Regenpijp dichtgeslibd

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
761
Punten
113
Leeftijd
74
Heren techneuten visie gezocht

Gisteren een stevige onweersbui, water gutste over de dakgoot.
Vanmorgen de zaak gecontroleerd.
Wat is mijn probleem:
In de dakgoot doorvoer en regenpijp hebben de slimme zonnepanelen monteurs de twee draden van het dak naar de panelen op de garage aangesloten.
Dit kon omdat de regenpijp op de garage uitkomt omdat we de keuken hebben laten overkappen, dus die regenpijp gaat niet rechtstreeks op riool maar voert al het water gewoon op het garagedak.
Geen punt want daar zitten twee afvoerpunten naar riool.

Maarrrrrr doordat die twee draden in de regenpijp zitten hoopt zich daar bladval van die pokke bomen achter in de tuin. Met name de esdoorn neusjes zorgen ervoor dat ze in de 45? knik zich vastzetten op de kabels en na verloop van tijd zit de pijp potdicht.

Ook de onderkant die heeft een haakse uitloop zit dicht.

De haakse uitloop heb ik nu eraf gehaald zit nog wel de kabels in maar nu loopt de pijp recht uit.

Toch zal bovenin het dichtslibben weer gebeuren.
Heb er nu een bladbolvanger in de gootdoorvoer gedrukt maar vrees toch weer ellende bij bladval.

Heel verhaal maar ik zoek een oplossing om dat ophopen te voorkomen.

Een slimme goedkope truc.

Ik kan een installateur het laten opknappen , kabels verlengen en buiten de regenpijp laten .
Maar misschien heeft iemand een zeer slimme en eenvoudige oplossing.

Ben benieuwd.

als je in de 45 graden bocht gaatjes maakt telkens 2 naast elkaar met 1 ? 2 cm er tussen dan met stukje ijzerdraad van 1 gaatje naar het andere en dan over de kabels heen en dan aan het ijzerdraadje een kabelstrop verbinden die doorhalen en daarmee de 2 kabels tegen de wand van de buis strak trekken en dit paar keer herhalen in de bocht.

desnoods in de bocht een kijkgat maken , kun je weer dichtlijmen met klein stukje regenpijp en pvc lijm
(passend stukje uit de bocht die je verwijderd hebt en die er late weer over heen zetten)

andere oplossing
buitenzijde bocht een sleuf in maken, kabels in de bocht naar buiten brengen en bocht weer dicht lijmen en bij de kabels afkitten. (met een dremel bijv.)

De laatste oplossing lijkt mij een van de betere. Alhoewel de kabels dan nog los in de regenpijp zitten.
Ik dacht eraan om de regenpijp totaal in lengte doordremelen kabels eruit, boven vlakonder doorvoer in een nieuwe pijp insnijden en op ca 10cm een oog daar de kabel naar buiten laten komen en pijp op doorvoer drukken kitten en eventueel nog een tiewrap. Vervolgens de twee losse draden in een kabelgoot tegen de pijp wrappen.

Ik had zelf nog het idee een gladde slang in de lengte door te knippen en de beide draden daarin te drukken en zo naar beneden duwen dat kan van de dakpan tot een flink stuk verder dan uiteinde pijp. Maar dan zit die gladde buis nog steeds in de pijp. Miss bovenstaande uitvoeren.

Bedankt voor de tips moet even de voor mij beste oplossing kiezen. Ben de jongste niet meer en ben heel snel ladderzat. ?

2de oplossing was eigenlijk de bedoeling om de kabels alleen in de bocht naar buiten en in rechte stuk weer naar binnen omdat het daar weinig kwaad kan, zeker in combinatie met een bladvanger aan het begin

Jacob?? Heb gekozen voor de makkelijkste oplossing die jij op je conto krijgt.
Jouw eerste suggestie gaatjes boren in bocht van 45 graden passtuk is DE oplossing.

Bij het kijken in de afoer lopen de twee kabel naar voorste gedeelte van de regenpijp en is het logisch dat zich daar gebladerte aan vast blijft zitten.
Heb aan de achterkant midden in de bocht voorzichtig twee gaten geboord en middels een snelbinder de kabel daar eerst ruim naar achter getrokken . Bochtje geplaatst en toen de tiewrap strak aangetrokken. . Daarna de draden onder de dakpan ook vastgezet zodat de kabels geen speling meer hebben.

Helaas lukte het niet om de kabels halverwege nog zo vast te zetten.
Maar onderaan de pijp lukte het nog wel en omdat die zonnepaneel kabels vrij dik en stug zijn lopen ze wel over de hele lengte van de regenpijp.

Ondertussen ook dakgoot gereinigd was wel nodig.

Maar omdat wij een tweekapper hebben en die hele troep van de buren komt. Die hebben nl een serre vannpleziglas aangebouwd en is het  al zeker vijf jaar niet schoongemaakt. Dus  heb ik een metselsteen met gaten opbde grens gezet , water kan er doorheen maar de troep blijft hun troep..

Kortom een hele klus voor een man van 70+
Ik ben voorlopig ladderzat.

Welke manier ladderzat van deze jongens  :potbier: :potbier: :potbier: :potbier:
Of je hebt genoeg van de ladder op en af te gaan.  :rolleyes: :rolleyes:

Respect, dat je op jou leeftijd, op een ladder staat te tobben. mijn hobby is het niet.

Och, het is een kwestie van gedachten uit en blik op oneindig.. Vooral niet gaan nadenken wanneer je op een dak of ladder staat! :biggrin:

Dr Z ik heb geen enkel probleem om een ladder te bestijgen. Heb dat al jaren gedaan.
Maar nu ik op leeftijd ben gaat het beender en spiergestel protesteren na herhaalde keren verplaatsen en weer naar boven toe , grootste ellende als de ladder een totale lengte 7 meter heeft is en je moet hem  1,5 meter verplaatsen. Dat gaat alleen door de ladder rechtop zetten en zigzaggend verplaatsen bij windstil.

En het blijft een ladder, eens verkeerd geplaatst dan komt de aardbol verdomd snel naar je toe.
Het blijven krengen.

Verduvelde zwaartekracht ook.. :tong:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan