Routerprobleem? Of pc?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ik weet het even niet zeker.

Het volgende is het geval, heden middag een router aangesloten bij iemand, en op pc 1 gewoon meteen internet, maar op pc 2 niet, maar deze is ook beveiligd met een "administratorwachtwoord" ik kan er helemaal niks mee...

Nu ga ik op deze pc windos opnieuw installeren want ik zou niet weten hoe zo'n wachtwoord te achterhalen ( pc is een "krijger")

Maar het vreemde voor mij is dat ik wel internet heb, dus router doet het volgens mij, maar ik kom er niet in?

Even zeggen wat voor router: Een sitecom Broadbandrouter, waar ik zelf ook mee werk, normaal doe ik het 192.168......( volgens het boekje) nummer invoeren en dan gebruikersnaam en wachtwoord ( admin) en dan kom ik in de routerinstellingen, maar bij deze kom ik er niet in?

Wat zie ik over het hoofd in dit geval?

Weet je zeker dat de IP range goed is?
Er moet ook een manier zijn de router te resetten (wachtwoord incluis).
Mogelijk is ie ook met telnet te benaderen.
Grtz.

Die IP range is gemakkelijk te achterhalen.
Je kunt namelijk gewoon op die eerste pc te weten komen wat je gateway is, en je gateway is je router.
Het is zeer waarschijnlijk (en ook aan te raden als ie niet nieuw uit doos komt) dat je die router een harde reset kunt geven.
Meestal met een paperclipje door een klein gaatje in het ding, of je moet m open maken.
Daarna zal ie in de standaard instellingen zijn en kun je m naar je hand zetten.

Als je pc geen IP toegewezen krijgt, zal ie er zelf eentje aannemen.
En die past niet in een fatsoenlijke range.
Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar een vast IP had ingesteld, en dan ben je de sigaar als je geen administrator rechten hebt.

Dat is overigens wel een vreemde zaak, dat je geen admin rechten hebt als je wel de eigenaar bent.
Dat lijkt me dan ook eerste zorg.
Kan die vorige eigenaar je daar niet mee helpen (had ie eigenlijk al gelijk bij overdracht moeten doen).

freggel1 zei:
Even zeggen wat voor router: Een sitecom Broadbandrouter
Ik neem aan dat er een switch bij ingebouwd zit, in die router. In dat geval is de kans groot dat het in jouw geval gewoon een windoos probleem is. En als je dan toch de boel opnieuw gaat installeren... ik weet dat je een setje SuSE hebt liggen. Een goed moment om te upgraden.

Sitecom heeft meerdere broadband dingen gebouwd. En idd is bij verscheidene routers alles te resetten. Niet bij alle routers. Wel handig als je van dat apparaat wel een ww enzo hebt.

Kerstkonijn zei:
... ik weet dat je een setje SuSE hebt liggen. Een goed moment om te upgraden.

@Kerstkonijn, leuk dat je weer suse aanhaalt, dit ga ik heus nog wel eens op mijn eigen pc zetten, maar ik ben/was nu bij iemand anders bezig, die helemaal al geen "kaas" van Computers hebben gevreten, en dan al meteen dat.....

Nee nu is eerst de modem aan de hand, die twee blonde meiden die daar bij wonen komen nadien wel aan de beurt. :biggrin:

Ik heb dus net als bij mezelf de router tussen de kabelmodem van @Home gehangen, en tot mijn schrik had ik daar meteen internet, wat ik thuis bij mezelf niet had....

Maar dan zal men zeggen wat is het probleem dan????

Ik kom niet in de router dat is dus het probleem, en wat @Mas3 zegt met een paperclip, in mijn geval dus een pen, ging dit dus ook niet...

Ik typ dus gewoon achter "HTTP" 192.168.123.254 dat is het adres wat in het boekje staat en waar ik thuis dus mee in de router kom, nadat ik het WW en Gebr..naam heb gedaan ( @- en @- ) maar ik kom nog eens tot dat schermpje, krijg een cannot find melding ( hoe noem je dat zo snel als hij de pagina nie kan vinden? ) Die melding....

En al met al snap ik zit dus even niet.

Nou roep ik dus: Heeelllluuppppp

Hoi.
Maar heb je het ding nou ook gepingd?
En ipconfig /all ook eens gedaan?
Ik vind het wel een vreemd verhaal.
Grtz.

ja. :confused:

De gateway optie genoemd door Mas3 is de beste methode om te verifieren of e.e.a. klopt.
Krijg je dan een page not found en kun je niet pingen dan heb je inderdaad een probleem.

Kun je geen overzicht plaatsen hier van die ipconfig /all?

Daarnaast is het resetten bij die Sitecom dingen niet altijd iets wat van een leien dakje gaat.
Snuffel eens goed in die handleiding. Een kennis van me had er eens eentje, daar moest je het kreng uitzetten, daarna het resetknopje indrukken en ingedrukt houden, de router aanzetten en als de router aanging nog altijd de resetknop inhouden totdat voop een rood lampje ging branden of knipperen, daarna mocht je hem loslaten en dan was ie echt gereset, ook het wachtwoord eraf.

Een andere mogelijkheid tot het niet kunnen bereiken en pingen van de router kunnen zaken zijn zoals firewall (windows firewall bijv.) maar ook een disablede Norton Internet Security. Is deze geinstalleerd maar disabled (om het te testen) dan uninstalleer hem maar eens helemaal want dan zal dat de schuldige zijn, is al een vaker voorgekomen.

Nog andere opties kunnen trojans, virussen en ad/spyware zijn.

Misschien moet je op die nieuwe pc eens proberen met ipconfig dit doe je onder "start" "?itvoeren" dan type je cmd in dan type je achter de > ipconfig /renew en dat druk je op enter.

Als het goed is maakt de pc dan alles nieuw in de ipconfig en pakt hij de boel weer op met de nieuwe instellingen.

Suc6,

Bijna met beide benen op de grond.

;)
Nr.10

Dat kan alleen iemand die Admin rechten heeft.

hihihihi

Bert

freggel1 zei:
op pc 1 gewoon meteen internet, maar op pc 2 niet, maar deze is ook beveiligd met [...]
Je hebt dus 1 pc met alle rechten, en 1tje zonder benodigde rechten.
bert50 zei:
Nou Bert, ben jij ondertussen langs geweest om de andere pc ook dicht te zetten?

Schavuit! :biggrin:

En anders wemelt het op usenet van de boot-cd's waarmee je een windows admin wachtwoord kunt resetten (of leeg maken), zelfs met google is daar het nodige voor te vinden.:)
Even booten, ww resetten, klaar.

Ik dacht dat een drgelijke CD al had afgegeven aan Freggel.
Maar ik kan me vergissen.

Idd programma's om het password te restten zijn er genoeg.

Groetjes Bert

Dat heb je inderdaad, en daar ga ik deze week eens mee aan de gang.

De pc staat nu voor een paar dagen bij mij, kan ik meteen alles er opnieuw opzetten, en hier meteen even testen, dan kan ik daar wellicht ook meteen verder.

Vervolg komt nog, als het opgelost is, maar dat gaat ergens volgende week worden waarschijnlijk.

Tips die er staan zitten in het geheugen. ;)

freggel1 zei:
Tips die er staan zitten in het geheugen. ;)

Heb je daar ook een Admin account voor nodig om er dat uit te krijgen, of is Guest genoeg.

Hihihihi Bertje

benaderen en resetten van een sitecom
http://192.168.0.1
harde reset:
druk de resetknop in houd deze ingedrukt en haal het stroom er af
blijf resetknop indrukken en stop de stekker er weer in
houd dan de resetknop nog 30 seconden ingedrukt.
dan loslaten en je kan wer normaal inloggen op http://192.168.0.1
let wel op de oude inlog en pass staan weer naar fabrieksinstellingen
deze dien je dan weer goed te zetten.

Standaard komt Windows XP (neem aan dat het daar om gaat) met een hoofdaccount: Administrator en het wachtwoord admin.
Als je dit gewijzigd hebt, kun je in de veilige modus opstarten (tijdens het starten van Windows F8 ingedrukt houden). Daarna kun je met dit account inloggen en je eigen account c.q. wachtwoord wijzigen.
..
ook komt het wel eens voor dat er bij de instal geen ww wordt opgegeven
wat je zou kunnen proberen is onder accound administrator gewoon helemaal geen pass in te geven en gewoon te enteren (zonder pass
dit wil ook wel eens werken.

suc6

Afgelopen zaterdag de pc teruggebracht naar eigenaar, met een nieuw OS erop, alles aangesloten en alles werktte ook perfect, ook internet...

Wat nu het probleem bleek te zijn een fout van mijzelf achteraf gezien, ik typte blijkbaar http//www. en dat mag blijkbaar niet de www ertussen, want dan kom je er blijkbaar niet in. :stupid:

Wist ik veel, maar afijn hij doet het. :biggrin:

Maar toch allen bedankt voor het meedenken.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan