Printserver/PrintBox

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
65
Punten
48
Leeftijd
122
We hebben een printer met allerlei functies zoals scannen, printen, kopieren e.d. Deze werkt prima onder windows maar helaas niet onder linux. De leverancier geeft - na navraag - aan dat er geen drivers zijn voor linux.

Om deze toch in het LAN (netwerk) te kunnen gebruiken schijnt de enige oplossing te zijn: een printserver. Helaas weten we niet veel over printservers. We zijn op zoek gegaan naar printservers en in Duitsland blijken deze het goedkoopst. De eerste vraag die opdoemt is of elke printer via zo'n printserver werkt.

We hebben b.v. deze gevonden.

Onze vraag als we deze via de RJ45 uitgang (normale UTP (netwerk)) kabel aansluiten op de linux server en de printer via de USB uitgang is de printer dan door elk werkstation (onafhankelijk van het OS op die werkstations) te benaderen?

Hoe werkt zo'n printserver? Geeft die via de RJ45 binnen komende data door aan de USB uitgang (de printer dus) of krijgt de printserver een eigen LAN IP? Er zijn immers ook printservers die tevens als switch functioneren (b.v. deze linksys. Een andere linksys, draadloos is deze).

Een andere vraag is dat de eerstgenoemde linksys MDI/MDI-X-herkenning heeft. Wat betekent dat ?

In linux weet ik het zo niet, maar in win heb ik eens op een pc de printer geinstalleerd als netwerkprinter.
Daardoor kon je via de andere pc's erop printen.
Maar dan heb je nog de juiste printerdrivers nodig.

Nu is het in linux zo dat de drivers niet door de fabrikant worden geleverd.
Maar ze waren wel voor vrijwel iedere printer binnen de linux fraternity te vinden.
Ik weet niet meer precies waar maar ze zijn waarschijnlijk te vinden onder 'linux printer drivers'.
Zo heb ik eens een scanner in linux aan de praat gekregen, wat via de standaard linux drivers niet lukte.

Grtz.

Normaliter is zo'n printer inderdaad door alle werkstations ongeacht het OS te bereiken, alhoewel niet alle printers met zulke printservers wensen te werken.

De werking is afhankelijk van de printserver, er zijn er die de printserver een ip geven en de printservers sluist dit dan zelf door naar de usb aansluiting dan krijg je een netbios benaming als \\192.168.1.32\hp_deskjet880 (voorbeeld).
Er zijn er ook waar je een bepaalde driver voor op je pc moet installeren, die moet je dus niet hebben, want dan zit je weer met linux.
In routers wordt het dacht ik automatisch op ip basis geregeld, maar dit is dus wel iets om na te kijken (evt. via downloadbare handleidingen) alvorens zo'n ding aan te schaffen.

Net als Kilroy al aangeeft blijf je, ongeacht welk apparaat je gebruikt, afhankelijk van de drivers, dus zul je toch ook voor Linux die printerdrivers nodig hebben of anders al een bepaalde standaard aansturing als dat al mogelijk is.

MDI/MDI-X-herkenning heeft. Wat betekent dat ?
Dat is de officiele term voor wat wij "autosensing" noemen, oftewel het apparaat herkent zelf of er een gewone utp of crossover kabel op aangesloten is en handelt daar ook naar zodat toch alles blijft werken.
De meeste routers en switches zijn tegenwoordig overigens voorzien van autosensing oftewel MDI/MDI-X herkenning.

Mooi, bedankt voor de reacties/informatie.

Ik denk dat jullie hier ookal hebben gekeken, anders is het misschien handig even te doen.

Suc6,

;)
Nr.10

Goed BT!
In win hoef je geen ip-adres te gebruiken als je de printer als netwerkprinter installeert.
Maar dan heb je uiteraard ook geen printserver nodig.
Hoe het in linux met zo'n multifunktionabel apparaat gaat weet ik zo niet.
Ik meen me te herinneren dat ik voor de scanner (parpoort) nog xsane moest installeren. Ook een service/driver.
Over het algemeen zijn deze hardware dingen ingedeeld in groepen met betrekking tot hun aansturing, parpoort, serieel, USB.
Mogelijk dat naargelang hun funktie ook services moeten draaien.

Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan