sanitair probleem

oke 40 mm , heb me idd vergist en het is allemaal grijs PVC.
Ontspanningspijp ????

beluchtings pijp je kunt ook even de wastafel los gooien dus zonder sifon en dan kijken of het nog borrelt en dan kun je een wastafel beluchter plaatsen deze zit tussen de sifon van de wastafel en de aansluiting op de muur
gr frans

Ik denk dat ik het probleem gelokaliseerd heb,

Ben even op zolder geweest en daar alle troep achter het beschot weggehaald en in de uiterste hoek een pvc-pijp gevonden 32mm met daarop een vreemde dop.
In eerste instantie dacht ik dat dat de beluchtingspijp was die men tijdens de bouw had vergeten naar buiten uit te voeren.

Maar bij nadere inspectie (stofnesten en rotzooi ontberend) leek het me dat er aan de zijkant gaatjes te zitten.

Tja hoe moet een nitwit hier achter komen.
Heb van een plastic zak de bodem ietsje opengeknipt en deze om de pijp bevestigd met van die nylon snelbinders. water in de zak gegoten en warempel het water verdween in die pijp .

Deze pijp zit in de badkamer verborgen samen met de luchtkoker van de keuken in een ombouw.

Alle redenaties kunnen nu terug gevoerd worden dat deze ontluchtings pijp dus verstopt zit.

Omdat de truc met plastic zak en water werkte heb ik op deze manier er een halve liter ontstopper in gegoten en dat staat nu een tijdje te pruttelen.

Hopelijk kunnen we weer uitgebreid in de badkamer schijten en doorspoelen zonder dagelijks in de riool-lucht te zitten.

resultaat volgt......

Allen bedankt voor iig het meeleven.

Matrix niet te veel ontstopper gebruiken.
deze kan door de pijp hen "vreten".
Vooral als het een dun wandige buis is.
Pijp word dan zeer warm en kan op die plaats kapot gaan ,denk dat je dan verder van huis bent.
Is er geen mogelijkheid om met een veer de boel open te maken?

Ik kan verdorie nergens bij, beluchter dop is een vast gelijmde type en alle pijpen zijn ingebouwd, wastafel aansluiting gaat recht naar beneden in de vloer en maakt daar een haakse bocht maar het water van de wastafel loopt keurig en vlot weg die is niet verstopt.
Dit is de enige plek waar ik een veer kan drukken (maar een haakse bocht in een 40mm pijp gaat waarschijnlijk ook niet lukken

En hoe kom ik dan bij de aansluiting van de beluchtingspijp die waarschijnlijk verstopt is .

Arghhhhhhh

Die ontstopper is Gel en zit in een plastic fles (Caustische soda) lost alleen vet en zeepresten op toch.

boven op zolder is de beluchting als het goed is kun je het boven kapje er zo af halen en anders afzagen en een nieuwe erop en deze niet lijmen als hij er los opzit stinkt hij niet
gr frans

kapje zit muurvast verlijmd , dat wordt afzagen en met een rubber sock een nieuwe plaatsen (tip van Jan Blues) , Heb dan ook gelijk toegang tot een mogelijke verstopping met een veer (hoop ik ken de constructie niet hoe deze omhoog gaat zal ook wel met een 90 graden bochtje zijn

Kijk wel uit met die caustic soda, want die is verschrikkelijk agressief en vreet zich overal doorheen.

Het is Natriumhydroxide oftewel natronloog en is een base.
Basen zijn het tegenovergestelde van zuren en als je ze bij mekaar gooit krijg je zouten.
Zo levert natronloog (NaOH) met zoutzuur (HCl) NaCl op oftewel keukenzout.

Caustic soda wordt vaak geleverd als witte snippers en als er water bijkomt wordt de zaak vanzelf al echt heet.
Het vreet zich echt overal doorheen en niet alleen vetten ofzo.
Dus uitkijken en handschoenen gebruiken!

Grtz.

thanxs voor de waarschuwingen, heb even op de fles gekeken en deze gel bevat 15% caustic soda , dus niet puur in snippers of korrels .

Maar dat het een smerig goedje is dat weet ik en heb dus ook voor protectie gezorgd,

Maar het geborrel is nog niet over , of de afsluiter is kapot of er zit een flinke verstopping,

Morgen gaan we de afsluiter vernieuwen (afzagen) en dan heb ik ook een mogelijkheid om met een spiraal of met een tuinslang de pijp door te spoelen .

Wat een gedoe in mijn stulpje van 33 jaar.

Vraag: kan die afsluiter zodanig stuk zijn dat hij niet genoeg lucht toevoegt bij het doorspoelen van de WC??

ja zit een klep in die zich open laat zuigen en als er niks gebruikt wordt sluit hij terug af voor de stank even boven op gaatje in boren en dan naar beneden drukken weet je of hij vast zit of te zwaar gaat
gr frans

Het riool kan de pot op.

Nieuwe beluchter erop gezet , oude was nog perfect in orde, maar was een verlijmde.
De nieuwe beluchter zit nu op een schuifmof en ik heb nu toegang tot de achterkant van de vertakkingen.

Met een tuinslang een half uur water van 70 graden door die pijp laten stromen .
Alles afgemonteerd en tot nu toe geen geborrel in de sifons gehoord.

Volgens Jan Blues ben ik nu een echte Riooloog

kon ook dat de oude beluchter te zwaar gaat dan lijkt hij niet kapot maar gaat door te weinig vacu?m niet open
gr frans

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan