Platte schotel geen signaal

E

eric

Ik staan aan het begin van het installeren van mijn spullen

( Schotel: AttiSat FL500 - Motor: Stab HH90 - Ontvanger:

Topfield 5000PVR ) en loop als beginner al tegen het volgende

probleem op:

Krijg wel een signaalniveau van 70% maar hoe ik ook draai

nergens een signaalkwaliteit.

Ik de diverse gegevens ingevoerd en de instructies van o.a. Stab gevolgd (pos. van woonplaats ingevoerd , de hoek van de schotel op 37,5 graden gesteld)

als ongeveer beginstand heb ik de schotel naar het oosten gericht en opgegeven de Asta te zoeken ( 19,2 oost). Ik zie de schotel wel draaien maar

nergens vind ik enig signaalkwaliteit. Wat doe ik fout !

Ik heb de motor er tussen uit gehaald maar dit geeft geen effect.

Moet ik voor de AttiSAt is anders instellen op de Topfield ? Wat vul ik

bv in het installatiemenu onder LNB frequentie ?

Wie helpt mij op weg ik zit vast

 
Die schotel ken ik niet maar vermoedelijk staat je evaluatie van de schotel 37.5 veels te hoog met een gewone schotel staat hij op 21-22 draaibaar omdat ook op de motor de stand ingegeven kan worden.

Ook moet je op de dichtsbijzijnde sateliet uitrichten de longitude is 5.4 van Amersfoort dus de Sirius 3 op 5 oost is de sateliet om op uit te richten.

Let wel alles moet waterpas staan en het is een heel precies werkje milimeter werk.

Misschien dat een paar linken helpen,

http://www.usals.info/olandese/index.htm

Ook Tha skull heeft een handleiding,

http://thaskull.tripod.com/

 
Dank voor je antwoord, de gegevens heb ik van Stab-Usals

Als ik daar opgeef dat ik in Amersfoort woon krijg is als

antw. Lat: 52,2 N Long 5,4 en Disk elevation 37,5 graden

met dit laatste heb ik de schotel scheefstand ingesteld

de schatel helt dus ca. 37 graden t.o.v. de vertikaal

 
Ja maar als je een draaibare schotel gaat afstellen moet je in die positie niet beginnen bij de Astra maar bij de 1 west of de Sirius.

Misschien dat iemand anders met zekerheid kan zeggen welke het beste is voor jouw positie.

Dan moet de schotel compleet recht staan in het verlengde van de motor. Dan op die satelliet goed signaal zien te vinden. Als dat betekent dat e.e.a. afwijkt van die 37,5 graden dan moet dat maar.

Als je eenmaal die satelliet op de 0 positie van de motor goed gevonden en goed ingesteld hebt, dan kun je daarna via de usals instellingen vanuit je ontvanger naar de andere satellieten draaien zonder problemen.

Dus het begin is al fout, niet op Astra inregelen.

 
Ja dan zal het wel kloppen ik heb een gewone schotel met stang en lnb en dat zit daar ingebouwd in de Attisat misschien is dat het verschil, dan zou ik zeggen goed lezen en proberen.

Succes

 
ik wil niet eigenwijs lijken maar Stab - Usals instructies

houdt rekening met welke sateliet je kiest Als je Hotbird

of Asta kiest weet de motor zijn coordinaten ( plus je

eigen pos. ) de instructies zijn dan de schotel ongeveer

in de richting te richten en die bep. sateliet te vinden.

Als deze gevonden is weet het systeem alles links en rechts

van die ene sateliet te vinden (dat zou het voordeel

moeten zijn van Usal, of DisEqC 1.3).

Mijn probleem is dat als je draait met de schotel er niets

gevonden wordt, volgens mij zou binnen een hoek van bij

voorbeeld 60 graden in oostelijke richting wel enkele keren

een uitslag van de signaalkwaliteitsbalk te zien moeten zijn.

 
Welke sateliet je kiest weet Stab niet, uitrichten op de sateliet die het dichts bij je 0 punt staat, en ja in Italie en Duitsland is dat de Hotbird en hier is het de Sirius.

Als je boel niet waterpas staat of te hoog of te laag met evaluatie van de schotel zal hij geen enkele sateliet vinden die in de Clark Belt zit.

Er word over een schotel uitrichten altijd makkelijk gedacht maar het is een heel precies werkje.

 
ik wil niet eigenwijs lijken maar Stab - Usals instructies houdt rekening met welke sateliet je kiest Als je Hotbird

of Asta kiest weet de motor zijn coordinaten
Klopt, maar dat is pas -na- inregeling. De inregeling moet echt plaats vinden zoals ik het schreef.

De Stab is in feite hetzelfde als de Moteck SG2100-a, alleen 2x zo duur), verder geen verschil. Van die motors heb ik er ondertussen (met behulp van een kennis met een meter) 3 ingeregeld waaronder die van mezelf en dat werkt perfekt.

Als je het doet zoals jij schrijft, zul je inderdaad niks vinden.

Kijk ook naar het antwoord van aart44 want daar zitten belangrijke tips in, met name het waterpas staan etc. en de Clark Belt (waardoor je nergens signaal lijkt te vinden).

Vroeger was het nog veel moeilijker een draaibare schotel goed uit te richten, middels die motors met Usals is alles veel gemakkelijker geworden. Als je het een paar keer gedaan hebt is het een eitje, maar voor iemand die het de eerste keer moet doen is het echt even goed opletten.

Het precies en nauwkeurig werken dat blijft natuurlijk, ook als men het vaker gedaan heeft.

 
Dank jongens, voor jullie nuttige tips.

Ik denk dat o.a. die 37,5 hoek niet klopt die ik van Stab heb opgekregen

maar dat dat meer in buurt 22 graden moet liggen.

Weet iemand een programma/site die dat voor je uitrekent

die link op de pagina van Skull-Humax ( SMW Link antenne aligment)

werkt niet ( meer)

Momenteel stormt het een beetje te veel om het dak op te gaan

wordt vervolgd....................

 
Je zou eens kunnen gaan kijken bij Sjerom.com daar is ook nogal wat informatie en uitleg te vinden over vanalles en nogwat.

 
Het leuke (hoewel wel wat verouderde) programmaatje SMWlink is inmiddels te vinden bij onze downloads, onder diversen -Utilities

 
ik had problemen met jullie versie van SMW. De ruimte waar je bv Latitude en Longitude moest invullen bleven bij mij zwart. Ik ben naar de site van SMW gegaan ( http://www.sms.se ) en heb daar versie 3.0.6 gedownload deze werkt bij mij prima.

Verdere heb ik ook Gorbtrack gedownload ( ziet er inderdaad beter uit dan het verouderde SMW).

Als bij dat programma daar mijn woonplaats invul (Amersfoort) krijg ik

Lo 5,383 Oost - Lat 52,150 N waarden beide gebruik ik voor het instellen van de Usals instellingen op mijn ontvanger verder gebruik ik ook de 52 graden om de Stab motor in zijn houder vast te schroeven.

vedere geeft Sirius 3 ingeven bij het programma dat deze op 5,009 Oost staat en dat de Disk Elevation 23.160 graden moet zijn. De eerste waarde gebruik ik samen met een compas om de juiste richting van de sateliet te vinden en de Usals instellingen op de ontvanger. De tweede om de scheefstelling van de schotel met de vertical in te stellen.

Signaal blijft nul ook als ik een beetje links of rechtsom met de motor draai.

 
De attisat ken ik niet goed genoeg.

Maar er zijn meer van die platte schotels.

En degene die ik ken, moet je niet als een vierkant monteren, maar als een ruit.

Dat betekent dus dat er niet twee hoeken naar boven wijzen, maar slechts 1.

Heb je dat ook zo gedaan ?

Op dit plaatje zie je een voorbeeld van de montage van zo'n attisat.

Aan de naam van het plaatje zie je overigens ook dat het inderdaad een dergelijk systeem is als ik in je andere thread al vertelde: een reeks (array) LNB's die samen een bruikbaar signaal opleveren.

Zo zie je maar weer: er zijn meer wegen naar Rome !

 
Ja ik heb mijn vierkante ook als ruit gemonteerd ( zoals het plaatje ).

Dit gaat vanzelf door de mastbevestiging. Je kunt de ruit voor de fijnafstelling nog enkel graden draaien (je draait de ruit dus, heeft met de polariteit te maken ). Maar ik ben nog geheel niet toe aan dit fijn afstellen omdat ik in het geheel geen beeld heb.

Wat ik ook verwarrend vind is dat Stab opgeeft dat de diskhoek voor de HH90 motor 37,5 graden is. Voor hun grotere motoren is dit 22,5 graad. Dit zou betekenen dat de motoras 15 graden schuin (naar binnen ) staat t.a.v. de verticale mast (dat kan kloppen ik heb het nog niet nagemeten.

De HH100 en HH120 staan blijkbaar evenwijdig omdat die 22,5 graad ook diskhoek is zonder motor.

Nu heb ik beide geprobeerd (met motor op ca. 37 en 22 graden ) en zonder motor op 22 graden maar je kunt het raden geen enkel signaal (naar Sirius 3) gevonden. Met jou commentaar dat de Attisat een grote openingshoek heeft zou je wel wat verwachten

 
Als ik dit topic zo doorlees dan denk ik dat er toch een denkfout wordt gemaakt omtrent de berekeningen van de hoeken welke nodig zijn voor het instellen van de draaibare schotel.

Ik zou aanraden om het gehele draaiwerk te vergeten en te proberen om met een vaste opstelling eerst signaal te krijgen op de Surius sat.

 
Hoe de elevatiehoek van de rotor bepalen.

Zoek uit wat je eigen geografische positie is.

Noteer de longtitude voor later gebruik en Voor MijnPlaats is dit 5,95 graden Long

noteer de latitude en stel de rotor op deze waarde in. Voor MijnPlaats is dit 53,11 graden Lat

Zoek nu uit wat de elevatiehoek van de schotel moet zijn.

Dit doe je met de volgende formule.

Elevatie schotel = P – (60 – latitude)

Let op P is de waarde welke de elevatie zou moeten zijn bij een vaste opstelling van je schotel. Voor MijnPlaats is dit 28 graden

Dus de elevatie schotel = 28 – (60 – 53,11)

60 – 53,11 = 6,89

Elevatie schotel = 28 – 6,89 = 21,11 graden

Nu hebben we de elevatiehoek van de rotor en de schotel ingesteld.

De rotor en de schotel wijzen hierbij exact naar het zuiden.

Nu gaan we berekenen hoeveel we de rotor moeten verdraaien om een satelliet te ontvangen die het dicht bij het zuiden staat. Dit doen we door het verschil tussen de satelliet en onze positie te berekenen.

Let op dat bij positieve waarden de rotor naar het oosten word gedraaid en bij negatieve waarden naar het westen.

Voorbeeld 1.

De longtitude voor MijnPlaats was 5,95 graden en we kiezen als satelliet de Surius welke op 5 graden Oost zit

Dit geeft ons de volgende berekening: Sat 5 - Longtitude 5,95 = - 0.95 graden

Voorbeeld 2.

De lontitude voor MijnPlaats was 5,95 graden en we kiezen als satelliet Astra op 19,2 graden oost.

Dit geeft ons de volgende berekening: Sat 19,2 - Longtitude 5,95 = +13,25 graden

Wanneer de rotor op 0,95 graden word gezet zouden we de Sirius moeten ontvangen en kunnen we de rest wat fijn tunen.

Misschien heb je er wat aan.

 
Hallo NnvBgm, dank voor je uitgebreide antwoord

mijn gegevens zijn: woonplaats: Amersfoort: Lat 52,2 N Log 5,4E

als ik deze gegevens samen met Sirius 3 ( 5 E ) gebruik in SMWLink

krijg ik 30,51 als hoek.

Invullen in de formule:

Elevatie schotel (zonder motor) = P - ( 60 - Lat ) = 30,51 - ( 60 - 52,2 ) = 22,71 graden

Opm. GorbTrack begrijp ik niet helemaal, dezelfde gegevens geven de schotelhoek van

30,34 graden en een Elevatie van -6,84 . Met een Rotorhoek van de HH100 wordt dit

23,16 graden ( maar ik heb een HH90 )

De bovenstaande hoek (22 graden) heb ik op mijn schotel ingesteld. D.w.z. dit is de hoek tussen de mast en de schotel. Dat de hoek tussen de motor en de schotel groter is komt door dat de as van de motor ( in zijn 0 pos.) naar binnen staat. In theorie 37,5 ( de waarde die Stab opgeeft en 22,71) dus

ca. 15 graden ( moet ik nog controleren ).

Het laatste gedeelte van je antwoord kan ik niet helemaal volgen. Ik probeer op Sirius ( 5E ) een signaal te krijgen door de schotel in de juiste richting te zetten (via kompas en de zonnewijzer van GorbTrack) en de motor rond dit punt rechtsom en/of linksom te laten draaien.

Is dit misschien niet goed ?

 
Heb je de rotor inclinatie op jou latitude ingesteld (52.2) ??

En je schotel op 22,71 elevatie. ???

(Elevatie van de schotel met STAB = P - (60 - Latitude)

En alles richten zuid. ??

Dan moet je sirius kunnen vinden door horizontaal iets te draaien.

( Omdat er geen standaard is onder de diverse schotelfabrikanten heeft een ieder een eigen schaalverdeling opgenomen die veelal niet met de werkelijke elevatiehoek overeenkomt.)

Kijk anders hier nog eens. http://nvbgm.hypermart.net/InstallatieStabmotor/Installatie%20Stabmotor.htm

 
Ja, ik heb de Stab , volgens de instructies op 52 graden in zijn masthouder gemonterd ( er zit een schaalverdeling op de motor ) en de Attisat vervolgens

op 22 graden t.o.v. de mast achterover laten hellen. De hoek tussen schotel en motor is door de scheefstand van de motor meer ( zou de 37,5 graden kunnen zijn die Stab ) opgeeft.

Waar ik een beetje bang voor ga worden is dat mijn Attisat FL500 een DOA.

Het probleem is dat ik geen andere schotel en LNB heb om dit te kontroleren.

Verder is de FL500 ook een all in one zodat je niet even wat kan uit proberen.

Ik begin spijt te krijgen van mijn aankoop ( andere probleem is dat ik deze schotel al twee jaar (nieuw) in de kast heb liggen en dus niet weet of deze ooit heeft gewerkt.

 
Hallo NvBgm,

dank voor je link naar de instructies van de installatie van de Stab motoren

type HH100 en HH120. De HH90 wijkt een beetje van deze twee grote broers

af in het feit dat deze naar beneden wordt gemonteerd zoals in de handleiding op http://www.usals.info/inglese/manuale_hh90/manuale.htm is te vinden.

Verder zijn de instructies gelijk.

ik blijf proberen .......

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan