prijskaartje aan maar dan heb je wel wat.

Je kunt eventueel de ontvangers in een kast onderbrengen, maar zorg wel voor goede ventilatie.

De afstandsbedieningen kun je op een aantal verschillende manieren verwerken zodat er geen zicht verbinding hoeft te zijn met je ontvanger.

Bijvoorbeeld met een klein "oogje" die de signalen opvangt, of middels een vervangende afstandbediening die met radio signalen werkt, en de daarbij behorende ontvanger in die kast.

Die kan dus geheel uit het zicht geplaatst worden, maar nogmaals wel goed voor koeling zorgen.

De keuze voor B&O is meestal een smaak kwestie en daarmee wil ik me helemaal niet bemoeien.

Wel beperkt zo'n keuze meestal verdere keuzes, omdat je na er eenmaal voor gekozen te hebben, vastzit aan de systemen van die fabrikant (B&O is niet de enige).

Persoonlijk zou ik liever gaan voor een opzet waar ik kan kiezen voor de beste oplossingen per apparaat voor mij.

Die hoeven dus niet aan te sluiten met de ideeën van de ontwerper(s) van 1 fabrikant.

Aan de andere kant zijn bij dergelijke merken de ontwerpen meestal wel goed doordacht en niet slecht, afgezien of je dan exact dat krijgt wat je voor ogen had.

Als je op zoek gaat naar andere audio oplossingen, word je tegenwoordig door bijzonder veel verkoopadressen al gelijk geleid naar een oplossing van het merk Bose.

Laat ik het zo zeggen: de verkoper die mij een systeem van Bose voorstelt is mij direct kwijt, loop ik zo bij weg.

Maar dat is dan ook weer persoonlijk.

Laatst bewerkt:
voorheen was het met B&O zo dat je ook wel tv met een geïntegreerde satellite ontvanger kon krijgen zijn ze daar niet meer mee bezig ?

Andere tv ( B&O ) en zogenaamde (top set box) (?) ingebouwd.
Een set top box kun je natuurlijk nooit inbouwen want die term staat voor "een doos die je er bovenop zet".

Maar daar zegt loef dus dat hij zo'n tv heeft.

Ingebouwde satelliet ontvangers komen vrijwel altijd veel later beschikbaar, en ik waag me ook wel af te vragen of B&O nu HD versies daarvan heeft.

Daarom ben ik er met mijn antwoorden niet van uit gegaan.

Verder is het meestal zo dat als je opname functionaliteit wil, je dat bij dat toestel wil.

Dus dan kom je alsnog uit op een externe ontvanger.

Beste MAS3, wij zitten op 1 lijn.

Als mij iemand inderdaad verteld over het " perfecte systeem bose", dan kap ik er ook mee.Dolby surround uit twee boxen, onmogelijk.

Dan had elk theater dit al geinstalleerd ipv THX.

Maar we dwalen af.

De door u aangenomen veronderstelling is inderdaad zo dat ik alles vannuit 1 punt wil gaan voeden.

Het word dus behoorlijk kabels trekken.

Probeer er a.s. weekend iemand bij te krijgen voor "advies" en laat hem zijn gang gaan betreft opties.

Hierna kijk ik of hij met dezelfde mogelijkheden/apparatuur opties komt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan