SES Astra wil nieuwe satellietpositie (23,5 graden Oost) voor Nederlandse markt

aart44

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
53
Punten
48
Leeftijd
80
Satellietoperator SES Astra wil een nieuwe satellietpositie voor de Nederlandse markt inzetten

Thans zenden alle op Nederland gerichte satellietzenders uit via de Astra1-positie 19,2 graden

Oost. Bill Wijdeveld, verantwoordelijk sales manager voor Nederland zegt tegenover

DutchMedia desgevraagd dat het de bedoeling is om de 23,5 graden Oost positie (Astra3)

in te zetten voor de Nederlandse markt. Wijdeveld zegt in gesprek te zijn met Nederlandse

marktpartijen om daartoe een (nieuwe) markt te ontginnen. Volgens de zegsman van de

satellietexploitant zou het makkelijk zijn om bij bestaande installaties een tweede satellietkop

in te bouwen opdat met een vaste schotel een combinatie van de 19,2 graden en 23,5 graden

Oost te maken. Technisch worden zaken makkelijk en wordt steeds meer mogelijk, aldus

Wijdeveld.

De uitzending van Nederlandse zenders op 23,5 graden Oost ligt omstreden in de markt.

Meer dan 700.000 (geregistreerde) satelliethuishoudens kijken thans satelliettelevisie via

de 19,2 graden Oost positie. Thans is er een verwaarloosbaar aantal satelliethuishoudens

die de 23,5 graden Oost positie kan ontvangen (praktisch alleen draaibare

satelliethuishoudens), waarop alleen feed- en aanvoersignalen worden uitgezonden,

en veel vrije satellietcapaciteit aanwezig is. Regionale omroepen bevestigden het verhaal

tegenover DutchMedia dat de satellietuitzendingen waarover nu wordt gesproken slechts

1 jaar op de Astra1 plaats kan vinden, waarna het de bedoeling is alleen nog op de Astra3

positie uit te zenden. Contracten voor uitzendingen op de Astra-satellieten van de regiozenders

moeten nog ondertekend worden. Het Astra1-platform wordt voor de regio-omroepen

evenwel ingericht op een theoretische mogelijkheid tot (later) coderen. Volgens

Wijdeveld - die niet op de details wil ingaan - is het de bedoeling

met de Astra3 een markt te ontginnen waar Nederlandse content voor wordt uitgezocht.

Wijdeveld liet enigszins in het midden of er ook (extra) content van Canal Digitaal Satelliet

zal worden geplaatst op de Astra3 en daartoe in gesprek is. Canal Digitaal Satelliet ontkende

eerder tegenover DutchMedia dat er sprake is van een overgang naar de Astra3 en er niet op

uit is haar eigen glazen in te gooien. Daarmee doelde de Nederlandse satelliettelevisie-

aanbieder op het opnieuw moeten inrichten van satellietinstallaties, een delicate zaak voor

satelliethuishoudens. Drastische wijzigingen van techniek bij het Nederlands satellietaanbod

heeft in het verleden (1996-2000) voor de nodige onrust en stagnatie in de markt gezorgd.

Bron: http://dutchmedia.web-log.nl/dutchmedia/2006/09/ses_astra_wil_n.html

Goed, als ze er tegen voor die tijd even voor willen zorgen dat ik 4 LNB's in de houder kwijt kan is het geen probleem. Maar anders wordt het toch wel dringend tijd om om te zien naar KPN tv, want om voor het treurige beetje aanbod op die 23,5 een complete schotel bij te zetten (die heb ik wel een aantal liggen trouwens, inclusief LNB....) ik me toch wel wat bar.

Of je het nou doorhebt of niet, dat is nou juist de bedoeling, Joost.

Eerder wist men al te melden dat dit de richting zou zijn waar we heengaan.

Aangezien astra schijnbaar in haar maag zit met de mislukte positie (geen Duitser die er nog naar kijkt), proppen we daar die gezapige hollander toch op.

Die doet toch wel aan "follow the leader" (en de belgen zijn er ook al ingetrapt).

KPN vind het prachtig.

Haar "digitenne van KPN" is straks mooi alleenheerser als het gaat om het uitzenden van terristrische (misschien wel) landelijk dekkende signalen.

Aangezien dat niet de enige activiteit van KPN is, kan die de lokale zenders ook "helpen" op de satelliet te komen.

Leker goedkoop ook, dus niks te klagen.

Ja, als kijker is het niet zo goedkoop.

Want het boertje uit limburg die straks nog naar L1 op de satelliet wil kijken, mag nog maar weer een pak geld in de allesbrander gooien met de kerst.

Komt diezelfde monteur weer langs, nu om de schotel te voorzien van een tweede LNB en de nodige zaken om dat ook te laten werken.

Het boertje vraagt wel eerst twee aanbiedingen aan, en raad eens wat (op korte termijn) goedkoper gaat blijken ?

KPN voelt zich alweer spekkoper (en heeft nog gelijk ook).

Dè reden om uitschakeling van het dure analoge tv zendernetwerk (wie had dat ook weer in handen ..), is afgeschoten.

Want dankzij de goede hulp van KPN gaan straks de regionale zenders op de sateliet.

Vooral niet vertellen dat het niet de bedoeling is dat dat zo blijft !

Ja dat ze op de satelliet blijven op (middellange) termijn is wel de bedoeling en zo word er dus niet gelogen.

Maar dat ie naar een jaartje genieten van je lokale zender ineens vehuist naar een satelliet waar nu geen hond (en zeker niet in NL) naar kijkt, dat moet je pas vertellen als de mensen de eenmaal omgeschakeld zijn op sateliet ontvangst.

Na 1 jaar weer investeren in hetzelfde systeem zal ook niemand graag doen.

Dus zal dan de keuze gaan vallen op een goedkoper systeem, ongeacht de potentiële beeldkwaliteit (want we blijven wel hollanders he).

Maar goed dat KPN geen monopolie meer heeft..

Ik heb geen haast met overstappen naar woe dan ook. (Er zal nog wel meer aanbod komen.) Bovendien is KPN ook bezig met "gesleutel" en ik ben benieuwd of dat betekent dat de kwaliteit van de bestaande zenders wordt opgepoetst of dat men wat kanalen bij wil plaatsen. En wat mag dat dan weer kosten (ook omdat de huiige Digitenne tuners dat blijkbaar niet aankunnen). Maar wat me in ieder geval van CDS bijzonder tegenstaat is dat we in het basispakket een enorme hoeveelheid muziekzenders hebben zitten maar geen VRT. KPN heeft zo'n recht voor z'n raap pakket wel. Overigens betekent weglopen bij CDS (*als* het al gebeurt, want vanwege de lange opzegtermijn hang ik nog tot 1-8-2007) absoluut niet dat ik met de schotel ophoudt. Daar kan natuurlijk sowieso niks tegen op.

Vers 2 is natuurlijk of het hele verhaal van de eventuele verhuizing zal blijken te kloppen. Ik las vandaag trouwens al dat er inderdaad een mogelijkheid zal komen om 4 LNB's op een schotel te zetten. Het wordt vast wel wat hannessen, maar daar zal ik natuurlijk mijn hand dan niet voor omdraaien.

Ik ben niet blij met dit bericht.Thuis zou het eventueel nog wel kunnen,maar als ik met de caravan weg ben heb ik maar een kop.

Mijn ontvanger kan ook alleen maar astra 1 ontvangen.

Wie betaald de nieuwe ontvanger?

Heel erg leuk zulke ideen.

ina

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan