Ruzie over tarieven kabeltelevisie

S

stephopper

Ruzie over tarieven kabeltelevisie
24 augustus 2009, 7:25 uur | FD.nl
3Door: Ivo B?kkerink

De introductie van concurrentie op de Nederlandse markt voor kabeltelevisie dreigt vroegtijdig te stranden.

Kabelbedrijven Ziggo en UPC willen nieuwe toetreders, zoals Tele2 en YouCa, voor de toegang tot het kabelnetwerk een bedrag in rekening brengen dat fors boven het bedrag ligt waarop deze een businesscase kunnen bouwen.

Begin dit jaar kregen Ziggo en UPC te horen dat zij hun analoge televisienetwerk moeten openstellen voor concurrenten, zoals eerder al gebeurde met het telefonienet van KPN. Toezichthouder Opta en de Europese Commissie hopen zo lagere prijzen en meer keuze voor consumenten af te dwingen. Momenteel is rond de 85% van de Nederlandse televisiemarkt in handen van Ziggo en UPC. In de distributie van tv-signalen gaat jaarlijks ruim euro 1 mrd om.

Nieuwe toetreders televisienetwerk

Ziggo, het grootste kabelbedrijf, wil nieuwe toetreders op zijn televisienetwerk maandelijks een groothandelstarief van ruim euro 11 per aansluiting gaan vragen, zo blijkt uit documenten die de kabelaars hebben ingediend bij de Opta. UPC zou zelfs nog iets boven de vraagprijs van Ziggo zitten, maar doet daarover geen uitspraken.

Uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd bleek vorig jaar nog dat een bedrag boven de euro 4,50 tot een negatieve businesscase leidt bij nieuwe toetreders.

Kostprijzen kabelaars

De kostprijzen waarmee de kabelaars nu komen, zijn gebaseerd op een berekeningsmethode van de Opta zelf. Als deze juist blijken, kan dat de toezichthouder in een lastig parket brengen.

Opta zegt kritisch naar de voorstellen van de kabelaars te kijken om te zien of de gebruikte rekenmethode wel juist is. 'Meestal komt het uiteindelijke tarief toch lager uit', aldus een woordvoerder. Morgen zullen de tariefvoorstellen door de Opta en betrokken partijen worden besproken.

Tele2 en start-up YouCa

Telecombedrijf Tele2 en start-up YouCa hebben al aangegeven graag de kabel op te willen. Behalve deze twee zijn ook telecomaanbieder Scarlet en internetleverancier Online bij de zogeheten Industry Group-bijeenkomsten aangeschoven. Een eerste overlegronde tussen kabelaars en toetreders heeft door de tegengestelde belangen echter weinig opgeleverd.

Ziggo is tot een groothandelstarief van euro 11,05 gekomen door terug te rekenen van de consumentenprijs van euro 16,25, tot de kosten overblijven voor investeringen en afschrijvings- en onderhoudskosten van het kabelnetwerk. Voor dat geld krijgen nieuwe toetreders alleen ruimte op het netwerk van het kabelbedrijf. Zij moeten zenders als RTL en SBS nog betalen voor doorgifte van de kanalen en zelf de backoffice afhandelen.

Euro 4 per aansluiting

De voorgestelde groothandelsprijzen staan in schril contrast met de wensen van YouCa. Oprichter Peter Jelgersma noemt een tarief van euro 4 ? 6 realistisch. 'Ik weet dankzij mijn carri?re in de industrie echt wel wat de redelijke kosten zijn van het netwerk, en euro 4 per aansluiting ligt het dichtst bij de waarheid.'

Ziggo erkent dat het moeilijk wordt voor concurrenten om een bedrijfsvoering te bouwen op basis van euro 11, maar reageert schamper op de woorden van YouCa. 'Meneer Jelgersma moet als de wiedeweerga zelf een netwerk gaan bouwen, want met een kostprijs van euro 4 kan hij dat van ons en dat van KPN wegblazen.'

Grtz/Sth.

Ik zie het nog niet stranden hoor, het zijn gewoon vertragingstaktieken zoals die ook al aangekondigt waren.
UPC en Ziggo hebben fijn de macht verdeeld in Nederland en verdienen goud geld en kunnen behoorlijk eisen stellen en fijn aan koppelverkoop doen.
Als ze anderen toelaten zullen ze in elk geval een stuk moeten inleveren, net zoals de KPN flink heeft moeten inleveren na de opkomst van Libertel (later Vodafone) en nadien nog andere spelers op de telefoonmarkt.

Ik wacht rustig af tot UPC hier toegang krijgt op de kabel want ik heb veel zin om Ziggo er uit te gooien en dan UPC er in.

Er zijn een paar jaar geleden natuurlijk idiote bedragen betaald voor de infrastructuur alleen bij Ziggo was dat 2,5 miljard die de Amerikaanse eigenaren ook niet hadden en tegen 10% hebben geleend is 250 miljoen per jaar alleen aan rente en er is nog geen cent afgelost dus met die enorme winsten zal het wel meevallen.

Totale schuld van Ziggo is 5 miljard dus 500 miljoen rente per jaar en ja dan kan meneer Jelgersma wel denken dat het 4-6 euro is per aansluiting maar als hij op het peperdure net van Ziggo wil en de berekening klopt zal hij toch flink moeten betalen.
Voor deze vraagprijs wordt het dus een stuk minder interessant en het zou dus zomaar kunnen dat het een zachte dood sterft en je er weinig meer over zal horen.

250 miljoen per jaar alleen aan rente en er is nog geen cent afgelost dus met die enorme winsten zal het wel meevallen.
Ze leiden verlies maar er zijn tientallen miljoenen aan inkomsten, dat wel. Maarja da's geen winst.
Pak maar 3.300.000 x 16,50 alleen al aan het basis TV bedrag. Dat is al 54.450.000. Dan heb ik nog niet de extra zenderpakketten.
Neem effe het aantal internet abo's zijnde 1,4 miljoen. De meesten hebben volgens mij Z2 of Z3 maar laten we uit gaan van Z1 dus 20 euro per maand.
Dan levert dat ook nog eens netjes 28 miljoen op. Samen dus goed voor een dikke 82 miljoen per maand.

De aanleg echter van het digitale kabelnet is al gedaan toen er nog @home was. En Ziggo is een samenvoeging van Casema, @Home en Multikabel. Die schulden zijn natuurlijk ook meegekomen met de samenvoeging maar zijn niet alleen afkomstig van de infrastructuur want die was er bij @home al.

Bij lange na inderdaad nog niet eens genoeg om de rente mee af te betalen, dus hoe men het voor elkaar krijgt om dat bedrijf nog steeds te laten bestaan is mij een raadsel.

Black Tiger;203944 zei:
Bij lange na inderdaad nog niet eens genoeg om de rente mee af te betalen, dus hoe men het voor elkaar krijgt om dat bedrijf nog steeds te laten bestaan is mij een raadsel.

Dat valt wel mee toch je komt zelf aan een dikke 82 miljoen per maand per jaar is dat 984 miljoen dus een 500 miljoen rente per jaar blijft over voor de bedrijfskosten 484 miljoen per jaar.

Maar ga er niet van uit dat het klopt misschien hebben ze meer of juist minder inkomsten door wanbetaling en zulk soort dingen dat weet ik allemaal ook niet.

Oh oeps.... ja da's waar ook, ik rekende per maand en was vergeten per jaar te tellen.
Maar ik dacht van 10% rente, ik moest die bij mijn aflossing ook per maand betalen en niet per jaar.

Wellicht kunnen ze ook wat beter aflossen door de directie wat minder te betalen want die krijgen ook al meer dan genoeg.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan