Probleem met Skymaster DX22FTA

S

Satellite_

Hallo,

Na een goed jaar hebben mijn vriendin en ik besloten om weer tv te gaan kijken via satelliet. We hebben een nieuwe schotel geplaatst met een single LNB. De receivers die we gebruiken zijn 2 x Skymaster DX22 FTA. So far, so good.

De receiver geeft aan dat we signaal hebben van een ASTRA satelliet. Ook het inlezen van de channels gaat goed. We zien een heleboel tv- en radio zenders voorbij komen. Nu komt echter het vreemde...Zodra we naar een kanaal willen kijken, blijft het scherm zwart en is er ook geen geluid. Na enige seconden komt er in het scherm te staan "geen video/audio signaal". We hebben beide receivers aangesloten, beide met het zelfde resultaat. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt ? Zaken die we al hebben geprobeerd:

- uit/aan zetten receiver

- terugzetten fabrieksinstellingen

- herhalen van inlezen kanalen.

cheers,

Andy

Hoi Satellite_, welkom op het Satellite FUN Board !

Je ontvanger is een FTA ontvanger dat zegt het typenummer in ieder geval, en na enig research blijkt dat ook juist te zijn.

FTA betekent Free To Air, oftewel vrij te ontvangen kanalen.

Je ontvanger is niet in staat om gecodeerde programma's te laten zien, ook niet door er later een decoderings module in te stoppen (want daar heeft ie geen "aansluiting" voor).

Je moet dus proberen om beeld te krijgen op een niet gecodeerde zender.

Dat zijn zenders als Sky News, CNN, Das Erste, ZDF, Sat.1, Pro7, RTL (in een aantal varianten maar niet RTL gevolgd door het getal 4 of hoger), N24 enzovoorts.

Vaak zie je achter gecodeerde zenders nog een tekentje staan (zoals een "$" dollarteken) in de programmalijst.

Van de Vlaamse en Nederlandse zenders is alleen BVN FTA, voor de andere moet een abonnement worden afgesloten.

Laat even weten welke zenders je zoal geprobeerd hebt.

Hallo MAS,

Dank je wel !

Ik heb niet specifiek gekeken of het gecodeerde of FTA kanalen waren.

Alle kanalen die ik heb gechecked waren zwart. Ik heb geen verschil gezien in aanduiding tussen de kanalen (dollar tekens ofzo).

Maar goed, ik zal het deze week checken en hier feedback op geven.

In ieder geval al bedankt voor de reactie !

groet,

Andy

Hoi,

Ik heb nog eens gekeken, maar ik vind geen beeld en geluid op ARD, nog enig ander kanaal tussen 1 en 84. Daarboven ontvangen we wel zenders, voornamelijk Engelse, zoals BBC, CNN en een aantal Sky- zenders. Daartussen zie ik zenders die blijkbaar door Turksat uitgezonden worden (dat geeft de receiver althans aan). Ik vind dat vreemd, aangezien de Astra's op 19E zitten, en de Turksat op 42E. Heeft iemand hier een zinnige verklaring voor ?

cheers,

Satellite_

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 22:35 uur ----------

Update :)

Ik heb met een kompas gekeken hoe de schotel nu staat uitgericht. Het lijkt er sterk op dat hij idd richting Turksat staat (42E). Wat ik echter vreemd vind is dat hij aangeeft Astra 1A 1C te vinden. Kan dit te maken hebben met oude firmware van de receiver ? Kan het zijn dat de Turksat satelliet de oude Astra satelliet is ?

onze zoektocht gaat verder...uiteraard zijn hints en tips meer dan welkom.

cheerz,

Satellite_

Wat ik echter vreemd vind is dat hij aangeeft Astra 1A 1C te vinden.
Sommige ontvangers hebben dat inderdaad, als je die af stelt op Astra 19.2 oost en je zit feitelijk op een andere satelliet en hij vind zenders, dan gaat hij er van uit dat je de schotel op de Astra hebt uitgericht en geeft dus Astra aan.

De oude Turksat is in elk geval niet een oude Astra satelliet. Het is puur een kwestie dat de ontvanger niet controleerd of de satelliet waar hij signaal van binnen krijgt ook echt van Astra is.

Nu weet ik eerlijk gezegd ook niet 100% zeker of de satellieten een soort van ident mee sturen (zou me eigenlijk verbazen als dat niet zo zou zijn) waarmee ze zich bekend maken.

Het best is dus een stuk naar rechts draaien die schotel en dan zien dat je de Astra kunt vinden.

Inderdaad dat zal het zijn als je een fabrieksreset hebt gedaan staan er nog wat zenders in waar je dan geen beeld op krijgt met je ontvanger omdat je daar niet op staat gericht.

Je vind het vreemd dat hij aangeeft de Astra 1A 1C te vinden nou zo geavanceerd zijn de ontvangers niet als hij een transponder heeft die er een beetje op lijkt heeft hij signaal dus 10979 V zit op Astra en 10970 V zit op Turksat.

Waar de Engelse zenders dan vandaan komen weet ik niet misschien ook wel na de fabrieksreset er in blijven staan.

Maar alle problemen zullen opgelost worden als je op 19.2 oost uitricht.

Hoihoi,

Bedankt voor de input Black Tiger en aart! Ik zat zelf ook al aan zoiets te denken. Maar goed, vanavond na mijn werk wil ik de schotel idd een stuk naar rechts draaien en dan zien of ik de Astra goed kan ontvangen. Dat moet wel lukken. Met een beetje mazzel vanavond dus teevee kijken !

groet,

Satellite_

Behalve naar rechts, moet je schotel ook een beetje hoger gericht worden, je compenseert daarmee de bolling van de aarde.

Alle tv satellieten hangen grofweg op dezelfde hoogte boven het aardoppervlak, dus moet je hoger richten als je dichter bij je eigen positie komt.

Hallo Mas,

Ja, dat klopt. Ik heb de schotel inmiddels opnieuw uitgericht (naar rechts en idd een stukje omhoog) en nu ontvangen we inderdaad wel een heleboel zenders. Maar, een heleboel interessante zenders zijn gecodeerd. Dus, zoals ik al in mijn vorige post zei, ik ga me eens beraden op een andere receiver.

cheers,

Satellite_

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan