Routervraag? schommeling in snelheid internet.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Even een vraagje; kan een (slecht)werkende router schommelingen in de snelheid van internet veroorzaken?

Reden dat ik dit vraag is omdat op dit moment de snelheid erg hard schommelt, en ook internet er regelmatig voor even uitligt, terwijl toch alle lampjes branden.
Zoja, kom ik meteen tot de volgende vraag:

Wat is een goed aan te raden router, als de mijne aan vervanging toe is, en ook betaalbaar?

Zelf denk ik dat men bij de provider aan het rommelen is?

freggel1;180123 zei:
Zelf denk ik dat men bij de provider aan het rommelen is?

Routervraag blijft bestaan, maar het probleem ligt momenteel bij @home.

Even een vraagje; kan een (slecht)werkende router schommelingen in de snelheid van internet veroorzaken?
Ja!

Alhoewel ik erbij moet zeggen dat dit niet snel zal gebeuren. Bij een router die na aan het laten is zal eerder een of meer van ondergenoemde zaken gaan spelen:
1.) Configuratiemenu niet of regelmatig niet meer bereikbaar.
2.) Bepaalde onderdelen van het configuratiemenu laden niet meer (komt vaak voor bij die Sitecom prullen).
3.) Internet snelheid wordt langzamer, maar over het algemeen wel stabiel langzamer. Wisselende snelheden kun je krijgen als andere pc's er ook op aangesloten zitten en de router zich gaat verslikken.
4.) Internet verbinding kan wegvallen en weer terugkomen of wegblijven.
5.) Regelmatig een reset van de router nodig (of stroom er uit en er dan weer in) omdat de verbinding weggevallen is.

En zo zijn er nog wel wat meer dingetjes te noemen.

Er zijn een paar betaalbare routers die toch kwalitatief best goed zijn. Een van de beteren is hierbij de Linksys.
Daarbij kun je denken aan de WRT54 met toevoeging, dat kan zijn G (dus WRT54G) maar ook GC of GL of anders de WRV200.

De GC is volgens mij gewoon het nieuwe model van de G.
De GL is de open source router, dit is een aanrader.
De WRV200 is meer voor draadloos, heeft een rangebooster ingebouwd.

De prijs van de GL ligt rond 64,95. Doch het is gewoon een kwestie van afwachten. Regelmatig zijn ze hier en daar in de aanbieding en dan kun je ze krijgen voor bedragen tot zelfs 49,95. Voor 59,95 en 54,95 heb ik ze al vaker gezien.

Andere goede routers zijn Asus, Belkin en Netgear.

In de lagere prijsklasse kom je op Sweex, daar verschillen de ervaringen mee.

En dan kom je uiteindelijk in de laagste kwaliteitsklasse met merken als Sitecom en SMC.

Ik zou voor die Linksys gaan.

Black Tiger;180130 zei:
Ik zou voor die Linksys gaan.

Ik zal hem in gedachte houden @Black Tiger, ik mag aannnemen dat zo'n ding ook makkelijk in te stellen is vwb poorten en dergelijke.

Een Linksys is inderdaad gemakkelijk in te stellen. Wat hij echter niet heeft is dat je kunt bepalen op inkomend ip adres wie er binnen mag.
Misschien dat dit echter met aangepaste Open Source firmware wel mogelijk is, maar dat weet ik niet zeker, zou je aan Mas3 moeten vragen die heeft er zo eentje.

Ik ken mensen die hebben er zelfs een gbox servertje op draaien.:)
Dus als dat kan, is het goed mogelijk dat je er ook een iptables firewall op kunt draaien en als dat zo is, dan zijn de mogelijkheden schier onbeperkt.
Maar zoals gezegd, dat weet ik niet zeker.

De C in GC staat volgens mij voor compact, want dat is ie.
Alle modellen die BT heeft genoemd zijn modellen die zowel bedraad als ook draadloos (G dus 54 Mbit).

Aangezien de alternatieve firmware voor de GL een linux versie is, is daar veel mee mogelijk.
Je hebt dan wel de GL nodig, want die heeft meer geheugen ingebouwd, waardoor de alternatieve firmware gemakkelijke past.
Voor de niet GL versies zijn er ook wel mogelijkheden, maar die zijn dus uit noodzaak uitgekleed (en dus kleiner).

Verder kun je die dingen voorzien van een SD kaartje welke dan als extra (wel wat trager) geheugen te gebruiken is.
Dus vergelijkbaar met een HD zeg maar.
Deze Linksys'es hebben 2 seri?le poorten over, en kunnen dus van zowel een SD kaart (in de betreffende modus) als ook een smardcardreader verwerken.
Bedenk zelf maar eens of je daar nog leuk mee zou kunnen spelen...

Overigens is zulke software er ook voor Asus routers.
Die gebruiken namelijk dezelfde chipset en daarmee is het relatief eenvoudig de firmware aan te passen.
Ik kan je niet vertellen over welke modellen van Asus dat dan gaat.
H?t grote voordeel van de Asus modellen is dat die standaard al voorzien zijn van 2 stuks USB poort.
Hierdoor kun je m printerserver laten spelen, en er een USB HD op aansluiten om 'm zo een NAS te laten zijn.
Je kan er natuurlijk ook een stickie op doen.

Ik gebruik al jaren Belkin routers, vanaf 29,- ex en ze hebben levenslange garantie [en dat werkt].
Eenvoudig in te stellen maar geen extra gadgets waat BT over spreekt. er is wel alternatieve software voor sommige dozen

Groeten van Roberto

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan