Schotelbezitters kiezen populairste zenders

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
736
Punten
113
Leeftijd
59
De Nederlandse Belangenvereniging Schotelbezitters (NBS) hield in de periode van 5 april tot en met 15 mei, mede op verzoek van Canal Digitaal, een enqu?te via haar website Schotelbezitter.nl naar de meest gwenste nieuwe themakanalen. Bezoekers konden vijf zenders selecteren die zij graag in een nieuw Canal Digitaal pakket op de Astra positie van 23 graden Oost positie willen zien. Bijna 5.000 unieke bezoekers brachten in totaal ruim 19.000 stemmen uit.

Dit zijn de vijf meest gewenste zenders: Discovery Science met 35%, 2; Family 7 30%. 3; /Geschiedenis 29%. 4; Consumenten TV 24%. 5; Holland Doc 22%.

Per thema gesorteerd waren dit de top 3 winnaars: 1. Discovery Science (35%) 2. Een gedeelde plaatds voor Discovery Civilisation en National Geographic Wild (18%)

Entertainment zenders: 1. Sci Fi Channel (16%) 2. Humor TV (12%) 3. 13th Street (5%)

Sportzenders: 1. Eurosport 2 (10%) 2. Sport1 2 (5%) 3. Sport1 3 (2%)

Informatieve zenders: 1. /Geschiedenis (29%) 2. Consumenten TV (24%) 3. Holland Doc (22%)

Muziekzenders: 1. 3 voor 12 Central (5%) 2. Een gedeelde plaats voor Sterren.nl en TMF Party (elk 3%)

Kinderzenders: 1. Boomerang (9%) 2. Nick Jr. (3%) 3. Baby TV (2%)

Religiezenders: 1. Family 7 (30%) 2. /Geloven (14%) 3. Omega TV (6%)

Doelgroepenzenders: 1. ZEE TV (1%) 2. Garuda TV (1%) 3. SET Asia (1%)

De volledige uitslag is op de website schotelbezitter.nl te bekijken

Nadat eerder Canal Digitaal een reactie gaf op de door de NBS gehouden enquête digitale themakanalen Astra 3 blijkt de uitslag nu ook bij enkele “winnaars” tot reacties te lijden. Satellietnieuws.nl mocht van zowel de VPRO als Family 7 een inhoudelijke reactie op de uitslag van de enquête ontvangen.

Family 7

Bij Family 7 lopen vreugde en verdriet deze tijd door elkaar heen. Vreugde is er over het behalen van de tweede plaats in de NBS enquête. Maar deze vreugde wordt verdrongen door het verdriet dat de zender, maar vooral de kijkers, heeft/hebben van het komende staken van doorgifte van de zender binnen het digitale UPC pakket. Family 7 legt zich overigens niet neer bij het voorgenomen besluit van UPC om de zender op 30 mei te vervangen door het christelijke kanaal van de publieke omroep Omega TV. De zender voert nog steeds een handtekeningen actie en wil deze voor 30 mei aanbieden aan de directie van UPC om zodoende ook na 30 mei doorgifte van de zender binnen het digitale televisiepakket van de kabelaar af te dwingen. De kans van slagen is overigens nihil te noemen.

Family 7 woordvoerder Dolf van de Vegte is dan ook in de nopjes dat de omroep aan de achterban van zijn zender om deel te nemen aan de NBS enquête tot een tweede plaats in de NBS enquête heeft geleid. “Als Family7 zijn wij verheugd dat onze achterban heeft laten zien dat men Family7 als christelijke familiezender waardeert. Uit vele enquêtes blijkt dat in Nederland nog steeds ruim 50% een relatie met geloven/religie heeft. Ook mensen die niet direct kerkelijk zijn, geven blijk van waardering omdat Family7 een schoon kanaal is, zonder grof taalgebruik, onnodig geweld en seksuele uitspattingen.”

Bij de achterban van Family 7 blijkt overigens satellietverspreiding van de christelijke televisiezender al langere tijd een gekoesterde wens. De omroep krijgt al vanaf de start van de zender vele verzoeken om de zender via de satelliet te gaan uitzenden. “Sinds Family7 in december 2005 is gaan uitzenden krijgen wij zeer regelmatig mailtjes en telefoontjes van mensen die ons via satelliet willen ontvangen. Binnen onze achterban is de groep satelliet kijkers groeiende.” aldus van de Vegte.

Family 7 verwacht dat de uitslag van de enquête op termijn zal gaan inhouden dat de zender via de satelliet te zien zal zijn. “Dat hangt natuurlijk van de definitieve beslissing af van Canal Digitaal maar gelet op het enthousiasme dat wij in het land ontmoeten over Family7 zou die beslissing positief moeten uitvallen” luidt het vanuit Family 7. De zender heeft overigens al eerder met Canal Digitaal contact gehad over doorgifte van de zender en heeft daar een positief gevoel aan over gehouden. “Wij hebben telefonisch contact gehad met Canal Digitaal over doorgifte van Family7. Dat gesprek verliep positief, wij vertrouwen er dan ook op dat de uitslag van de enquête ertoe bijdraagt dat Canal Digitaal ons gaat meenemen in de doorgifte van de zender.” aldus een hoopvol gestemde Dolf van de Vegt.

Geschiedenis TV

Het digitaal themakanaal /Geschiedenis TV van de Nederlandse publieke omroep VPRO behaalde in de uitslag van de enquête een verrassende derde plaats. Meer dan 29 procent van de bijna 5000 deelnemers aan de enquête gaf één van de vijf mogelijke stemmen aan deze zender. Het kanaal laat programma’s uit het archief van de publieke omroep zien die te maken hebben met de geschiedenis van Nederland.

“We zijn blij en verrast dat we in de top drie van themakanalen gekozen zijn. /Geschiedenis TV probeert een actuele blik op de historie te bieden en waarschijnlijk slagen we daarin. Tussen de honderden (duizenden?) tv-kanalen die in Nederland via satelliet, kabel en internet te ontvangen zijn, is kennelijk behoefte aan een themakanaal dat de schatkamers van de Nederlandse publieke omroepen plundert op zoek naar historisch belangrijk materiaal. We onderscheiden ons door deze kwalitatief hoogwaardige en journalistiek interessante documentaires, reportages en films op een 'minder is meer'-manier te brengen: in sobere vormgeving, zonder schreeuwerige commercials, flashy leaders, presentatoren en dergelijke. Dat dit wordt gewaardeerd bewijst bijvoorbeeld deze enquête van de NBS.” aldus Fons Dellen, eindredacteur van /Geschiedenis TV

De mogelijkheid om /Geschiedenis TV overal te kunnen ontvangen is voor de VPRO heel belangrijk. Daarin speelt voor ontvangstmogelijkheid in Nederland en delen van Europa satellietverspreiding een belangrijke rol. Maar ook mondiaal probeert de VPRO een ontvangstmogelijkheid voor zijn digitale themakanalen te creëren. “De VPRO wil daar zijn waar het publiek is, dus doorgifte via de satelliet is voor ons van zeer groot belang. Net als doorgifte van onze themakanalen via bijvoorbeeld You Tube.” laat Dellen weten.

Er zijn op dit moment nog geen gesprekken gaande tussen /Geschiedenis TV en Canal Digitaal. Maar bij /Geschiedenis TV gaat men in ieder geval ervan uit dat Canal Digitaal binnenkort voor een oriënterend gesprek een afspraak maakt. “We nemen aan dat dit op grond van de enquêteresultaten en aanbevelingen in de NBS enquête binnenkort gebeurt.” Maar Fons Dellen is daarnaast heel realistisch als het over een percentage gaat wat betreft de kansen dat /Geschiedenis TV binnenkort via de satelliet is te ontvangen. “Minimaal nul , maximaal honderd procent.”

Satplaza

Discovery kijk ik altijd op Premiere, scheelt behoorlijk in het aantal reklames.:biggrin:
En in het "eigen" pakket staat hier tegenwoordig heel vaak Boomerang op voor mezelf dan he.. want de kids kijken meer naar Cartoon en Nickelodeon.

Valt me trouwens op dat er Cartoon niet bij de kids staat bij jou, wel Baby TV? Wasdat? Die ken ik nog niet?

Black Tiger;178111 zei:
Valt me trouwens op dat er Cartoon niet bij de kids staat bij jou, wel Baby TV? Wasdat? Die ken ik nog niet?

Baby tv zit in het TV-Cabo pakket, wat ik hier trouwens ook niet kan zien, want de boom die hier staat heeft weer blad gekregen, dus 30 west is niet haalbaar.

Ahzo, in Cabo.

Ik doelde eignelijk hierop:
Kinderzenders: 1. Boomerang (9%) 2. Nick Jr. (3%) 3. Baby TV (2%)
Viel me op dat Cartoon niet in dat rijtje zat terwijl deze wel gewoon in het satelliet pakket van C+ zit.
Dus ik vroeg me af op welke plaats Cartoon in dat onderzoek terecht was gekomen.

Doe mij maar 3 voor 12 op de satelliet zoals vandaag weer lekker de gehele dag muziek vanaf pinkpop :)

Muziek kan wel eens lekker zijn ja, hier staat 's avonds, of liever gezegd 's nachts, vaak VH-1 Classic op als ik op de pc de posts van de forums en de email doe enzo. Genieten.:)

Black Tiger;178140 zei:
Ahzo, in Cabo.

Ik doelde eignelijk hierop:

Viel me op dat Cartoon niet in dat rijtje zat terwijl deze wel gewoon in het satelliet pakket van C+ zit.
Dus ik vroeg me af op welke plaats Cartoon in dat onderzoek terecht was gekomen.

naar de meest gewenste nieuwe themakanalen[/QOUTE]

Volgens mij zit Cartoon al een tijdje in het pakket dit ging om "extra" nieuwe kanalen.

Ja klopt, ik raakte in de war omdat ik Discovery zag maar da's Discovery Science en die hebben we nu ook nog niet inderdaad.

Ben er toch al niet kapot van dat ze een deel naar 23 oost verhuizen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan