Een monoblock installatie richt je meestal precies tussen 2 satellieten af, om vervolgens naast het brandpunt (een schotel is zowel een spiegel als een vergrootglas voor radio signalen) de betreffende signalen aan te treffen.
Omdat je dus naast het (ideale) brandpunt zit, lever je in op je ontvangst kwaliteit.
Dat doet dus zowel de multytenne als een andere monoblock installatie.
Een draaibare opstelling heeft wanneer 'ie goed is afgesteld wel steeds de best mogelijke afstelling.
Maar dan moet je dus telkens even wachten tot de schotel naar de betreffende positie gedraaid is.
Je kan met zo'n opstelling wel veel meer dan 2 satellieten zien, afhankelijk van je omgeving.
Ik denk dat de technisch mooiste oplossing een toroïdal offset schotel is.
Het merk
wave frontier is daarvan redelijk bekend (vooral de T90, een schotel van ongeveer 90 centimeter).
Deze schotels hebben geen brandpunt, maar een brandlijn.
Dat betekent dat je de LNB op een rail kunt monteren, en dan over die rail schuiven om de betreffende satelliet te ontvangen waarna je 'm vastzet.
Dan moet je natuurlijk wel eerst de schotel goed afgesteld hebben uiteraard.
Ik heb begrepen dat het ding met een duidelijke handleiding geleverd word, en er is best wel wat informatie op het internet te vinden.
Als je zo'n schotel ziet, zul je wel ff schrikken en misschien denken dat je dat niet in je tuin of aan de muur wil hebben hangen.
Maar je kan er wel veel satellieten mee ontvangen zonder te hoeven draaien, en zonder dat je werkelijk inlevert op de ontvangst.
Het niet hoeven draaien levert dus tijdswinst op, maar als je werkelijk een berg LNB's gaat toepassen krijg je wel een wat gecompliceerde schakeling van DiSEqC switches met een dito prijs.
Eenvoudig switchen gaat tot 4 LNB's, daarboven zul je switches moeten gaan combineren voor zover ik weet.
Wil je tenslotte op meer dan 1 plaats verschillende programma's ontvangen, zul je dubbele LNB's of zelfs quattro LNB's moeten gaan toepassen.
Maar das weer een verhaal op zich.