Poorten van firewall

V

valerio3

Heb even een vraagje, ben een beetje aan het fifa-en met mijn pc. ,maar hij vliegt er af en toe zomaar uit bij het online spelen.
Ik heb nu in het readme file gekeken van fifa 2004, maar daar staat dat ik een aantal poorten van de firewall moet openzetten, maar ik heb geen idee hoe ik dit doe.
Ik maak gebruik van een draadloze router en van een firewall via Norton (???)

Heb je dit uitvallen ook tijdens normaal internetten?

Van de draadloze techniek is bekend dat er wel eens verbindingsproblemen zijn en dan valt heel even de verbinding weg. Onder het surfen van pagina's heb je daar niet zoveel last van maar tijdens het gamen meer.

In combinatie met de firewall van Norton kunnen er bepaalde toegangsproblemen ontstaan als er verkeer over andere poorten gaat lopen.

Omdat uit jouw verhaal min of meer blijkt dat je in eerste instantie wel kunt gamen en dan opeens niet lijkt het toch dat de gewenste poorten voor het spel wel opengaan.

Maar waarom stel je de firewall in de router niet in en schakel je Norton uit of uninstall want in de meeste routers zit een firewall tegenwoordig die met het ingebouwde menu naar wens kunt instellen?
Dan kun je uitsluiten dat Norton de boosdoener is en dan zou het draadloze gedeelte meer voor de hand liggen als oorzaak.

Rolo

Hoi Rolo,

Dit klopt inderdaad, af en toe val t de verbinding weg.
Het probleem is niet het maken van de verbinding met de server van EA in dit geval, maar treedt pas op als je iemand uitdaagt voor een potje voetbal.
Ik heb zitten kijken in de reakdme-file en daar staat in dat dit probleem zicht voor kan doen als er gebruik gemaakt wordt van een firewall.
Ik heb mijn pc al laten zoeken (tja..) naar een firewall, maar ik heb geen enkel idee hoe ik bijvoorbeeld mijn (draadloze)router
kan benaderen vanaf mijn PC/laptop.
De firewall van norton zet ik uit door simpelweg norton uit te schakelen? Dat heb ik inmiddels gedaan, alleen rest mij de vraag hoe de router te benaderen.
Ik zie het namelijk nergens staan (heb voor de rest weinig verstand van die dingen).
Bij voorbaaat dank voor je antwoord.

Meestal is de router benaderbaar met het ip adres 192.168.1.0 of 192.168.1.1.
Dat kun je dan intypen in de browser en je krijgt dan een login en wachtwoordscherm.
Het is beschreven in de handleiding van de router.
Mocht je die niet hebben dan zijn ze in 99% van de gevallen te downloaden via de supportpagina's van de fabrikant.

Ik ga hierboven er van uit dat je draadloze router adressen uitdeelt, m.a.w. dat de dhcp functie is ingeschakeld.
Als je dan kijkt in netwerkomgeving en de status van je verbinding op de netwerkkaart bekijkt en dan vervolgens het tabblad ondersteuning, dan kun je zien onder details wat de dhcp server is. Als je dat ipadres wat daar staat intoets in je browser achter http:// dan krijg je als het goed is een inlogscherm.
Mocht je geen XP hebben maar winme of win98 dan is het ipadres van de dhcp server te zien met de functie winipcfg onder run of uitvoeren in het startmenu. Selecteer daar de actieve netwerkkaart en je krijgt de dhcp/dns gegevens etc te zien.

Als je eenmaal ingelogd bent in de router moet je zoeken naar firewall of advanced options om bepaalde poorten open te zetten voor bijv. gamen.
Maar ook hiervoor geldt dat een handleiding zeer van pas komt om de diverse schermen van de menu's te doorlopen.

Rolo

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan