registry

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Iedereen weet dat je altijd een backup moet hebben voor het geval dat...!
Maar het probleem is dat velen niet genoeg schijfruimte hebben om een complete windows partitie weg te zetten.
Daarom zal er in de praktijk niet veel van terecht komen.

Gelukkig heb je in windows wel wat reparatie mogelijkheden dus is er wel wat te herstellen.
En zijn er wat programma's van derden die ook wel wat kunnen.

Maar er is een makkelijke manier om de registry te saven (backuppen).
Daar staan tenslotte alle instellingen in opgeslagen maar het is geen file ofzo.
Daarom open regedit, en kies "mijn computer" bovenaan.
Vervolgens bovenaan links "registry" en dan "Export registry file" en save hem bv als "mijncomputer" als registry file op de gewenste locatie.
Hij wordt dus opgeslagen als een .reg file en kan wel 100MB groot worden.
Op deze manier heb je alle registry gegevens op een veilige manier en plaats opgeslagen.
Aangezien het een .reg file is kun je hem alleen in windows gebruiken door te importeren of gewoon er dubbel op te klikken en hij wordt ook geaktiveerd.
Ik heb het ook eens op een pc gedaan maar nog niet hoeven uit te voeren.

Natuurlijk kun je elk ander deel van de registry ook saven zelfs afzonderlijke keys.
Het wordt dan ook soms gebruikt via internet om bepaalde instellingen te veranderen d.m.v. zo'n .reg file, maar je weet waar het over gaat.
En dan bedoel ik natuurlijk goedwillende gasten.

Grtz.

Wat die registry betreft is het ook zaak om die "schoon" te houden.
Er zijn wel wat registry-cleaners en ook free meen ik.
Een scan doen en kijken wat je vind en opruimen want je kunt tenslotte altijd een backup van de registry maken.

Veel registry gegevens staan in "documents en settings->usernaam".
Zoals mijn documenten, pictures, video's, maar ook vaak staat die als default download folder voor web-browsers.
Het is verstandig daarvoor andere folders te kiezen.
Want zou die registry corrupt raken tijdens startup dan gaat hij een nieuwe lege maken voor die usernaam.
Dat zou betekenen dat je alles onder mijn documenten kwijt bent.
Gelukkig is dat niet zo want hij maakt van de oude usernaam usernaam.bak in de registry zodat daar nog alles in zit.
Je kunt dan als Administrator starten en de zaak weer goed zetten.
Natuurlijk draai je nooit windows als administrator.

Je kunt ook eens in de cache-folder van grabit kijken.
Daar blijft vaak nog wel wat hangen en soms veel.
Maar ook andere temp folders.

Grtz.

Natuurlijk draai je nooit windows als administrator.
Niet? Normaliter wel. Er zijn er maar weinigen die een extra account maken en dat activeren als account met beperkte rechten.

Dat is dan helemaal niet slim.

Ik gebruik altijd een usernaam en password om in te loggen en soms meer ter zekerheid.
Dan kun je altijd als Administrator inloggen en herstel werkzaamheden doen zoals hierboven omschreven.
Je kunt altijd rechten geven als superuser of administrator en later veranderen als je wil.
Inloggen als Administrator eventueel automatisch is vragen om problemen bij zo'n gevoelig OS, en ook nooit door microsoft zo bedoeld.
Als je dat toch doet en het loopt fout dan is het eigen schuld, dikke bult zou ik zeggen.

Bij de linux/opensuse dualboot doe ik dat natuurlijk ook hetzelfde maar daar is dat mandatory hetgeen elke linux gebruiker weet.

Grtz.

Dat is dan helemaal niet slim.
Dat is standaard gebeurtenis zelfs.:)
Als MS het nooit zo bedoeld heeft, moeten ze niet standaard een useraccount administrator rechten geven.
Bij Linux is dat heel anders en dus veel beter geregeld.

Ik gebruik altijd een usernaam en password om in te loggen en soms meer ter zekerheid.
Dat maakt niet uit, het gaat erom of die usernaam ook administrator rechten heeft. Zoja (zo werk windows standaard), dan kun je net zo goed als administrator inloggen.
Je hebt er dus alleen iets aan om als die user alleen beperkte rechten heeft, maar dat heeft dan weer als nadeel (in elk geval in XP/2000) dat je weinig of niets kunt installeren.

Dat moet je dan maar aan microsoft vertellen.

Feit blijft dat als je op de omschreven manier inlogd je als Administrator goed kunt repareren.

Grtz.

Nou dat is Microsoft wel bekend hoor, maar die wijzigen dat niet. Gisteren nog bij iemand geweest die zelfs geen wachtwoord op zijn account had (hetgeen dus standaard ook admin rechten had), en dat met windows 7.

Ik wilde ermee maar aangeven dat je niet perse als adminstrator ingelogt hoeft te zijn om goed te kunnen repareren. Middels account met administrator rechten (bij de meeste accounts dus helaas) kun je dat ook doen.

Dat vraag ik me af.

Als je als user inlogt en de user registry is corrupt dan loopt windows niet fatsoenlijk omdat al die user instellingen weg zijn.
Je kunt dan als Administrator inloggen (waarvan de registry niet corrupt is) en de zaak voor de user weer goed zetten zoals ik beschreef.

Als je als Administrator (altijd) inlogt en de registry is corrupt dan heb je wederom geen werkende windows om te herstellen.
Je hebt dan immers geen andere user waaronder je ook kunt inloggen.
Dus wordt het zeer lastig

Grtz.

Dat vraag ik me af.
Wat precies vraag je jezelf af?

Als je als user met beperkte rechten inlogt, dan kun je inderdaad nadien eventueel zoals jij omschreef wat herstellingen uitvoeren als je daarna als Administrator inlogt.
Maar zoals ik aangaf, heb je als useraccount met beperkte rechten ook zeer beperkte rechten v.w.b. het installeren van diverse zaken.

Het tweede punt wat je aanhaalt kan overigens wel. Want je hebt altijd je adminstrator account.
Als je dus altijd als user met administrator rechten inlogt en dat gaat mis, kun je altijd nog met het Administrator account (als user Administrator dus) inloggen en op diezelfde wijze de boel herstellen.
Daarom dat ik ook niet spreek van als administrator inloggen maar als user met administrator rechten. Dat is dus een ander account met dezelfde rechten. Het administrator account zelf blijft dan onaangetast.
Dat kun je in XP ook heel goed zien als je in de Documents and Settings directory gaat kijken, daaronder zit altijd Administrator folder en ook de users hebben daar hun eigen folder en ook de usersaccounts die administrator rechten hebben.

Voordeel van een user account met administrator rechten is dat je alles kunt.
Dat is tevens ook het nadeel daarvan, je kunt ook meer verpesten dan met een beperkt user account.:)
Je kunt dus wel bepaalde dingen zo verkloten dat je ook niet meer met andere accounts (eender welk) ingelogt komt, maar dan moet je het wel heel erg bont gemaakt hebben.

Ja maar dat zeg ik toch in mijn eerste reply al dat veel registry gegevens staan in "documents en settings->usernaam".
En met usernaam bedoel ik natuurlijk jantje of pietje of klaasje of wat dan ook.
Die zie je dan ook terug als bv "documents en settings->jantje".
Tevens zie je de "documents en settings->Administrator staan, tenminste iedereen die naar "documents en settings" kijkt.

Als je als Administrator inlogt betekent dat dat je als usernaam "Administrator" ingeeft met het passende password.
Log je alleen zo in dan heb je geen usernaam zoals "jantje" in "documents en settings" staan.
Gaat dan je registry kapot dan maakt hij een lege aan zoals ik omschreef en werkt windows weer niet goed en kun je niet goed herstellen.
Maar je hebt geen ander account omdat je alleen met usernaam "Administrator" inlogt.

Gebruik je wel usernamen dan heb je als backup altijd het "Administrator" account tot je beschikking, en kun je onder usernaam "Administrator" inloggen.
Of je maakt een extra user account onder een naam en geeft het ook administrator rechten, zodat je een extra mogelijkheid hebt.
Wil je dat het account "jantje" ook alles kan, dan geef je usernaam "jantje" ook administator rechten.
En loopt het fout met de registry onder account "jantje" dan kun je als usernaam "Administrator" inloggen en loopt windows goed, en kun je de oorspronkelijke settings van "jantje" herstellen zoals ik omschreef.

Ik dacht dat iedereen dat wel beprepen had, dat ik met usernaam jantje of pietje of klaasje etc bedoelde.
En dat ik met inloggen als Administrator bedoelde usernaam "Administrator".

Grtz.

poeh poeh wat een dialoog, ik heb maar snel een backup programma ge?nstalleerd "True Image"
Werkt prima en voor mij geen registry gedoe , vooral als de laptop niet meer wil opstarten.

6 minuten om terug te zetten (20Gb)

Gaat dan je registry kapot dan maakt hij een lege aan zoals ik omschreef en werkt windows weer niet goed en kun je niet goed herstellen.
Maar je hebt geen ander account omdat je alleen met usernaam "Administrator" inlogt.
Ja dat weet ik, dat heb ik juist zelf ook allemaal beschreven.

Als je als Administrator inlogt betekent dat dat je als usernaam "Administrator" ingeeft met het passende password.
Daar hebben de Engelsen een mooie uitspraak voor namelijk "that's in the eye of the beholder".

Ik gaf daarom alleen maar aan dat een user ook administrator kan zijn (admin rechten) en dat je middels een usernaam dus ook als administrator kan inloggen.
Als dat niet duidelijk is kan dat tot verwarring leiden, mensen gaan dan denken dat je als user dus geen administrator bent, en dat is niet juist. In windows ben je als user standaard ook admin.
We zijn het verder dan gewoon eens, het gaat om de duidelijkheid.

Ik dacht dat iedereen dat wel beprepen had, dat ik met usernaam jantje of pietje of klaasje etc bedoelde.
En dat ik met inloggen als Administrator bedoelde usernaam "Administrator".
Vooral bij leken is dat niet duidelijk juist omdat jantje of pietje ook administrator rechten heeft. Ik vraag vaak genoeg of iemand als Administrator is ingelogt en zeggen ze ja, ga ik dan kijken is het een gebruikersnaam en dan is het antwoord "ja maar ik heb toch administrator rechten?". Buiten dat ze daarmee gelijk hebben, geeft het dus ook de verwarring aan die kan ontstaan hierover.

Dat maakt dus weinig uit omdat je ook het Administrator account kunt vernaggelen als je als user Pietje of Jantje inlogt en dan kom je ook niet meer als Administrator ingelogt.
Daarom juist wijs ik specifiek op dat gevaar en het verschil tussen administrator rechten en beperkte rechten.
Jij spreekt alleen over het Administrator account, maar het gaat niet alleen om het account of de accountnaam, het gaat om de rechten die er aan vast zitten.

@The Matrix: Ja True Image is leuk. Vroeger voor Windows 95/98 had je Erd en daar kon je ook fijn je register mee backuppen. Dat was super. Er bestaat nog steeds een Erd of Erd Commander voor XP en hoger, maar ik weet niet of die hetzelfde doet of zoja, of die zijn werk even goed doet.

Ach, ik vind dat ik in het eerste reply al duidelijk genoeg ben geweest.
En dat men hier genoeg computer kennis heeft en zelfs meer om het goed te kunnen lezen en volgen.
En niet dingen lezen of concluderen die er niet staan.
Er staat wat er staat en daar is alles mee gezegd.

Om te beginnen ging ik er vanuit dat de registry corrupt was geraakt door wat voor reden dan ook maar niet door het vernaggelen van een user door bv onkunde.
Als je als user was ingelogd dan is alleen die onder "documents en settings->user beschadigd of weg.
Die onder "documents en settings->Administrator is dan niet beschadigd omdat je niet als documents en settings->Administrator bent ingelogd en alles weg schrijft naar documents en settings->user.
Normaal gesproken krijg je als windows goed werkt niets kapot aan documents en settings->Administrator als je niet als documents en settings->Administrator bent ingelogd.

Ik wilde de mensen alleen maar een optie mee geven hoe het een en ander gerepareerd kan worden.
Wat bepaalde avonturiers allemaal op hun pc aanrichten of uitspoken kan ik weinig over zeggen en heb ik dus geen boodschap aan.

Grtz.

Ach, ik vind dat ik in het eerste reply al duidelijk genoeg ben geweest.
Wat jij vindt moet je natuurlijk zelf weten, maar je houdt met die mening dan geen rekening met mensen die hier als bezoeker komen en jouw onderwerp via Google vonden en proberen er wat van te lezen en leren, en tevens met de vele gebruikers van Duck zelf die juist niet genoeg computerkennis hebben.
Juist voor die mensen schreef ik mijn verduidelijkingen die voor hen gewoon broodnodig zijn (hetgeen ook blijkt uit mijn ervaringen met mensen op specifiek dit onderdeel) en daar is ook alles mee gezegd.;)
Niets is ten nadelen van jou bedoeld, alleen ter duidelijkheid van leken en die zijn er genoeg, ook hier.

dat de registry corrupt was geraakt door wat voor reden dan ook maar niet door het vernaggelen van een user door bv onkunde.
Dat geloof ik graag, helaas wordt meer dan 70% van de problemen juist veroorzaakt door onkunde van gebruikers.

Natuurlijk is het fijn dat je de mensen een optie geeft hoe een en ander te repareren. Ik stel dat ook op prijs, uiteraard.
Over avonturiers is er niet gesproken dus dat is een beetje een overdreven conclusie of uitspraak. Je moet een verbetering t.b.v. leken op een goed onderwerp niet persoonlijk aantrekken.

Nou, ik post hier niet voor jan en alleman die het met google eventueel vindt.
Google die ik ook nog eens waardeloos vind vanwege hun firma praktijken.
Als je alles van haver tot gort moet uitleggen wordt het tien keer langer en onwerkbaar.
Voor die lieden zijn er zat forums te vinden.

Maar wel voor regelmatige bezoekers die zich hier thuis voelen, en wel verstand hebben van enige zaken.

Grtz.

en wel verstand hebben van enige zaken.
Voor die hoef je het niet te doen want die weten juist wel waar oplossingen te vinden.;)

Hoe dan ook het maakt niet uit ook al zijn het niet-leken waar je voor post, feit is dat leken ook meelezen en ik die nu eenmaal liever help dan mensen met verstand van zaken. Dus geef ik mijn comments erbij voor hun.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan