Postfix Troubles

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Weer wat leuk puzzelwerk voor de linuxmensen.;)
Voor de grappenmakers: gelieve "tralala" te vervangen door het versienr. wat er hoort te staan.

Installatieprobjes bij Postfix onder RedHat 7.3, wie weet de oplossing?
Poging 1 rpm -ivh postfix-tralala.rpm
error: failed dependencies:
/usr/sbin/alternatives is needed by postfix-1.1.12-0.7
libdb-3.3.so is needed by postfix-1.1.12-0.7
postfix conflicts with sendmail-8.11.6-27.72
Oke.. Opgelost door zowel een nieuwe versie chkconfig en ntsysv in 1 aparte dir te plaatsen en rpm -Uvh *.rpm te doen, dat werkte, apart wensten ze niet geinstalleerd te worden want de ene gaf aan dat ie de andere miste en omgekeerd.

Posting 2 rpm -ivh postfix-tralala.rpm
libdb-3.3.so is needed by postfix-1.1.12-0.7
postfix conflicts with sendmail-8.11.6-27.72
Oke dat ie conflicteert met sendmail en je schijnbaar niet beide programma's tegelijk erop mag hebben is me bekend.
Maar nu moest ik dus die libdb-3.3.so hebben. Zucht...

Dus gedownload de file db3-3.3.11-6.i386.rpm en derhalve ook....

Poging 1 voor deze db3 rpm -uvh db3-3.3.11-6.i386.rpm
db3 = 3.2.9 is needed by db3-devel-3.2.9-4
db3 = 3.2.9 is needed by db3-utils-3.2.9-4
libdb-3.2.so is needed by db3-utils-3.2.9-4
libdb-3.2.so is needed by python-1.5.2-43.72
libdb-3.2.so is needed by pam-0.75-46.7.2
libdb-3.2.so is needed by sendmail-8.11.6-27.72
libdb-3.2.so is needed by perl-DB_File-1.75-36.1.72
IEKS!!!

Zucht... ja euh... maar wat moet ik nu? Ik heb op rpmfind.net en google gezocht naar libdb maar dan kom ik op die eerder genoemde file db3-3.3.11-6.i386.rpm uit en daar heb ik niets aan want die mist dus al deze dependencies.

Op mijn RH8 machine kreeg ik trouwens postfix zonder probs geinstalleerd dus geen dependencies die ik miste.

Nja, wat nu? Welke rpm file moet ik nu gaan zoeken om bovenstaand independencie probleem opgelost te krijgen zodat ik die db3-3.3.11-6 kan installeren en daarna dus postfix?
Want als ik zoiets zie, dan speelt hier het bekende bomen en bos verhaal en is het vlug afgelopen.:(

P.s. Ik wil die machine niet updaten maar gewoon RH 7.3 er op blijven draaien, dus niet naar RH 8 toe ofzo.

Nou Kerstkonijn? Waar blijf je nu?
Eerst hard roepen dat postfix zoveel beter en fijner is als Sendmail en als we dat dan eens bewezen willen zien, dan zie ik je wel het board bezoeken maar is het in deze thread opeens opvallend stil. :biggrin::biggrin::biggrin:

Een goede morgen! :)

En als je nu eens postfix vanaf je RH7.3 cd installeert? En RH de dependencies meteen automatisch bij elkaar laat grabbelen? (Zoals Windows :biggrin:)

Dan kan je later updaten naar de laatste versie, als je wilt. Scheelt een hoop werk. Best wel!

HAHA! Ik dacht dat je een linuxkenner was, die zou me dat toch wel zo moeten kunnen oplossen. :biggrin:

Oke, vanaf de RH cd... dan krijg ik dus een oude versie postfix en zal ik toch nog moeten updaten.

En ik twijfel er aan of hij dan vanzelf de dependencies erbij gaat zoeken want uiteraard heb ik op die server geen X of KDE of soortgenoten geinstalleerd met als gevolg dat ik van de RH 7.3 cd ook alleen maar de rpm kan afhalen en deze uitpakken.
Lijkt me niet dat die dan vanzelf de dependencies erbij gaat zoeken, wel?

Of heb jij een slimmere methode? Zoja, dan hoor ik die uiteraard graag want ik wil dat nu toch wel eens proberen met Postfix, de opties zien er wel aardig uit.

Zit er overigens een Postfix ook zo'n makkelijke verwijzingsoptie ergens die Spamassassin start?

Tuurljk kan je spamassassin makkelijk er aan hangen. Dat heb ik al eerder beschreven. Bij de meeste linux distries zit een setup iod die je de mogelijkheid geven bij het selecteren van de package, de deps te laten controleren. Maar mogelijk staat elders op het internet een rpm voor rh7.3. Kijk maar of die wat makkelijker te installeren is.

Of je kijkt eens of je die db3 files enzo nodig hebt. Dan kan je die mogelijk van het systeem verwijderen, en libdb-3.3.so alsnog installeren.

Tenslotte nog een optie die zou kunnen werken: rpm -U voor je libdb-3.3.so gebruiken (upgrade).

Ja upgrade had ik geprobeerd, die DB3 files heeft ie nodig, als ik het goed gezien heb, zitten die zelfs in hetzelfde pakket als waar de libdb files ook in zitten.

Ik zal eens het pakketje van jouw link proberen, alhoewel ik al een redhat versie had postfix-1.1.12-0.7.i386.rpm voor RH 7.3 volgens rpmfind.net.
Maar we gaan opnieuw proberen, ik laat het nog weten, thanks!

Helaas:
rpm -ivh postfix-2.1.5-3.rh73.i386.rpm
libdb-3.3.so is needed by postfix-2.1.5-3.rh73

WOEAARGH!
Stomstomstomstomstom... zit ik me druk te maken, blijkt nu dat ik geen RH 7.3 heb, maar 7.2... en ik dacht toch echt zeker te weten dat ik geupgrade had naar 7.3 snap er geen bal meer van, maar dan kan ik me wel voorstellen dat er diverse programma's gaan protesteren.:(

Nu wil ie dus wel middels jouw link Kerstkonijn, alleen moest ik daar dan dat 73 door 72 vervangen.

Is er ook nog een eenvoudige manier om 7.2 te upgraden naar 7.3 liefst met behoud van settings etc.?

Great! En nu RH 7.3 cd erin en upgraden (als je echt wilt). Je settings blijven behouden.

Ik ben me al aan het bedenken of ik niet -nog- hoger kan. Het is me jammer genoeg niet bekend of die Fedora dingen al stabiel genoeg draaien.

Ik zag net namelijk een gratis mailscanner (clave of zoiets) voor linux, en dat gecombineerd met Mailscanner en Spamassassin zou natuurlijk wel de optimale manier zijn om de mail te laten behandelen.

Viel me trouwens behoorlijk tegen (maar dat is een fout van Webmin) dat je middels webmin niet alle configuratieopties van postfix kon benaderen.
Zo kon ik bijv. niet via Webmin de procmail activeren hetgeen ik wel gewoon in de config file kon doen.

In Sendmail is het wel gemakkelijker de relay en niet relay te bepalen (via webmin dan he).
Voor de rest moet ik toegeven dat postfix wel alweer een stuk uitgebreider is, kan me voorstellen dat ie sendmail aan het inhalen is.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan