schotelantenne’s die meerdere satellieten tegelijk kunnen ontvangen

N

Nicky1

Is de deze: "Technisat multytenne"

Multytenne...

een aanrader voor de ASTRA en HOTBIRD tegelijk op 1 schotel te ontvangen?

Bedankt voor jullie hulp!

Iemand ervaring erme?

Altiid welkom...

Laatst bewerkt:
Ik zou hier niet direct voor kiezen.

Want deze oplossing werkt met een 45 cm schoteltje.

Wanneer je de Duitse taal machtig bent, zie je dat de fabrikant (zie het door mij aangepaste linkje) er zelf ook al een kanttekening bij plaatst.

Ze zegt namelijk dat een en ander afhankelijk is van het zendvermogen van de betreffende transponder (maar in werkelijkheid is het probleem eerder het nogal kleine schoteltje).

De door jou begeerde satellieten zijn wel krachtige exemplaren en het schoteltje is ook bedoeld voor de voor ons Nederlanders mogelijk interessante lokatie op 28 graden oost.

Of die lokatie ook voor Belgen echt interessant is weet ik niet precies.

Als alternatief kun je eens kijken naar zaken zoals een 80 centimeter schotel (merk triax is populair voor dergelijke systemen) met een zogenaamde monoblock LNB.

Die monoblocks zijn er ook met dubbele uitgangen zodat je er 2 ontvangers mee kan bedienen, wanneer van toepassing.

De multytenne kan dat ook, maar dan moet je wel gelijk het goede model nemen.

Qua installatie gemak zal de multytenne weer winnen.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb al is het waarschijnlijk niet helemaal het antwoord waar je op gehoopt had.

Hoi.

Bedankt voor je reactie!

En eigenlijk had ik dit antwoord wel verwacht..

Omdat het nog steeds gaat om een kleine schotel (45cm)

(vandaar ook eigenlijk dit topic dat ik geopend heb)

Maar ik had ook gelezen, dus dat een monoblock ook niet ideaal is om Astra en Hotbird tegelijk te ontvangen... ? Omdat hij vaak kans maakt op lagere signaalniveaus. Ze raden het aan als er geen ander alternatief is.. Dus dat zou dan ook geen goede oplossing zijn?

Wat zou dan een beter alternatief zijn, wat jij zou aanraden?

Bedankt voor je hulp!

Een monoblock installatie richt je meestal precies tussen 2 satellieten af, om vervolgens naast het brandpunt (een schotel is zowel een spiegel als een vergrootglas voor radio signalen) de betreffende signalen aan te treffen.

Omdat je dus naast het (ideale) brandpunt zit, lever je in op je ontvangst kwaliteit.

Dat doet dus zowel de multytenne als een andere monoblock installatie.

Een draaibare opstelling heeft wanneer 'ie goed is afgesteld wel steeds de best mogelijke afstelling.

Maar dan moet je dus telkens even wachten tot de schotel naar de betreffende positie gedraaid is.

Je kan met zo'n opstelling wel veel meer dan 2 satellieten zien, afhankelijk van je omgeving.

Ik denk dat de technisch mooiste oplossing een toroïdal offset schotel is.

Het merk wave frontier is daarvan redelijk bekend (vooral de T90, een schotel van ongeveer 90 centimeter).

Deze schotels hebben geen brandpunt, maar een brandlijn.

Dat betekent dat je de LNB op een rail kunt monteren, en dan over die rail schuiven om de betreffende satelliet te ontvangen waarna je 'm vastzet.

Dan moet je natuurlijk wel eerst de schotel goed afgesteld hebben uiteraard.

Ik heb begrepen dat het ding met een duidelijke handleiding geleverd word, en er is best wel wat informatie op het internet te vinden.

Als je zo'n schotel ziet, zul je wel ff schrikken en misschien denken dat je dat niet in je tuin of aan de muur wil hebben hangen.

Maar je kan er wel veel satellieten mee ontvangen zonder te hoeven draaien, en zonder dat je werkelijk inlevert op de ontvangst.

Het niet hoeven draaien levert dus tijdswinst op, maar als je werkelijk een berg LNB's gaat toepassen krijg je wel een wat gecompliceerde schakeling van DiSEqC switches met een dito prijs.

Eenvoudig switchen gaat tot 4 LNB's, daarboven zul je switches moeten gaan combineren voor zover ik weet.

Wil je tenslotte op meer dan 1 plaats verschillende programma's ontvangen, zul je dubbele LNB's of zelfs quattro LNB's moeten gaan toepassen.

Maar das weer een verhaal op zich.

hoi. bedankt voor je antwoorden! en voor de duidelijke uitleg!!

ik wou nog alleen even vragen wat je van dit vindt:

Visiosat Bi-satellite G4

dit is dus een grotere versie van de multytenne denk ik? (of 1 van de andere versies, je hebt er meerdere)

maar algemeen, is deze beter als de multytenne dan omdat hij een grotere schotel heeft?

bedankt!

fijn weekend alvast!!

Laatst bewerkt:
Die schotel is inderdaad een stukje groter.

Jouw linkje geeft aan dat 'ie 75 breed is en 64 hoog.

Daarmee schaart 'ie zich in de overgrote meerderheid der schotels, die van 60 centimeter.

Die breedte heeft 'ie schijnbaar nodig om meer dan 1 satelliet te kunnen ontvangen.

Volgens jouw linkje en volgens de franse fabrikant heeft deze schotel meerdere brandpunten.

Dat durf ik te betwijfelen, alleen al vanwege het plaatje met de schets van de radiogolven.

Deze opstelling is duidelijk gewoon een variant op de monoblock installaties, maar de vorm van het schotelblad zal wel wat doen om meer satellieten te ontvangen.

Dat neemt niet weg dat deze schotel ook inlevert ten opzichte van draaibaar of toroïdal.

Het is maar net wat je budget toelaat (en de schoonheids commissie).

Deze oplossing zal zeker geen slechte zijn; het is zondermeer beter dan de multytenne.

De 60 centimeter zal voldoende zijn voor Astra en zo te zien is 'ie daar ook in eerste lijn op uitgericht.

Met voldoende bedoel ik dat er ook nog wat zogenaamde regenreserve is, het beeld blijft ook als er een buitje (dus minder signaal) overheen komt.

Als ik dan mag vragen, ongeacht het budget en alle andere dingen, wat jij zou aanraden voor meerdere satellieten te kunnen ontvangen?

Bedankt!

Het is niet reëel om alle andere zaken uit te sluiten bij een advies.

Maar zelf heb ik hier een draaibare set staan.

Daarmee hoef ik maar 1 LNB te monteren en heb ik geen gedoe met DiSEqC switches.

Wel moet ik dus wachten tot de schotel de gewenste positie bereikt heeft, en dat kan wel even duren (minuutje ofzo).

Ik heb geen last van huisgenoten die eventueel een ander programma willen zien en dat niet kunnen omdat de schotel de verkeerde kant op staat te kijken.

Wanneer dat laatste wel het geval zou zijn, dan ging ik direct een wave frontier halen (waarschijnlijk een grotere dan de T90).

Aangezien er hier overal in huis een schotelaansluiting is, moet ik dan de verdeling in de meterkast wel opnieuw gaan uitwerken, maar das dan weer mijn hobby he..

Hmmm... bedankt voor je reactie! Hier heb ik dus wel iets aan! :)

Bedankt voor je hulp en nog een fijn weekend! :)

Thnx voor je hulp!!

Laatst bewerkt:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan