Redhat 9

T

the matrix

Omdat BIG_G een hekel had aan niet LINUX GEBRUIKERS

vond ik Redhat 9 3 Iso bestanden en heb deze via alcohol120 op CD gebrand

Na een stuk of honderd vragen kreeg ik het eindelijk voor elkaar Linux op de door mij vrij gemaakte partitie te zetten, Ik bespaar je de vragen

Wat een openbaring !!!!!

Opstarten duurt 2 keer langer dan XP
Bij installatie (Server) MOET een pasword gekozen worden en dan blijkt met het opstarten je ook een user name te moeten invullen.

Kom daar maar eens achter!!!
Gelukkig XP opgestart via de multiboot (REDHAT vind dat het DOS heet maar dit terzijde.

En ja hoor omdat ik de server versie geinstalleerd had is de user name :

root

(pfffffffffff)

Oke verder gegaan komen er 2 witte schermen waarin ik alleen yes of no kan invullen

Geen idee wat ik kies.

Bleek de video kaart niet gevonden te worden toen ik als root inlogde.
NA wat gehannis is er nu een vesa video driver gevonden die een beetje beeld geeft.

Bleek de schermen "nieuwe gebruiker" schermen te zijn

Om verder te gaan begint Redhat te mekkeren dat er geen internet verbinding gemaakt kan worden omdat ie mijn simpele netwerkkaart niet kan vinden.

Daar wordt je jofel van geen netwerkkaart geen internet dus ook geen drivers te downloaden.

En het grappige is dat alle Windows achtige partities niet zichtbaar zijn, zo-ook is de LINUX partitie niet zichtbaar onder XP .

Zal wel in te stellen zijn maar zover ben ik nog lannnnnnnnnnnng niet.

Netwerkkaart is van Marvell en de videokaart is een Ati 9600 pro .

ER zit wel een ati radeo 9500 pro in redhat 9500 maar die doet niks en valt terug naar vesa

De drivers zijn gevonden onder XP en op CD gebrand en weer terug naar Redhat.

Dat is jofel de Marvell netwerkkaart is niet onder Linux te installeren , het kan ook zijn dat ik daar nog geen kaas van gegeten heb.

In de drivers zie ik een 3com netwerkkaart ondersteuning die ik toevallig heb liggen .

Wonder boven wonder wordt de kaart bij opstarten Redhat herkend en verdomd ik kan op internet.

Nu stoeien met de videokaart. Bij ATI de Linux drivers opgehaald een of ander prn extensie deze geopend en er wordt gekontroleed of deze goed is na een 10 tal seconden wordt er iets gemist, een file die me absoluut niks zegt.

Zoeken naar de file dan maar en zowaar ik moet een of ander dbase maken en er wordt dus niks gezocht.

PFFFFFFFFFFFFFFFFF ik wordt nog steeds niet vrolijk van dat Linux en ik krijg er echt geen harde kabouter van.

Dus dan maar eens gaan stoeien en uitvinden hoe ik die opstart multiboot kan beinvloeden.

Ik log in als root en kan op zoek gaan naar de opstart plek file of wat dan ook.

Via help lijk ik iets gevonden te hebben GRUB bootloader. een of ander sys file

Die maar eens zoeken waar die staat.

#$!@#$!$@#!%$@%^ ik moet nog steeds een dbase??? maken om te kunnen zoeken. Maar hoe???? staat er niet bij.

Dan maar door alle mappen snuffelen uiteindelijk in de map root\enc vind ik een file en wil die aanpassen

HOE in hemelsnaam!!!!!!

Van alles geprobeerd blijk ik dat in terminal mode te moeten doen.

Daar krijg je spontaan hyperventilatie verschijnselen van.

Goed ik kan nu editten en wil DOS als default en de tijd ipv 15 seconden veranderen in 30 seconden.

De file gesaved en opnieuw opgestart en verrek , of ik ben geniaal of ik heb stom geluk (ik hou het op het laatste) HET WERKT!!!

Nu nog klooien met de ATI videokaart en de Marvell netwerkkaart want die wil ik gebruiken en als ik dat voor elkaar heb dan.........denk ik dat ik genoieg gezien heb

Tja, dan had je wellicht Suse moeten nemen om mee te beginnen.
Verder is een boekje ook handig.;)

Mijns inziens is Linux pas enigszins klaar voor de beginner met Centos 4.1 en Suse 9.2, 9.3 en 10.0.
RedHat 9, zeker als je hem als server gaat installeren, moet je toch het nodige toch weten, en al snel genoeg installeer je teveel, waardoor e.e.a. vertraagt.

Bij Windows heb ik ook geen boekje nodig en dat verwacht ik ook van andere OS-en

Hey Matrix,

Ik vind het geweldig dat je het iig wilt proberen. Maar had even een posting eerder er aan gewaagd, dan had je waarschijnlijk een avond of langer het wat makkelijker gehad.

Idd is een server installeren alles behalve hetzelfde als een werkstation. Daarnaast heb je een distro die nogal eigenzinnig is. Net alles op een iets andere manier, daar weet tiger meer van dan ik. In deze kan ik alleen maar tiger gelijk geven, SuSe had een iets betere keuze zijn geweest. Ik begreep alleen uit je schrijven dat je dit had liggen?

Als je als root het volgende commando intikt: 'cd /boot'
en dan: 'ls'
daar vind je dir's en bestanden. bestanden kan je lezen door 'cat bestandsnaam | more' te doen. uitleg hierover doe ik later als dat nodig mocht zijn.
In die bestanden staan de bootvolgorde en start tijd. middels 'vi bestandsnaam' kan je dat aan passen, ik raad je wel aan voordat je het vi commando gaat gebruiken om even 'man man' te doen en dan 'man vi'.

Uiteraard alle commando's zonder '

Nu het aller belangrijkste als je met Linux gaat beginnen:
Vergeet ALLES wat je ooit geleerd hebt over computers (met name windows)

Als je na dit bericht bereid bent om door te gaan, en dus ook voor een workstation versie (suse?) te gaan. dan zal ik je e.e.a. even uitleggen wat je leven in linuxland heeeeel veeeeel makkelijker maakt.

G

the matrix zei:
Bij Windows heb ik ook geen boekje nodig en dat verwacht ik ook van andere OS-en

Bij linux heb je het boekje gewoon in het systeem staan, je moet alleen ff weten hoe je het kan lezen ;)

G

In dat geval moet je inderdaad nog steeds niet met linux beginnen.

Zoals tijgert al zegt suse is dan nog een redelijke optie.
Die centos ken ik verder niet.
Als je op deze manier wil experimenteren, dan zou je beter met zo'n live versie werken.
Knoppix is daarvan de bekendste.
Maar ik heb een tijdje terug eens met Ubuntu gespeeld, en dat is ook wel aardig.
Maar alle genoemde versies zijn wel linux.
En aan het gebruik van een linux/unix OS zijn nou eenmaal bepaalde voorwaarden verbonden.
En die zullen leiden tot de ervaringen die je nu meemaakt.
Elk OS zal video en netwerkkaarten van de grootste fabrikanten ondersteunen.
Maar als het allemaal wat minder bekend word, dan kun je aardig in de problemen raken.
Als je dan je eigen systeem niet helemaal kent, heb je hulp nodig.
En hulp komt in verschillende boekwerken, met meestal de referenceguide als heilige graal.
Een red hat wilde dus ook rijk worden aan de documentatie die zij uitbrengen over hun OS'en.
Tegenwoordig weet ik niet of dat nog zo is, maar enkele jaren terug (toen red hat nog zom ongeveer nr1 linuxbakker was), was dat heel duidelijk het geval.

OWkeej

Ik begin opnieuw met suse 10 net zo makkelijk ik heb de hele winter voor me.

Die moet ik even downloaden payserver.

Moet even uitzoeken hoe ik die redhat zooi eraf krijg en die multiboot.

Iemand een tip ??

Laat maar ff staan. We gaan daar gewoon overheen.

Dwz, als je tevreden bent met de windows / linux verhouding aan ruimte.

Pardon??

Tijdens installeren overschrijven??

Hou ik dan de multiboot of komt er weer wat bij?

Master the newest version of SUSE Linux with SUSE Linux 10 Unleashed. This comprehensive guide to SUSE Linux includes a DVD with the full version of SUSE Linux 10.0 and provides you with intermediate and advanced information to guide you through the installation, management and maintenance of your SUSE Linux 10.0 system. You will gain expert insight into the most important topics, including:

Configuring with YaST2 and SaX2
Launching your desktop
Productivity tools
Using the Internet and creating websites
Secure file transfer
Managing users and data
Keeping your system current
Setting up networks and Samba
Managing databases
Learn how to make the most of your SUSE Linux 10.0 system with the help of SUSE Linux 10 Unleashed.

Heb net effe in de kernel van suse 9.3 zitten spieken!
Daar kan een boel uit dus voor mij!
Maar bij een install van bv suse-linux zal meestal veel werken.
Echter gebruiken ze ook een failsafe methode zodat het meeste wel zal werken.
En dat is dan ook meestal zo.
Ik kan de tip van BT onderschrijven dat suse de beste trial is.
Echter, dat is pas het begin, je zult nog veel moeten uitzoeken.
Tenzij je goede mailvrienden hebt.
Suc6.

the matrix zei:
Pardon??

Master the newest version of SUSE Linux with SUSE Linux 10 Unleashed. This comprehensive guide to SUSE Linux includes a DVD with the full version of SUSE Linux 10.0 and provides you with intermediate and advanced information to guide you through the installation, management and maintenance of your SUSE Linux 10.0 system. You will gain expert insight into the most important topics, including:

Configuring with YaST2 and SaX2
Launching your desktop
Productivity tools
Using the Internet and creating websites
Secure file transfer
Managing users and data
Keeping your system current
Setting up networks and Samba
Managing databases
Learn how to make the most of your SUSE Linux 10.0 system with the help of SUSE Linux 10 Unleashed.

KUCH! Nou ik weet nog hoeveel vragen er kwamen van mensen toen Windows 95 uitgevonden werd.
Idem dito gebeurde toen XP/2K op de markt kwam. Geen boekje nodig? :biggrin:
Ik beschouw dat als grap, of eigenlijk als onzin.

Je kunt het ook niet vergelijken omdat er van Windows niet zoveel Distro's zijn als van Linux, en bijv. vooral Centos (uitstekend), daarnaast Ubuntu en Suse hebben een zeer goede hardware detectie, vrijwel plug en play zoals Windows.
En ik wil de mensen niet horen kraaien die niet weten wat ze moeten als iets in windows niet lukt.

DOS heeft men ook moeten leren, ook boekje nodig.:)

P.s. kijk eens hoeveel en welke vragen je stelde over windowszaken/problemen in dit forum..... als je zo vragen stelt over linux heb je ook geen boekje nodig.:biggrin:

the matrix zei:
Pardon??

Je MBR wordt ook weer overschreven. Er komt gewoon weer een nieuwe bootmodus met gewoon de keuze tussen Windhoos en Linux ;)

G

Tja als je geen vragen mag stellen omdat er "boekjes" zijn waarin alles te vinden is??? Waarom dan rubrieken als Computers Netwerk hardware ed openen.

Alle hulp van ervaren mensen is beter dan het verkeerde boekje kopen.

Sommige problemen( m.i. de meeste !!!) kun je niet met boekjes oplossen.

Dus geen onzin.

Een handleiding bij een (nieuw) apparaat leest men toch ook nooit.

Goed, suse 10 is aan het downen en ben benieuwd of het lukt (ZONDER boekje)

Welnee, die boekjes lekker bij de boekwinkel laten liggen. Daar staat toch amper in wat jij wilt weten.
En kennis verkrijg je alleen maar om avonden vloekend achter dat systeem te zitten netzolang totdat je het door hebt.

Mijn intentie is meer om een paar goede handouts te geven en laten weten waar je moet zoeken. De hele moeilijke dingen daar help ik je natuurlijk mee. Zo is freg ook bezig met freubelen. De kans is groot dat als je een paar maanden verder bent, dat je het geheel opnieuw installeert maar dan zoals jij wilt. Snap je?

En dat videokaartje zal denk ik gewoon herkent worden. Het gaat overigens over de chip die erop zit ;)

G

BiG_G zei:
Je MBR wordt ook weer overschreven. Er komt gewoon weer een nieuwe bootmodus met gewoon de keuze tussen Windhoos en Linux ;)

G

Daarnaast, bovenstaande is in geen enkel boekje te vinden! Wedden?

G

Kilroy zei:
Heb net effe in de kernel van suse 9.3 zitten spieken!
Daar kan een boel uit dus voor mij!

Maar dan brand je toch een nieuwe kernel?

(voor de gevorderde)

G

Suse 10 is binnen , vandaag geen puf meer , wordt morgen .

Let op het nieuwe topic "Suse 10 en LiNerd The matrix"

the matrix zei:
Tja als je geen vragen mag stellen omdat er "boekjes" zijn waarin alles te vinden is??? Waarom dan rubrieken als Computers Netwerk hardware ed openen.

Alle hulp van ervaren mensen is beter dan het verkeerde boekje kopen.
Sommige problemen( m.i. de meeste !!!) kun je niet met boekjes oplossen.
Dus geen onzin.
Ehmz.. ik denk dat je jezelf niet begrijpt. Schrijf ik ergens dat je geen vragen zou mogen stellen omdat er boekjes zouden zijn? Volgens mij niet.
Nooit in een dos boek gekeken? Nooit de F1 of helpfunktie van windows gebruikt? Dat noem ik namelijk ook handleiding of boekje, net zoals de man pages van linux.

Ik wilde alleen aangeven, dat als je vind dat je bij Linux een boekje nodig hebt zoals uit deze uitspraak van jou blijkt, dat je bij alle OSsen een boekje nodig zou hebben, en daarom is het onzin om zo'n stelregel te zetten.

Inderdaad los je de meeste problemen niet met een boekje op, logisch, maar daarom is die uitspraak ook onzin, want da's dus bij linux ook van toepassing.:)

Alhoewel ik me sterk afvraag of je nooit een dos boekje ingezien hebt, eens de help funktie van windows gebruikt of een andere manual bekeken.

Een handleiding bij een (nieuw) apparaat leest men toch ook nooit.
Tja, sorry, maar ook die uitspraak klopt niet. Die leest men niet, totdat men een probleem tegenkomt of niet weet hoe men iets doen moet.
Zeg nooit nooit. Anders mag je effe een kassa in komen programmeren zonder handleiding erbij.:)

@Big_G:
Daarnaast, bovenstaande is in geen enkel boekje te vinden! Wedden?
Dat van die bootsector? Die weddenschap zou je verliezen, dat ben ik namelijk al tegengekomen in een boekje.:)

@algemeen
Ik vind het "zonder boekje" trouwens weer "prachtig", want wat kweek je op die manier weer voor linux? Juist, windows gebruikers, zodat je straks winlin of linwin gebruikers krijgt, die gelijk weer gaan piepen als iets niet lukt in de GUI en ze moeten ooit een keer via commandline werken.
Neem nu eens een handig boekje erbij, met alle belangrijke commando's en handige tips etc. Scheelt ook weer dozen aan vragen, en bevordert de basiskennis, zodat je niet de zoveelste "domme" GUIgebruiker word (zoals ik het noem), want dat zijn de meesten in dit land in elk geval..
Uitgezonderd diegenen die nu nog fatsoenlijk met DOS en commandline overweg kunnen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan