S
stephopper
Ruzie over tarieven kabeltelevisie
24 augustus 2009, 7:25 uur | FD.nl
3Door: Ivo B?kkerink
De introductie van concurrentie op de Nederlandse markt voor kabeltelevisie dreigt vroegtijdig te stranden.
Kabelbedrijven Ziggo en UPC willen nieuwe toetreders, zoals Tele2 en YouCa, voor de toegang tot het kabelnetwerk een bedrag in rekening brengen dat fors boven het bedrag ligt waarop deze een businesscase kunnen bouwen.
Begin dit jaar kregen Ziggo en UPC te horen dat zij hun analoge televisienetwerk moeten openstellen voor concurrenten, zoals eerder al gebeurde met het telefonienet van KPN. Toezichthouder Opta en de Europese Commissie hopen zo lagere prijzen en meer keuze voor consumenten af te dwingen. Momenteel is rond de 85% van de Nederlandse televisiemarkt in handen van Ziggo en UPC. In de distributie van tv-signalen gaat jaarlijks ruim euro 1 mrd om.
Nieuwe toetreders televisienetwerk
Ziggo, het grootste kabelbedrijf, wil nieuwe toetreders op zijn televisienetwerk maandelijks een groothandelstarief van ruim euro 11 per aansluiting gaan vragen, zo blijkt uit documenten die de kabelaars hebben ingediend bij de Opta. UPC zou zelfs nog iets boven de vraagprijs van Ziggo zitten, maar doet daarover geen uitspraken.
Uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd bleek vorig jaar nog dat een bedrag boven de euro 4,50 tot een negatieve businesscase leidt bij nieuwe toetreders.
Kostprijzen kabelaars
De kostprijzen waarmee de kabelaars nu komen, zijn gebaseerd op een berekeningsmethode van de Opta zelf. Als deze juist blijken, kan dat de toezichthouder in een lastig parket brengen.
Opta zegt kritisch naar de voorstellen van de kabelaars te kijken om te zien of de gebruikte rekenmethode wel juist is. 'Meestal komt het uiteindelijke tarief toch lager uit', aldus een woordvoerder. Morgen zullen de tariefvoorstellen door de Opta en betrokken partijen worden besproken.
Tele2 en start-up YouCa
Telecombedrijf Tele2 en start-up YouCa hebben al aangegeven graag de kabel op te willen. Behalve deze twee zijn ook telecomaanbieder Scarlet en internetleverancier Online bij de zogeheten Industry Group-bijeenkomsten aangeschoven. Een eerste overlegronde tussen kabelaars en toetreders heeft door de tegengestelde belangen echter weinig opgeleverd.
Ziggo is tot een groothandelstarief van euro 11,05 gekomen door terug te rekenen van de consumentenprijs van euro 16,25, tot de kosten overblijven voor investeringen en afschrijvings- en onderhoudskosten van het kabelnetwerk. Voor dat geld krijgen nieuwe toetreders alleen ruimte op het netwerk van het kabelbedrijf. Zij moeten zenders als RTL en SBS nog betalen voor doorgifte van de kanalen en zelf de backoffice afhandelen.
Euro 4 per aansluiting
De voorgestelde groothandelsprijzen staan in schril contrast met de wensen van YouCa. Oprichter Peter Jelgersma noemt een tarief van euro 4 ? 6 realistisch. 'Ik weet dankzij mijn carri?re in de industrie echt wel wat de redelijke kosten zijn van het netwerk, en euro 4 per aansluiting ligt het dichtst bij de waarheid.'
Ziggo erkent dat het moeilijk wordt voor concurrenten om een bedrijfsvoering te bouwen op basis van euro 11, maar reageert schamper op de woorden van YouCa. 'Meneer Jelgersma moet als de wiedeweerga zelf een netwerk gaan bouwen, want met een kostprijs van euro 4 kan hij dat van ons en dat van KPN wegblazen.'
Grtz/Sth.
24 augustus 2009, 7:25 uur | FD.nl
3Door: Ivo B?kkerink
De introductie van concurrentie op de Nederlandse markt voor kabeltelevisie dreigt vroegtijdig te stranden.
Kabelbedrijven Ziggo en UPC willen nieuwe toetreders, zoals Tele2 en YouCa, voor de toegang tot het kabelnetwerk een bedrag in rekening brengen dat fors boven het bedrag ligt waarop deze een businesscase kunnen bouwen.
Begin dit jaar kregen Ziggo en UPC te horen dat zij hun analoge televisienetwerk moeten openstellen voor concurrenten, zoals eerder al gebeurde met het telefonienet van KPN. Toezichthouder Opta en de Europese Commissie hopen zo lagere prijzen en meer keuze voor consumenten af te dwingen. Momenteel is rond de 85% van de Nederlandse televisiemarkt in handen van Ziggo en UPC. In de distributie van tv-signalen gaat jaarlijks ruim euro 1 mrd om.
Nieuwe toetreders televisienetwerk
Ziggo, het grootste kabelbedrijf, wil nieuwe toetreders op zijn televisienetwerk maandelijks een groothandelstarief van ruim euro 11 per aansluiting gaan vragen, zo blijkt uit documenten die de kabelaars hebben ingediend bij de Opta. UPC zou zelfs nog iets boven de vraagprijs van Ziggo zitten, maar doet daarover geen uitspraken.
Uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd bleek vorig jaar nog dat een bedrag boven de euro 4,50 tot een negatieve businesscase leidt bij nieuwe toetreders.
Kostprijzen kabelaars
De kostprijzen waarmee de kabelaars nu komen, zijn gebaseerd op een berekeningsmethode van de Opta zelf. Als deze juist blijken, kan dat de toezichthouder in een lastig parket brengen.
Opta zegt kritisch naar de voorstellen van de kabelaars te kijken om te zien of de gebruikte rekenmethode wel juist is. 'Meestal komt het uiteindelijke tarief toch lager uit', aldus een woordvoerder. Morgen zullen de tariefvoorstellen door de Opta en betrokken partijen worden besproken.
Tele2 en start-up YouCa
Telecombedrijf Tele2 en start-up YouCa hebben al aangegeven graag de kabel op te willen. Behalve deze twee zijn ook telecomaanbieder Scarlet en internetleverancier Online bij de zogeheten Industry Group-bijeenkomsten aangeschoven. Een eerste overlegronde tussen kabelaars en toetreders heeft door de tegengestelde belangen echter weinig opgeleverd.
Ziggo is tot een groothandelstarief van euro 11,05 gekomen door terug te rekenen van de consumentenprijs van euro 16,25, tot de kosten overblijven voor investeringen en afschrijvings- en onderhoudskosten van het kabelnetwerk. Voor dat geld krijgen nieuwe toetreders alleen ruimte op het netwerk van het kabelbedrijf. Zij moeten zenders als RTL en SBS nog betalen voor doorgifte van de kanalen en zelf de backoffice afhandelen.
Euro 4 per aansluiting
De voorgestelde groothandelsprijzen staan in schril contrast met de wensen van YouCa. Oprichter Peter Jelgersma noemt een tarief van euro 4 ? 6 realistisch. 'Ik weet dankzij mijn carri?re in de industrie echt wel wat de redelijke kosten zijn van het netwerk, en euro 4 per aansluiting ligt het dichtst bij de waarheid.'
Ziggo erkent dat het moeilijk wordt voor concurrenten om een bedrijfsvoering te bouwen op basis van euro 11, maar reageert schamper op de woorden van YouCa. 'Meneer Jelgersma moet als de wiedeweerga zelf een netwerk gaan bouwen, want met een kostprijs van euro 4 kan hij dat van ons en dat van KPN wegblazen.'
Grtz/Sth.