Probleem met verschillende kanalen

K

KriBroX

Beste,

Eindelijk heb ik een satelliet forum gevonden, waar ik hopelijk op al mijn problemen een oplossing krijg.

Ik zal eventjes de situatie schetsen. Ik ben dus een volledig satelliet-leek. Ik weet er iets van, maar zeker niet alles. Ik ben in het bezit van een Triax 88 cm schotel en een monoblock lnb. Mijn ontvanger is een Hirschmann CSR 60 CI.

Ik heb deze middag de hele tijd bezig gezeten om met mijn sathfinder en kompas de astra satelliet te vinden. En ik dacht die te hebben gevonden tot ik tot de constatatie kwam dat ik niet alle kanalen kan zien. Het zit zo. Als ik mijn ontvanger laat zoeken naar kanalen vindt hij er zo'n 21-tal, o.a. Bibel TV, T.TV, TV TRWAM, SportsWin.TV, etc...

Ik was verwonderd dat ik maar zo weinig kanalen kon ontvagen. Blijkbaar zit het hem in de LO of HI frequentie van mijn LNB. Als ik die verander, kan ik meer of minder kanalen zien, maar nooit meer dan die 21.

Waar kan dit probleem zich voor doen? Is dit een probleem van de plaatsing van de schotel of zit dit probleem eerder bij een instelling in mijn ontvanger?

Mijn LNB heeft als specificaties:

0,6 db

10,70 Ghz - 11,70 Ghz (low)

11,70 Ghz - 12,75 Ghz (high)

Indien er mij iemand zou kunnen verder helpen, zal ik daar héél dankbaar voor zijn.... Dank bij voorbaat !!!!

Er zullen zeker technische mensen zijn die hierop antwoord kunnen geven.

Maar als je nooit meer dan 21 kanalen kan ontvangen zit er inderdaad iets goed scheef. Zelfs als de ontvanger alleen op FTA (Free to Air) kanalen zou zoeken heb je er altijd meer dan 50 op de Astra alleen al.

Hoe lang heb je die LNB al?

Wanneer je deze kanalen hebt, dan ben je in ieder geval uitgericht in de goede richting.

Ze zitten op astra 19.2.

In het geval van de door jou genoemde zenders zelfs astra 2c, die in de lage band uitzendt en dus maar heel weinig digitale zenders aanbiedt.

Het lijkt er op dat je ontvanger niet (goed) schakelt tussen de verschillende banden.

Heb je ook European Home Shopping en TV Canaria Digital ?

Die zitten namelijk op een vertikale transponder, en de door jou genoemde zitten op een horizontale.

Het zou ook kunnen zijn dat je die uitrichting nog iets beter kan krijgen, maar dat weet ik zo ook niet natuurlijk.

Op lyngsat (klik hier) kun je vinden welke zenders daar zoal zitten.

Je moet in je receiver kiezen voor een universele LNB, want die heb je volgens je omschrijving.

Verder moet je opgeven dat die receiver het hele netwerk moet afzoeken, en dat ie de 22KHz. moet gebruiken.

En natiurlijk even kijken of er andere zaken bij je opties staan zoals satelliet afzoeken in plaats van zoeken op 1 transponder.

Wanneer je receiver niet nieuw is, dan moet je eens zoeken naar een mogelijkheid om een febrieksreset te doen zodat ie alle eerder gemaakte instellingen vergeet.

Dan kun je netjes met een schone lei beginnen.

Op de Hirschmann site kun je (in het duits zien dat deze ontvanger eigenlijk al voorgeprogrammeerd uitgeleverd word zodat je helemaal niet hoeft te zoeken naar zenders.

Wat ik daar niet heb kunnen vinden, is of je misschien kunt schakelen tussen verschillende lijsten.

Sommige ontvangers hebben dus verschillende lijsten waar je tussen kunt schakelen, zoals die van vrije, gecodeerde en alles samen.

Zo, ik denk dat je nu weer een hoop informatie hebt, en misschien wel een beetje teveel.

Als je dus nog wat te vragen hebt, kom maar op.

Ik krijg dus enkel kanalen die op 10832 Mhz en op 10921 Mhz liggen.

De rest krijg ik niet.

Er staat inderdaad een instelling verkeerd.

Je hebt een universele LNB zoals we eerder al hadden vastgesteld.

Volgens je instellingen heb je echter een LNB die begint bij 10700 MHz.

Deze waarde dien je te wijzigen in 9750.

De hoge LO (local oscillator) is niet 12700 maar moet zijn 10600.

Wanneer je deze waarden aanpast, moet het helemaal goed komen.

Dat je ontvanger met die oude waarden überhaupt nog iets vond, is al opmerkelijk, maar goed.

Probeer het maar eens.

Ik heb hiernet alles nog eens terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dan heb ik opnieuw mijn antenne ingesteld met de waarden die je mij hebt gezegd.

Aangezien ik dus de fabrieksinstellingen terug heb gezet, krijg ik alle kanalen van astra met de juiste frequenties reeds in mijn kanaallijst. Als ik bijvoorbeeld kanaal 185, meerbepaald BVN wil nemen, dat ligt op 12574 Mhz, Horizontaal, 5/6, 22000, krijg ik de boodschap "Invalid signal or no signal". Als ik naar kanaal 63, meerbepaald Bibel TV ga, krijg ik meteen ontvangst en nog één van een goede kwaliteit.

Enkel de kanalen die op 10832 en 10921 Mhz liggen krijg ik te zien, de andere niet.

Nou, je staat in ieder geval in de richting van astra.

Die tv trwam is zo te zien de poolse versie van bijbel tv.

Die is alleen op astra te ontvangen en op een amerikaanse satelliet.

Dan kan het nog zijn dat je schotel wel een beetje in de richting staat, maar niet nauwkeurig genoeg.

Maar ook je LNB kan het euvel veroorzaken.

Verder is het van belang dat je erg goede kabel gebruikt, mijn voorkeur ligt bij belden H125 voor normaal gebruik.

De te overbruggen afstand moet minder dan zo'n 40 meter zijn.

Wanneer je hieraan voldoet (en eventueel een andere LNB hebt geprobeerd), denk ik dat je hulp nodig hebt van iemand met ervaring in je omgeving.

Mij viel toevallig in die screenshot op dat "lnb voeding" op UIT staat.

Geeft het ook geen verandering als je die op AAN zet?

Bij "LNB Voeding" kan ik 3 waarden instellen, meerbepaald 18v, 14v of H/V. Ik heb het met deze 3 verschillende waarden al eens uitgeprobeerd en er is geen verschil.

Nog iets wat me opgevallen is, is de manier waarop ik naar kanalen zoek.

Ik kan op verschillende manieren zoeken. Ofwel zoek ik gewoon de volledige satelliet af, ofwel kan ik ook per transponder op zoek naar kanalen. Het aantal transponders gaat wel maar tot 72, terwijl ik dacht dat dit er toch meer zouden moeten zijn. Per transponder heb ik ook een beter signaal. Bijvoorbeeld: als ik tp #4 (10832 Mhz, 22000, H, 5/6) heb ik een AGC Signaaal van 85,8%, als ik naar tp #5 ga, heb ik maar een agc signaal van 9 à 11 %. Ik heb maar bij 2 tp's, meerbepaald #4 en #7 een agc signaal van meer dan 80%.

Jullie hadden mij ook al gezegd dat ik eventueel mijn schotel nog een beetje zou moeten herpositioneren, maar ik heb dat gedaan en bij de minste verandering verlies ik meteen mijn signaal bij de kanalen die wel werken.

Nog een opmerking:

Als ik mijn ontvanger laat op zoek gaan naar kanalen krijg ik kanalen die niet eens op de ASTRA-lijst staan. Meerbepaald:

- Cartoon Network

- CT1

-Boomerang

- Viasat Explorer

- Viasat History

- AXN

- Cinemax

- Budapest TV (ok, deze staat er wel op)

- Film+

- CT2

- BBC Prime

- TV DEKO

Deze kanalen zitten allemaal op 10921 Mhz, 22000, H, 5/6

Deze programma's zitten wel degelijk op die transponder van astra op 19.2.

Maar ze zijn onderdeel van het UPC Direct pakket uit Hongarije.

Om auteursrechtelijke redenen (tv programmagidsen) zijn zulke pakketten niet verder gespecificeerd op de site van lyngsat.

Daarom zie je ze daar dus niet terug.

Verder dien je de LNB voedingsspanning in te stellen op H/V.

Niet te geloven dat ik daar overheen gekeken heb eerder.

H/V staat voor Horizontaal en Vertikaal.

Deze keuze word gemaakt in een universele LNB zoals je die hebt door de voedingsspanning.

Is deze 14 V, dan kies je vertikaal, is ie 18 V, dan horizontaal.

Je ziet dat ook terug op het overzicht op de lyngsat site.

Daar kun je dus zien dat ook alleen de Horizontale transponders ontvangen schijnen te worden door jouw ontvanger.

Wanneer het zo is dat je de volgende 3 transponders wel ontvangt:

10832 o.a. Bibel, Sportswin, Òcko

10832 o.a. TV Polonia, diverse smaken TVP

10921 o.a. Budapest TV, diverse UPC direct kanalen.

En verder niks, dan moet je toch nog een laatste maal de instellingen controleren.

Verandert er niks, dan heb ik een heel vervelend vermoeden voor je:

Schijnbaar is in dat geval je receiver niet in orde.

De selectie van de verschillende te ontvangen banden, is van 4 stuks gereduceerd tot slechts 1.

Te weten Horizontaal, lage band.

Ik heb geen idee of je dit zelf kunt controleren, en ook niet of je zelf in staat zult zijn een reparatie poging te wagen.

Maar laten we nog even niet op de zaken vooruit lopen en controleer eerst nog even de instellingen.

Laat nog even van je horen.

Met volle spanning zit ik steeds te kijken of je geen nieuws hebt...

Ik moet je stelling volledig goed keuren. Ik ontvang zo'n 26 kanalen, alleen afkomstig van de horizontale transponders zoals jij daarnet hebt opgesomd.

Indien het effectief mijn ontvanger zou zijn, dan vind ik dat inderdaad vervelend. Hij is pas 2 weken oud. Ik heb wel al ondervonden dat hij nogal moeilijk is om in te stellen.

Wanneer je beschikt over een multimeter en die ook een beetje weet te hanteren, kun je zelf vaststellen of je receiver defect is.

Hiervoor zet je m eerst in het menu op 14 volt en gaat dan met die meter meten aan je uitgang.

Daarna op 18 V.

Het handigst is het wanneer je hiervoor even een kort aansluitkabeltje maakt zoals die ook naar de LNB gaat.

Die 22KHz is veel de snel om te meten met een multimeter en dat kun je dus ook niet meten.

Bovendien is dat ook maar ongeveer een halve volt en dat alleen is al wat lastig.

Wel kan je zien of er geschakelt word tussen 14 en 18 volt.

Het lijkt er nu op dat alleen 18 volt ter beschikking is.

Maar natuurlijk kan nog steeds ook de LNB defect zijn.

Misschien dat het slim is die eerst even bij je handelaar langs te brengen zodat zij m kunnen testen.

en eventueel vervangen.

Ja, blijkbaar zal er dan toch iets schelen aan mijn apparatuur. Ik vind het doodjammer, want ik heb deze maar 3 weken geleden aangekocht. Morgen eens bellen naar de technische dienst vanwaar ik mijn apparatuur heb gekocht.

Straks toch nog eens de truc met de multimeter proberen. Dan weten we alvast meer.

Nieuwe wending in mijn persoonlijk mysterie.

Ik heb er héél korte metten mee gemaakt. Ik ben gisteren een nieuwe single lnb gaan kopen. Deze middag heb ik hem geïnstalleerd om daarna terug mijn ontvanger te checken.

Wat blijkt, niets is aan de situatie veranderd. Het vermoeden dat mijn monoblock lnb stuk was is hiermee toch al iets minder geworden, maar zekerheid heb ik echter nog niet.

Toen kwam ik op eens op het gedacht om bij mijn kennis om raad te gaan. Hij bleek nog in het bezit te zijn van een oude (15 jaar) analoge ontvanger. Ik wou deze toch nog eventjes gebruiken, misschien kan ik hier meer uit halen. Deze werkte zonder scart-aansluiting, dus nog gewoon met de coax-kabel. Ik heb deze ontvanger aangesloten en ik was echt verwonderd over het resultaat. Ik kan alle kanalen ontvangen. Uiteraard enkel de analoge, niet de digitale. Hieruit blijkt dus dat het probleem zich volledig situeert in mijn ontvanger en niet in mijn lnb. Volgende week toch eventjes de verdeler van Hirschmann materiaal proberen te contacteren om meer uitleg te krijgen...

Eerlijk gezegd begon ik toch ook al een sterk vermoeden naar een defecte lnb te krijgen.

Immers, met een lnb gaat wel eens sneller iets mis.

Het zou natuurlijk het tunergedeelte van de ontvanger kunnen zijn, maar aangezien je nu een heel goede test gedaan hebt is het wel duidelijk waar het probleem zich nu bevindt.

Zoals je zegt in de ontvanger.

We zijn reuze benieuwd wat de verdeler van Hirschmann je als oplossing gaat bieden. Hopelijk zit er nog garantie op de apparatuur als het mocht zijn dat deze terug naar de winkel moet.

In elk geval weer een stukje verder. Bedankt voor het delen van de informatie!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan