sanitair probleem

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
761
Punten
113
Leeftijd
74
Even schijtziek van satelliet en daarom een sanitair probleem waar ik niet uitkom.

probleem

Badkamer:
in een hoek het toilet die direct de stortpijp ingaat van het riool.

Hier komen diverse vertakkingen op uit van de douche het ligbad en een wastafel en wasmachine aansluiting.
Als ik nu het toilet doortrek dan worden ook de zwanenhalsen van of de douche of ligbad of wastafel of de wasmachine leeg gezogen.

Met gevolg dat er een open verbinding komt met het riool en de lucht na verloop van tijd niet te harden is.

Hoe dit zo komt geen idee , 30 jaar geen last van gehad en nu schering en inslag.

Moet me nu behelpen door na het doorspoelen van het toilet alle 4 de sifons bijvullen zodat die weer als stankafsluiter dienen

Wie weet raad?

ik heb dat hier ook, maar alleen als het regent. en nadat 15 jaar geleden de riolering in de wijk helemaal is vernieuwd.
hoe dat kan snap ik ook niet, omdat we voor de vernieuwing geen last hadden.
maar eigelijk is het een construktie fout. de riolering moet eigelijk aan het eind doorlopen tot onder het dak om daar lucht te pakken. en als dat niet kan moet er op het hoogste punt een stankafsluiter worden gemaakt. dit is een klep die wel kan zuigen maar niet kan blazen.
ben er zelf geen expert in maar zo is het mij vertelt.
gr blokker

heb je op het hoogste punt geen beluchter zitten kan zijn dat hij op de zolder uitkomt en dat er een hr ketel of wasmachine op aan gesloten is werkt het zelfde als je een fles water op zijn kop houd gaat ook bloepen om dat hij vacu?m trekt dit gebeurt ook met jou wc alleen trekt hij dan de sifon leeg
gr frans:biggrin::biggrin::biggrin:

Dit is niet om te lachen ;-)

Ik hou het op ergens een verstopping of vernauwing in de afvoerpijp, op het moment dat ik de wc doortrek dan komt er veel water vrij en als die bij de vernauwing aankomt onstaat er een vacuum met het gevolg dat de sifon van een van de aansluitingen leeg gezogen wordt

Beneden heb ik nergens last van.

De regenpijpen dienen bij mij als ontluchters en op zolder geen sanitair (stadsverwarming)

REGEN PIJP IS NOOIT EEN BELUCHTER WANT ER ZIT ALTIJD EEN SIFON OF STANKAFSLUITER IN DE GROND JE KUNT DIT CONTROLEREN DOOR BIJ DE WASTAFEL SIFON LOS TE GOOIEN ZIT ALS HET GOED IS MET RO RUBBER 40 X 32 MM IN DE MUUR DIE LOS GOOIEN EN DAN DOOR SPOELEN ALS HIJ HET DAN NOG DOED HEB JE EEN VERSTOPPING EN ZO NIET MOET JE DAAR EEN BELUCHTER TUSSEN SIFON EN MUUR PLAATSEN BELUCHTER SLUIT NORMAAL DE STANK AF EN ALS JE DOOR SPOELD TREK JE EEN KLEP OPEN EN KOMT ER LUCHT MEE EN BLIJVEN JE SIFONS VOL
GR FRANS:confused::confused::confused:

even schetsen hoe mijn buizen stelsel is.

Vanaf de straat komt een grote pijp binnen die recht naar achteren loopt.

Op deze pijp worden de regenpijpen voor achter en 2 van het garage dak rechtstreeks aangesloten zonder sifons

halverwege de grote pijp zit een evengrote aftakking naar de keuken(sifon) en loopt door naar de toiletpot op de 2e verdieping ook hier zitten verder geen sifons in verwerkt.

Bij de toilet pot zit 1 vertakking naar douche (sifon) loopt door naar bad (sifon) en wastafel (sifon)

Ow ja en de toilet beneden zit ook rechtstreeks op de grote aansluiting.

Nooit problemen gehad woon er al 30 jaar maar de laatste weken is het mis

ow ja en dit nog gevonden na googlen:

In de regel loopt ontluchting via een open rioolpijp door het dak van uw woning en via regenpijpen.

Dussss

Dat klopt als een zwerende teen.
En als je in een regenwater afvoer buiten een sifon zou maken haalt hij de winter niet.

Als je boven een toilet door trekt gaat het water, als een zuiger in een cilinder, door de buis naar beneden.
En daarom moet je beluchten.

zit een sifon maar dat is een gemetselde put met stank afsluiter
gr frans

Gatverdamme,
Vandaag vanwege het mooie weer eens met de verstopping bezig gehouden.

Pot van de muur gerukt en de uitlaat schoon gemaakt 2 kilo knetterharde troep van de wand geschraapt, allemaal laagjes (wat zou dat zijn??)
Niet fris maar ala, na die schoonmaak beurt dacht ik het zal wel opgelost zijn....................
Tering, het leegzuigen van de wastafel, douche en bad is vele malen erger geworden.

Schijnbaar heb ik een ventiel weggehaald die ervoor zorgde dat de water doorstoom reduceerde.

Dus moet het in de grote afvoerpijp ergens potje dicht zitten, misschien wel met dezelfde keiharde lagen,

Heb een hogedruk rioolslang voor de Karcher gebruikt en deze een tijdje door de pijp gehaald , NADA, hielp niet dus vermoeden is een keiharde ophoping ,
Nu ben ik bezig met water van 60 graden door de hogedruk slang te spuiten en per halve meter een half uurtje laten pruttelen.

Hoe krijg ik die harde laag eruit zonder nieuwe rioolpijpen aan te leggen,
Moet onder de vloer en daar lopen allemaal stadsverwarmingspijpen, kan er amper bij .

Of is er een agressievere manier behalve de kat er door jagen........

Of wordt het tijd een rioolontstopper bedrijf in te schakelen??

Wie ?

Had hier ook zo'n probleem dat ie niet wilde aflopen.
Heb de hogedruk gebruikt maar dat wilde ook maar gedeeltelijk helpen.
Heb toen maar de hogedruk van werk meegenomen deze is wel 500 bar en water 100 graden.
Daar was ie ze mee schoon ,schijnt dat het een "normale"ophoping is die aan de wand blijft kleven.
Hoofdzakelijk vet resten, waar weer andere resten aan blijven hangen.
Dus kijk of je een zwaardere hogedruk kunt regelen met een boiler aan boord,werkt op diesel.
Succes

Scubadiver thanxs

Ik heb de zooi met 60 graden een flink aantal uren bestookt en nu kan ik al 6 keer doorspoelen zonder dat er geborrel te horen is, Ik denk dat ik toch de boel heb weten schoon te maken, misschien deels dat zal de tijd uitmaken, als het weer mis is je het hier nog wel,

Maar het is geen fris klusje dat kan ik je wel vertellen, al die rioolgassen inademen. Lig nu aan de zuurstof fles (bubble water ;-)) even mijn aderen doorspoelen

Ik weet niet of er voor rioolbuizen een zgn pigsysteem is, maar als dat er is dan ben je binnen een paar tellen klaar!

Wat is een pig zul je zeggen?

Dat is een rubbere stop die je met luchtdruk door een leiding schiet, en deze neemt alle rommel die in de wand zit met zich mee.

nou dat betwijfel ik , die aankoeksel in de pot was al knetterhard, net leisteen. heb dat er echt moeten uitbikken. Dit wel na 30 jaar intensief gebruik.

Als dat ook gebeurd is in de riolering buis (ik vermoed dat deze pijp de verkeerde kant helt dus niet helemaal afloopt naar de hoofd ader, dan kun je schieten wat je wilt maar rubber is niet instaat om dat harde baksel te verwijderen. Ik denk aan mogelijke verzakkingen door de tand des tijd.

Op dit moment loopt het beter, maar het kan een lapmiddel geweest zijn.

Dan wordt het tijd of de pijpen te vernieuwen of de riolering deskundige erbij te halen,

Beide kosten zijn misschien vergelijkbaar.

Even afwachten of mijn inspanningen voldoende waren.

Ik denk dat je een bedrijf in de arm moet nemen.
Die harde steen krijg je er niet gemakkelijk uit.
Ze gebruiken daar een excentrische spuitkop voor die door de waterdruk steeds tegen de wand aan wordt geslagen.
En met een andere spuitkop trekken ze hem dan weer leeg.
Maar hoe zit het met je riool buiten heb je daar geen verzakking in zitten?
Of een struik die er in is gegroeid.

van de straat kant komt de riolering hoofdbuis in huis deze loopt helemaal naar achteren en heeft 1 aftakking naar de WC en 1 aftakking naar de keuken.

De dakgootpijpen voor en achter en 2 van de garage dak komen rechtstreeks in de hoofdbuis
Aftakking 1 gaat naar de WC beneden en een wastafel , hier geen enkel probleem.

De aftakking 2 naar de keuken gaat dan door naar boven naar de badkamer .
De afvoer van de keukenblok en de vaatwasser gaat middels een 32mm pijp naar aftakking 2

Aftakking 2 is een 100mm pijp en loopt door naar de badkamer en daar wordt de wc op aangesloten ook komt daarop uit een 32 mm pijp van de douche wastafel en ligbad,

de keuken sifon wordt nooit leeg getrokken dus de verstopping zit tussen de keukenblok aansluiting en het moment dat de 100 mm pijp naar boven gaat.

Als dat stuk niet afloopt naar de hoofdpijp dan krijg je daar langzaam maar zeker ophoging en koekt dat aan door kalk neerslag en sediment.

Zo kan ik verklaren waarom dat stuk hardnekkig zich niet laat schoonmaken.

Probleem zit hem dus alleen in de badkamer

jammer nog steeds geborrel in de sifons, heeft deels geholpen.

Dus nu maar een deskundige inschakelen

Weet niet hoe oud het is allemaal.
Maar standaard is er een 40 mm aansluiting voor keuken /vaatwasser.
Ook is standaard 40/50 mm voor bad/douche.
Wastafels zijn doorgaans 32mm.
Dus denk dat ook een oorzaak is.
daar er vlugger een luchtledig word gezogen als er geen luchttoevoer is.

weet niet hoe handig je bent ,maar dit klusje is makkelijk zelf te doen.
Ben er zelf ook mee bezig ,hier lagen nog gres buizen, en diverse putjes waar alles in uit komt.
Zorgen dat je alle spullen zover hebt en dan is het graven.
Of je laat iemand met een graaf machine komen voor het open maken en de rest doe je zelf.
Alleen GOED in de zand leggen. en op afschot leggen.ongeveer 5-10mm per meter.
en dat is een stuk goedkoper als een bedrijf het te laten doen.
Weet het de economie moet draaien..........
Succes

The matrix is al een oude man en kijkt niet op een paar mm.
De vaatwasser en de sifon van het aan recht zijn 40 mm en de buis naar boven 110 mm.

Jouw probleem zit idd in de leiding naar onderen.
Het water wat naar beneden valt gaat als een," zuiger in een cilinder",naar beneden.
En als de leiding die naar de beluchting dicht is geslipt of door hangt en daar door vol water staat, wordt er vacu?m getrokken omdat de sifons afdichten.
Als je de ontspannings pijp op zoekt en die gaat ontstoppen naar beneden moet het zijn opgelost.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan