Schotel plaatsen op plat dak - bliksem

M

markz

Ik afgelopen week canaldigitaal besteld en me hier helemaal op verheugd.. Vanmorgen zou de monteur komen om de schotel te installeren. Maar nu blijkt ik vanaf de achterkant van mijn huis net geen vrij zicht op het zuiden te hebben. Verder heb ik een platdak, maar daar mocht de monteur niet op om de schotel te monteren en ook vroeg hij zich af of dit uberhaupt wel mocht van de gemeente en hoe het dan zat met bliksemafleiding. Dus hij ging onverrichter zaken weer naar huis.

Ik bij de gemeente navraag gedaan. Voor montage aan de voorgevel is inderdaad een vergunning nodig en dat je die krijgt lijkt me vrij onwaarschijnlijk aangezien er maar een persoon bezwaar hoeft te maken en het gaat niet door.

Maar montage op het dak mocht zonder enige vorm van vergunning. Nu dus echter de vraag hoe zit het met bliksem afleiding en hoe/wat is noodzakelijk. Ik woon in een bovenwoning en mijn plattedak bevindt zich op hetzelfde niveau als de punten van de daken ernaast. Dus op het moment dat ik een schotel met een tegelsteun op het dak zet is dat duidelijk het hoogste object in de omgeving en dus waarschijnlijk zeer geschikt punt voor een bliksem om in te slaan.

Iemand ervaring met dit probleem die mij kan vertellen over wat voor maatregelen er genomen dienen te worden.

Alvast bedankt,

Mark

Hoi Mark,

Ik denk dat je je een beetje angst laat aanpraten over het plaatsen van je schotel.

Ik woon in een portiekflat en hier staan op het dak diverse schotels ik heb al een hele tijd een schotel maar nooit wat aan de hand.

Voor wat betreft het verbieden van de gemeente , dat mag niet meer.

Lees het volgende topic maar, volgens mij weet die monteur van CD niet helemaal waar die het over heeft.

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=12375&highlight=verbod+schotel

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz,

Wing

Aan de voorkant is inderdaad een vergunning nodig maar op het platte dak kunnen ze me niks verbieden. Zelf heb ik hem ook het liefste op het dak staan ipv aan de voorgevel. Want dat laatste vind ik zelf ook niet mooi staan.

Enige is dus of ik iets moet door met betrekking tot bliksemafleiding. Maar als ik jou reactie lees valt dat allemaal wel mee.

CD monteur mag inderdaad niks en laat het dan maar aan jou over. Het dak mocht hij in elk geval niet op en een ladder hoger dan 4 meter mocht hij ook niet. Soms worden die arbo voorwaardenen wel zo streng gemaakt dat zulke mensen amper hun taak kunnen/mogen uitvoeren.

Nou je geeft maar een seintje mocht het plaatsen niet lukken

Groetjes,

Wing

Ik denk dat je je een beetje angst hebt in laten praten.

Ik heb nu meer dan 15 jaar lang één of meerdere schotels op een plat dak staan waar ik nog nooit problemen mee gehad heb, ook niet met onweer of ander slecht weer.

De regelgeving voor plaatsing van een schotel aan de gevel verschilt per gemeente en kan wel afhankelijk zijn van de grootte van de te plaatsen schotel.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan