Prima provider toch die KPN? Lees en huiver!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
35.414
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Locatie
State Penitentiary
Een vriend van me heeft een bedrijfje en vroeg me te helpen bij een ip-camera installatie, dat heb ik gedaan werkte allemaal perfekt, ook remote (dus van thuis uit kijken).
Het betrof hier een ISDN aansluiting met zo'n Speedtouch klommel. Ja sorry, ze hebben een stabiele verbinding, maar qua gebruikersgemak en gevoeligheid zijn het echt ondingen.
Na een tijd ging er iets mis, spanning weg, modem stuk.

Geen probleem, men kreeg een nieuw modem van KPN. Jammer alleen dat dit meer dan een week moest duren, dat was al punt 1.

Verleden keer daar (paar maanden terug) geweest, de hele port-forwarding zooi gedaan, ellende werkte weer en wat dacht je? Juist, vorige week zette Essent de stroom uit omdat er gewerkt moest worden aan het net daar in de buurt.
Boel ging weer aan, en uiteraard weer problemen met die Speedtouch ellende.

PC's wensten niet meer te werken en uiteraard was het kreng weer al zijn port-forwardings kwijt, dus maar eens kijken. Hmz.. vreemd. Ip adres 10.0.0.1, dns en gateway 10.0.0.138 dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Helpdesk van KPN gebeld, vond het ook vreemd want alles stond goed doch ik moest de DNS maar een statisch proberen, dus 195.121.1.34 en 66 (of zoiets) ingevuld en hoera er was weer internet. Telefoon neergelegd en verder.
Doch die mensen waar ik was, zijn totaal leek op pc gebied en moeten kunnen inpluggen, ook met hun laptop, ook thuis, dus alles moet automatisch. Fijn die dhcp weer aangezet en wat dacht je? Adressen kregen beide machines prima maar internet ho-maar. Overigens was 10.0.0.138 wel gewoon te pingen.

Helpdesk van hetnet maar weer even opnieuw gebeld.
Daar bleek men van mening te zijn dat als het statisch wel werkte maar dynamisch (via dhcp) van het modem niet, dan was de netwerkkaart in de pc stuk.
Het maakte daarbij niet uit dat ik uitleg gaf over mijn kennis hierover en over het feit dat dit euvel bij meerdere pc's speelde, ik zou het dan wel bij het rechte eind hebben volgens de medewerker, maar ze gingen er verder niets aan doen.

"Want als de netwerkkaart geen gegevens automatisch kreeg dan was die stuk" (over goed luisteren naar de klant gesproken! NOT). Daarop nog maar eens uitgelegd dat hij dus WEL de juiste gegevens kreeg maar de internet verbinding niet en dat internet het alleen deed als ik de DNS statisch instelde op de pc's met de externe DNS gegevens, hetgeen dus betekende dat er tussen de koppeling van virtuele DNS in het modem en de externe DNS iets fout ging, dus modemfout (=probleem voor kpn), geen netwerkkaartfout.
Hij had het nog kort aan een ander gevraagd maar ook die kwam met de opmerking "netwerkkaart van de pc".
Ik kon verder lullen als brugman maar men hield vol dat ik het dan wel zou weten maar dat zij verder niets er aan gingen doen want volgens hun was het toch de netwerkkaart en statisch werkte het dus de modem/router (die Speedtouch) was in orde.

Zelden zo'n incompetentie gezien op een helpdesk.

Helaas waren de mensen net te laat om hun abo nog op te zeggen anders was dat wel gebeurd.

Ik natuurlijk ook niet gek, thuis mijn oude E-tech annex-b modem/router gaan halen. DHCP aangezet, er tussen gehangen, waardes van KPN ingesteld en wat dacht je? PC en laptop werkten in 1x zonder problemen. Dus niks te "defekte netwerkkaart". Doch ik ga niet meer bellen met die onbenullen. Alles werkt nu en volgend jaar vliegen ze eruit.

Nog wat leuks... die E-tech word wel over gemopperd vaak, maar dit ding had ik bij be?indiging van mijn isdn abo gewoon uit de stroom getrokken (voorheen ook al vaker stroom eruit gehad zomaar en 1x door Nutsbedrijven hier een stroomstoring), heeft een jaar op zolder gelegen hier thuis en er stonden nog -steeds- de instellingen in die ik er in gezet had, inclusief de port-forwards etc.. Toch wel even iets stabieler dan een Speedtouch en hij onthoudt tenminste dingen.

Ohja... ik kom thuis, word ik gelijk gebeld door die vriend met dat bedrijfje van hem, er komt geen enkel mailtje meer de deur uit, hij heeft adsl-comfort van planet.
De server bij hem thuis beheer ik.

Volgens de site bij KPN is inkomend poort 25 geblokkeerd, dat moet via de mailrelay van planet. Uitgaand zou poort 25 beperkt zijn, net als bij Orange tot de eigen smtp server.

Uitgaand heeft het dus bij die vriend jarenlang met de eigen smtp gewerkt en in de tijd dat hij een abo nam, stond dit ook NIET in de faq op de site van Planet.
Men heeft het sinds 28-01-2007 dus klaarblijkelijk ook nodig gevonden om zonder ook maar de geringste waarschuwing of melding vooraf, gewoon die poort 25 dicht te knallen en daar moet je dan zelf maar achter komen.

Geweldige provider toch die KPN?

En dit zijn dan nog maar 2 verhalen over een kleine reeks die me ondertussen bekend is. Dus misschien is het toch wel verstandig om niet meer zo hard uit te halen naar een internet provider, want bij veel anderen (vooral de grote bekende KPN) is het al niet veel anders.

P.s. lang verhaal geworden, maarja ik zat me toch al te vervelen, dus maar beetje dit verhaal typen, nog geen 10 minuten voor nodig gehad.
Doe er je voordeel mee en laat je niet teveel wijs maken door helpdesken.
 
Tja het is een bekend verhaal van de kpn die speedtouch dingen daar flash ik altijd even andere firmware in zodat het alleen maar modem is ehhhhhh doorgeefluik daarachter zet ik meestal een router welke dan inlogd bij de provider .
dan zijn er maar 3 ledjes groen de middelste blijft oranje.
Wat betreft die poort 25 dat is bekend echt heel erg ben van de week bij een heleberg klanten geweest welke normaal via hun eigen domein ook mail verzenden dat gaat niet meer alleen via planet of de mail server van xs4all.

Bij andere providers gebeurt dit ook heel veel waaronder ook orange ik baal er ook van weg vrijheid.

Wat betreft die etech modems die werken echt altijd ze zijn een van de merken die nog gewoon annexB modems leveren welke prima werken zelfs draadloos, van sitecom heb je ze ook maar ja krijg altijd een nare nasmaak van dat merk. Dan heb je ook nog draytek en linksys maar die zijn voor de meeste mensen gewoon te duur.
 
Tja.

Eigen schuld hoor.
Enige wat ik hieraan slecht vind is de naam van het ADSL direkt pakket.
Had eigenlijk "ADSL zoek het zelf maar uit" pakket moeten heten, want dat is wat je daar krijgt.
Wel lekker goedkoop naar KPN maatstaven.
 
KPN een droeve ellende lig al 8 maanden met ze in de klins
gr frans
 
Hoezo eigen schuld Mas3? Die mensen hebben dat abo al 3 jaar.

Wat betreft die poort 25 dat is bekend echt heel erg ben van de week bij een heleberg klanten geweest welke normaal via hun eigen domein ook mail verzenden dat gaat niet meer alleen via planet of de mail server van xs4all.
Klopt, voor de zekerheid toch maar eens navraag gedaan. Deze wijziging bleek inderdaad vorige week doorgevoerd te zijn, overigens zonder de klanten daarvan op de hoogte te stellen, zoek het lekker zelf maar uit inderdaad als plots iets niet meer werkt.

Heb er al namens mijn kennis met eigen zaak ook klachten over geschreven.
Kijk, dat ze zoiets doen kan ik uiteindelijk nog wel in komen, maar kondig het dan effe fatsoenlijk via mail of brief aan.

Overigens sprak ik vandaag zoals gezegd een andere medewerker. Deze medewerker was een stuk vriendelijker. Hij opperde bijv. dat we ook nog hadden kunnen proberen eerst het modem te voorzien van nieuwe firmware (indien aanwezig) en dat als het probleem er dan nog was, doorverbonden had kunnen worden naar 2de lijns zodat die testen konden doen.
Doch dan heb je toevallig een goeie medewerker voor je, die ander wilde niet eens doorverbinden en kwam ook niet met firmware ideeën of wat dan ook.

Met 1 ding is KPN wel stevig verbetert. De Helpdesk is van 10 cent per minuut naar 1 cent per minuut gegaan. Er is inmiddels zelfs een gratis nummer wat je kunt bellen (0800-0505).
De wachttijd viel reuze mee moet ik zeggen, maarja dat is dan ook het enige positieve wat ik te zeggen heb over die provider.

Orange heeft inderdaad ook poort 25 uitgaand beperkt, maar staat inkomend tenminste nog open. Bij KPN zit het in beide richtingen dicht, steeds meer vrijheid wordt beperkt.
Gelukkig zijn er ook nog fatsoenlijke providers die dit alleen doen als blijkt dat je mailgeneuzel slecht ingeregeld staat.
Als je de zaken weer op orde hebt zetten ze het weer open en zo zou het ook moeten zijn.
 
Ten eerste: Volgens mij straalt het sarcasme redelijk van mijn reply af.

Ten tweede, werd (en word) dat abonnement uitdrukkelijk aangeboden aan de mensen die helemaal geen behoefte hebben aan zaken zoals mailadressen van een provider en dat allemaal zelf willen regelen.
Problemen ontstaan dus wanneer het gros van die gebruikers helemaal niet in staat blijkt die zaken zelf te regelen.
Ik word ook met enige regelmaat op de koffie uitgenodigd door mensen met zo'n abonnement omdat ze er de ballen van snappen.
Maar dat is dan niet het probleem van de aanbieder.
Inderdaad het is een "zoek het zelf maar uit" pakket.

Natuurlijk is het niet netjes dat men wijzigingen maar moet ondervinden en dat ze niet aangekondigd worden en dat mag die aanbieder zeer zeker kwalijk genomen worden.
Maar als je met je bedrijfje geld wil besparen en dan op deze manier de mist in gaat, moet er toch wel ergens een lampie gaan branden.
Namelijk het lampie dat je vertelt dat dit abonnement helemaal niet voor jou en je bedrijfje bedoeld is.
 
Ten tweede, werd (en word) dat abonnement uitdrukkelijk aangeboden aan de mensen die helemaal geen behoefte hebben aan zaken zoals mailadressen van een provider en dat allemaal zelf willen regelen.
Dat klopt niet helemaal wat je daar zegt. Van "hetnet" paketten bestaan er diverse, ook volledig verzorgde paketten.
Bij degenen waar ik was betreft het een adsl snel surfen pakket van 24,95 met 4mbit en email adressen erbij etc. Niks zelf regelen dus. Alleen de installatie dan. Maar ook dat hebben ze dacht ik door een KPN monteur laten doen.

Natuurlijk is het geen zakelijk abo, heb je volkomen gelijk in, maar ik blijf toch van mening dat zelfs voor een particulier, het plots dichtzetten van uitgaand poort 25 een behoorlijke netwerk wijziging is.
Immers, je kunt ook externe domeinen hebben en daar is dan ook de smtp server niet meer van bereikbaar.
Kleine wijzigingen zoals ip adressen (zoals laatst het ip van de smtp server zomaar gewijzigd) kan ik me voorstellen.
Maar een ingrijpende wijziging als het dichtzetten van een veel gebruikte poort zonder voor-aankondiging is mijns inziens ongehoord, ongeacht of het zakelijke of particuliere gebruikers betreft. Doch daar zijn we het gelukkig over eens.

Uiteraard wist het lampje ook wel dat dit pakket niet voor bedrijven was, maar zakelijke adsl-abo's zijn gewoon veel te duur. Daarnaast heb ik het zelfs al met een zakelijk abo meegemaakt dat ze zo'n wijziging gewoonweg niet doorgeven. Dat is de reden namelijk dat een andere vriend van me, ook met een zaakje (doe ik ook het server beheer voor nu), fijn overgestapt is van een zakelijk abo bij KPN met hosting, naar een gewoon abo met een eigen server thuis.

Dus ook de zakelijke lampjes branden bij KPN niet zoals ze branden moeten.:)
 
Zakelijke abo's zijn gewoon veels te duur gewoon belachelijk, de zelfde verbinding maar dan 4 keer zo duur.
Ja ze komen dan met de smoes je kan dan je pinautomaat ook op adsl aansluiten ja dat is waar dit kan niet op de andere abo's.
Maar dat verschil neemt menig bedrijf graag voor rekening want dan kost het nogsteeds minder als dat hele adsl abo van de kpn.
het blokkeren van poort25 is echt belachelijk ik denk dat ik een aantal mensen een brief - email en fax laat sturen naar de Opta.
Van een aantal weet ik dat ze aankomende week een opzeg brief gaan sturen, ze gaan allemaal naar Orange of een ander netwerk zolang het maar niks met de KPN te maken heeft.
En dat is zeer vlug geregeld want ze hebben allemaal meerdere analoge lijnen helaas van de KPN.
 
poort 25

wat hebben ze er voor belang er bij om poort 25 dicht te gooien.
 
Hmm ik meende gelezen te hebben dat ie ADSL direct had..

Poort 25 word dichtgedaan om te voorkomen dat er mails worden relayed (doorgesluisd).
Dat is namelijk 1 van de bekendste truuks om spam te verspreiden.
Wanneer je een server hebt, kun je die namelijk als volwaardig mail afhandelingssysteem instellen en daarmee dus ook mail als het ware "doorsturen" over het internet.
Das het mechanisme waarop mail baseert.
Maar spammers maken daar dus misbruik van en KPN zegt dit op deze manier te willen voorkomen.
Dat doen ze door je te dwingen je mail via hun servers te laten gaan alwaar ie eerst door een filter gaat.
Zo zal de kans dat KPN (en haar gebruikers) op een blacklist van misbruikers komt en zo problemen met mail afhandeling krijgt, een heel stuk kleiner worden.

Overigens vereenvoudigd dit ook het door landelijke en europese wetgeving verplichte afluisteren van je mail en is ook Big Brother weer tevreden.
 
@MAS3, inderdaad het Big Brother gedoe is gewoon schandalig te noemen!
Afgelopen week was in de pers het nieuws te horen dat een provider een proces had verloren tegen de staat.
Die had namelijk bepaald dat providers tap-apparatuur moesten plaatsen en dat ook zelf moesten betalen!
Dit is ronduit schandalig te noemen!
Waarschijnlijk is het weer van een gefrusteerd Donnertje gekomen, en is de Kamer weer de ja-knikker geweest!
Natuurlijk moeten de providers het weer op hun klanten gaan verhalen.
Je wordt er echt niet goed van!
Ik meen echter dat de provider in beroep gaat, gelukkig!

Grtz.
 
Ik meen me te herinneren dat xs4all daar over aan het procederen was. Mijns inziens is het ook belachelijk.
Kijk die controle word van bovenaf opgelegd, door de staat dus, de apparatuur is nogal erg duur en op die manier maak je kleine providers kapot. Het is regelrecht afbraakbeleid (nog afkomstig van de afgelopen kabinetten Balkenellende) en gewoon asociaal dat iets wat de regering perse wil, niet ook door de regering bekostigt word of op zijn minst een fikse subsidie op word gegeven.
Ik hoop dan ook dat de rechters in hoger beroep wat beter nadenken over deze situatie.
 
Inderdaad BT, belachelijk, maar bovendien is die flauwekul nergens voor nodig en totaal overbodig!
Ze zijn gewoon erg zenuwachtig geworden door het gedoe van een paar idioten en grijpen het aan om de hele bevolking te volgen.
Als het ook volgens een wet is, dan heeft de Tweede Kamer er uiteindelijk de schuld aan.
Het zal ook wel weer onder staatsgeheim of staatsbelang vallen zodat het door niemand meer controleerbaar is.
De staat heeft blijkbaar geen enkel vertrouwen in haar burgers!
Het is diep treurig!

Grtz.
 
Inderdaad, jullie hebben het over xs4all.
Dat is zo'n beetje de enige provider die niet zomaar klakkeloos met de gegevens van hun klandizie gaan strooien als er ook maar over een verzoek daartoe word nagedacht.
Das dan ook de reden dat ik mijn verbinding bij deze bepaald niet goedkope KPN-provider heb.

Wanneer je regelmatig op tweakers.net leest of op de nieuws pagina van xs4all, dan weet je precies hoe het verhaal in elkaar steekt.
We gaan met z'n allen een paar eeuwen terug, want "het volk" (minus 1 dan want ik niet) heeft gekozen voor de V.O.C. mentaliteit.
Dat was van 't weekend ook weer te zien bij de beelden van het christen unie congres, waar allebei de CU ministers een hoofddeksel uit die tijd droegen bij hun triomfantelijke opkomst.
Bij die mentaliteit hoort opschorting van je privacy.
Want als je terrorisme wil bestrijden zal dat iets kosten.
En wanneer je geen kwaad van zins bent, heb je ook niks te verbergen, aldus Bakellende een paar maanden geleden.
Dus is de volgende stap al gezet.
Want zo ongeveer het laatste wat het oude kabinet nog even in gang heeft gezet, lees maar
NL moet voorop lopen in waanzinnige uitgaven en regeltjes.
Als EU iets vereist, zal NL een zwaardere wet verzinnen.
Want als V.O.C. uitvinder loop je voorop en zal je de wereld wel ff een poepie laten ruiken !
 
Een ding is zeker je hoeft niet te bukken om genaaid te worden.
En het maakt niet uit welk kabinet er zit.
Het ergste is nog dat als ze een terrorist/crimineel te pakken hebben ze hem dan nog in de watten leggen ook.
En wij maar betalen.

Gr. Nollie
 
want "het volk" (minus 1 dan want ik niet)
Nou, minus nog wel een hoop meer mensen dan want de SP heeft behoorlijk wat zetels gewonnen en dat zijn allemaal mensen die geen V.O.C. mentaliteit wilden. Jammer genoeg heeft de meerderheid zich weer laten verleiden.

Maarja, ik ben bang dat we een beetje off-topic raken eigenlijk.:)
 
Maar eh BT, eigenlijk vind ik het wel erg zat!
Als ik het me inderdaad goed herinner heeft de staat ook al eens bij xs4all een inval gedaan en pc's e.d. inbeslag genomen omdat ze bepaalde gegevens niet wilden vrijgeven!
Aan welk soort staten deed dat ons ook alweer denken?
Providers die niet veilig zijn voor de staat, belachelijk!
Het wordt tijd dat er iets aan gebeurt!

Grtz.
 
Dat vindt ik ook Kilroy
Wij als DUCKS moeten maar eens in de vijver van het binnen hof gaan kwaken zo dat zij weten dat wij het er niet mee eens zijn.
Moeten we wel Marianne Thieme mee nemen anders wordt de eenden jacht vervroegd.
En BT jij moet wel ff een eenden pakje lenen.

Kwak Nollie
 
Je hebt gelijk Nollie, ik zal me als eend moeten vermommen anders pakken ze me op en stoppen me gelijk in Artis ofzo.:biggrin:

@Kilroy: geen slecht idee, laten we de Duck partij oprichten of zoiets en dan aan de verkiezingen meedoen over 4 jaar, of zoveel eerder als het kabinet mocht vallen.;)
 
Duck for president.

We kunnen alvast wat zwaar gewichten uit gaan zoeken ik wil graag de post kunst kultuur en media.
 



Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan