De Duitse commerci?le televisiezender Sat.1 zal nooit meer de Franse wielerronde Tour de France op de zender uitzenden. Dopingschandalen, de miserabele kijkcijfers en de afkeer van vele Duitsers voor het wielrennen zijn de oorzaak van de beslissing.
Sat.1 nam tien dagen voor het einde van de wielerronde de Duitse uitzendrechten over van de publieke omroepen ARD en ZDF. Deze stopte met live verslaggeving nadat een renner van de Duitse wielerploeg T-Mobile werd betrapt op gebruik van doping. Later volgden nog meer dopinggevallen en schandalen in de wielerronde. De Deense leider in het klassement Rasmussen werd hier ook het slachtoffer van.
Sat.1 hoopte met de overname van de uitzendrechten de Duitse wielerliefhebber aan zich te kunnen binden. Deze vond echter de weg naar de commerci?le zender niet. De weg naar de Europese sportzender Eurosport werd door de Duitsers wel gevonden.
De live verslagen van de Tour de France werden door gemiddeld 710.000 kijkers gevolgd via Sat.1. Ter vergelijking. De live verslaggeving op de Nederlandse televisie trok tweemaal zoveel kijkers. Ook commercieel waren de uitzendingen van de Tour de France een teleurstelling voor Sat.1. De zender verkocht zelfs de reclamezendtijd rond de wielerronde voor minder dan de helft voor wat men normaal op dit tijdslot berekent.
Bron: satplaza
Sat.1 nam tien dagen voor het einde van de wielerronde de Duitse uitzendrechten over van de publieke omroepen ARD en ZDF. Deze stopte met live verslaggeving nadat een renner van de Duitse wielerploeg T-Mobile werd betrapt op gebruik van doping. Later volgden nog meer dopinggevallen en schandalen in de wielerronde. De Deense leider in het klassement Rasmussen werd hier ook het slachtoffer van.
Sat.1 hoopte met de overname van de uitzendrechten de Duitse wielerliefhebber aan zich te kunnen binden. Deze vond echter de weg naar de commerci?le zender niet. De weg naar de Europese sportzender Eurosport werd door de Duitsers wel gevonden.
De live verslagen van de Tour de France werden door gemiddeld 710.000 kijkers gevolgd via Sat.1. Ter vergelijking. De live verslaggeving op de Nederlandse televisie trok tweemaal zoveel kijkers. Ook commercieel waren de uitzendingen van de Tour de France een teleurstelling voor Sat.1. De zender verkocht zelfs de reclamezendtijd rond de wielerronde voor minder dan de helft voor wat men normaal op dit tijdslot berekent.
Bron: satplaza