Dat kwam door een uitspraak van KK:
Maar mogelijk dat in de config van apache zo is ingesteld dat apache daar helemaal niet kan komen.
Vandaar dat ik in de httpd.conf (config van apache) ging kijken of er iets in te stellen was wat dit betreft.
PHP doet de actie wel, maar apache bemoeit zich er toch mee. Kijk bijv. maar eens met een uploadscript (zoals phpatmfree). Dat is ook php, doch als je in de php.ini tot 8mb mag uploaden, maar in de apache.conf op 2mb gelimiteerd is krijg je niet meer geupload (via web) dan 2 mb.
Lijkt me ergens ook wel logisch, zonder webserversoftware geen webpagina's dus dan heb je ook niets aan php.
En in HEEL unix wereld betekend 'others' "iedereen"!
Tja wat is het nu? Jij zegt "iedereen", KK zegt "others" oftewel "anderen" en nog ergens in een linux stukje (en mandrake zelf zegt dit ook) lees ik dat het "world" oftewel wereld is.
Wat dat betreft heb je dus wel gelijk. Alleen vroeg ik me af of ze met "world" het dan niet over externe connecties hebben. Maar dat zal dan wel niet.
Als het echt iedereen is, dan zou dus bij een rwx op die laatste groep apache er ook bij moeten kunnen en dan blijft onze vraag staan waarom het dan niet werkt.
Misschien is het dan inderdaad de manier waarop het php ding in elkaar gezet is geworden.
Het enige wat ik weet is dat bijv. bij vbulletin apache schrijfrechten moet hebben op de dir voor de attachments en dat ook dit niet werkt door iedereen maar schrijfrechten te geven. Maar ook dat kan dan weer liggen aan de manier waarop het phpscript geschreven is.
Dus wie weet is je gedachtengang zo gek nog niet.