router poorten instellen

J

jlmg

mijn probleem is het volgende:
ik gebruikte emule altijd met een hoge id
sinds ik een router er tussen heb heb ik een lage id
nu heb ik gehoord dat ik de poorten vrij moet maken in de router
voor de servers via emule om dus weer aan de hoge id te komen
mijn vraag is dus hoe doe ik dat??
ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
grtz. jlmg

Dat moet je instellen met de "virtual server" optie in je router. Bijna elke router heeft deze optie. Suc6 :)

wat moet je onder private port en public port in vullen??
grtz. jlmg

Je moet natuurlijk wel de poorten weten die je vrij wilt zetten. Welk merk router heb je?

@kees123
hoi,heb een broadbandrouter van het merk sweex,4poorten 10/100switch.
de poorten die ik wil zetten zijn:
tcp:4242,4661 en 4662
utp: 4672

Die poorten kun je dan public zetten.
Wat je ook kunt doen is in je router kijken naar port forwarding en dat moet dan beide richtingen uit dus zowel naar binnen als naar buiten open.
Daarom kun je misschien toch het beste de public optie gebruiken.

dus dat moet ik invullen zowel bij private en bij public??
grtz. jlmg

als ik niks bij private port invuld doet hij niks.
wat moet ik daar dan invullen??
grtz. jlmg

Ik heb gewoon bij "special applications" even de volgende poorten opengezet.
4661 tcp -> client poort emule
4662 tcp -> server poort emule
4672 upd -> geen idee maar is ook nodig.

Beide kanten uit en daarna steeds heel snel een verbinding en ook een high id.

Zie mijn reply.... ik heb namelijk een E-Tech router.
Kan zo nu even niet kijken maar als je tijd hebt tot maandag wil ik wel even specifiek gaan kijken hoe je komen moet waar je zijn moet, tenzij iemand hier eerder is.

Heb gisteren ook een etech router gekocht,klopt het dat de poorten standaard (fabrieksinstellingen) open staan??

Nee. Standaard staan alle poorten dicht, behalve de normale poorten die open moeten, zoals poort 80 http verkeer, en uitgaand poort 25 email.

ik vraag het omdat ik de router heb aangesloten en gewoon ftp,en newsbin pro kan gebruiken zonder ook maar 1 poort in te stellen of blokkeert de firewall in de router alleen het inkomende verkeer,maarja dan zou de nieuwsgroepen ook niet werken toch?

Jawel, want alle bovengenoemde services zijn standaard services, ook de newsservice is een standaard poort die standaard gebruikt mag worden.

Maar er is hier een heel mooi woord voor, iets met "initiated" erin, ben het preciese woord alleen even kwijt.

Het gaat erom dat jij de verbinding initieert met de news of ftp server bijv. Zo gauw jij een verbinding initieert, dan is het ook toegestaan dat jij antwoord mag ontvangen van die verbinding op de standaard gebruikelijke poorten.
Dus op dat moment kun jij ook news ontvangen en ftp verzenden en ontvangen.

Als iemand echter een ftp verbinding naar jou wil maken, zonder dat jij dat geinitieert hebt of een poort hebt opengezet zal dat niet lukken.
Wil men een verbinding maken naar jouw poort 119 zal dat ook niet lukken.

Als jij een verbinding initieert naar bijv. Emule, dan wordt deze ergens geinitieert op poort 4622 of 4621 als ik me niet vergis.

De meeste poorten boven de 1024 zijn geen standaard veelgebruikte poorten. Daarom dat je een low-id krijgt, je kunt namelijk wel naar buiten de verbinding maken met de server, maar de server krijgt de verbinding naar binnen niet, de router blokkeert dat.

Zo moet je dat bekijken.

Originally posted by Black Tiger

Het gaat erom dat jij de verbinding initieert met de news of ftp server bijv. Zo gauw jij een verbinding initieert, dan is het ook toegestaan dat jij antwoord mag ontvangen van die verbinding op de standaard gebruikelijke poorten.
Dus op dat moment kun jij ook news ontvangen en ftp verzenden en ontvangen.

Als jij degene bent die een verbinding initieert dan gebeurd dat altijd op een poort boven 1024 naar een serverpoort op de andere machine. Poorten boven de 1024 worden door een firewall niet geblokt. Antwoorden op verzoeken komen dus op dezelfde poort terug als waar ze op verzonden worden. Concreet: op een verzoek reageert een server door in de ipheader source en destinationpoort gewoon van plaats te verwisselen. Zo moet je dat bekijken :)

Ik heb hier een linuxserver draaien, met een standaard ingestelde firewall blokkeert hij alle verkeer boven poort 1024, en dat is vrij normaal, doet elke firewall.
Maar dat is bij inkomend verkeer, niet door jezelf geinitieert.

Als je zelf initieert dan is het een andere zaak en klopt jouw verhaal, met uitzondering van http verkeer en mail dacht ik want die zie ik in de traffic monitor ook altijd op 80 en 25 connecten uitgaand meen ik me te herinneren.

Dus wat dat betreft heb je gelijk, dat is ook de reden dat je bij ftp verkeer bijv. op de ftp server iets ziet staan als bijv. 192.168.0.10.2048 (en nog wat) maar in elk geval is het eerste deel je ip adres en dan komt het poortnummer.
In dit voorbeeld staat het op 2048 terwijl ftp op 21 werkt en ftpdata op 20. Mensen willen zich wel eens afvragen waarom daar dan niet die 20 of 21 zichtbaar is, maar dat is dus precies vanwege de reden die jij omschrijft.:)

Toch wel leuk weer eens iemand erbij te hebben die weet waarover ie spreekt want er zijn hier genoeg mensen met pc en routerproblemen om te helpen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan