Even een vraagje; kan een (slecht)werkende router schommelingen in de snelheid van internet veroorzaken?
Ja!
Alhoewel ik erbij moet zeggen dat dit niet snel zal gebeuren. Bij een router die na aan het laten is zal eerder een of meer van ondergenoemde zaken gaan spelen:
1.) Configuratiemenu niet of regelmatig niet meer bereikbaar.
2.) Bepaalde onderdelen van het configuratiemenu laden niet meer (komt vaak voor bij die Sitecom prullen).
3.) Internet snelheid wordt langzamer, maar over het algemeen wel stabiel langzamer. Wisselende snelheden kun je krijgen als andere pc's er ook op aangesloten zitten en de router zich gaat verslikken.
4.) Internet verbinding kan wegvallen en weer terugkomen of wegblijven.
5.) Regelmatig een reset van de router nodig (of stroom er uit en er dan weer in) omdat de verbinding weggevallen is.
En zo zijn er nog wel wat meer dingetjes te noemen.
Er zijn een paar betaalbare routers die toch kwalitatief best goed zijn. Een van de beteren is hierbij de Linksys.
Daarbij kun je denken aan de WRT54 met toevoeging, dat kan zijn G (dus WRT54G) maar ook GC of GL of anders de WRV200.
De GC is volgens mij gewoon het nieuwe model van de G.
De GL is de open source router, dit is een aanrader.
De WRV200 is meer voor draadloos, heeft een rangebooster ingebouwd.
De prijs van de GL ligt rond 64,95. Doch het is gewoon een kwestie van afwachten. Regelmatig zijn ze hier en daar in de aanbieding en dan kun je ze krijgen voor bedragen tot zelfs 49,95. Voor 59,95 en 54,95 heb ik ze al vaker gezien.
Andere goede routers zijn Asus, Belkin en Netgear.
In de lagere prijsklasse kom je op Sweex, daar verschillen de ervaringen mee.
En dan kom je uiteindelijk in de laagste kwaliteitsklasse met merken als Sitecom en SMC.
Ik zou voor die Linksys gaan.