Hoi oliseb.
Als jenaar de specificaties van die hirschmann kabel kijkt, zou dat behoorlijk goeie kabel moeten zijn.
Ik zelf ken ook een KOKA kabel van die fabrikant maar ik weet niet zeker of dat die 799 is.
Met die kabel heb ik uitgesproken slechte ervaring, en dat verwachtte ik niet van dat merk.
In deze kabel zit een "binnenisolatie" welke uit schuim bestaat.
Dit doet men vanwege de hele goede isolerende werking van lucht, een onderdeel van schuim.
De eigenschappen van lucht zijn dus beter als die van plastic.
En in de KOKA kabel die ik eens toegepast heb (omdat die ter plaaste aanwezig was), zit dus veel lucht.
Alleen is het nadeel van lucht weer dat dat zo gemakkelijk verplaatsbaar is.
Aangezien ik die kabel destijds zelf niet gelegd heb, maar dat aan iemand anders heb overgelaten, weet ik niet precies hoe die kabel liep.
Wel dat de afstand minder was dan de 60 meter die jij nu wil overbruggen; 40 tot 50 meter ongeveer.
Aangezien de kabel verschillende malen de hoek om moest, en ook goed vastgeknoopt werd, was die kabel niet meer rond op alle plaatsen.
En dat is een groot probleem.
Hierdoor veranderen namelijk de eigenschappen van de kabel, met name de capaciteit.
Ik kon met een spectrum analyser (das dus een specifiek en vrij kostbaar meetapparaat) zien dat het signaal gewoon aangetast werd.
De oplossing was een P-RG11 kabel toe te passen.
Deze kabel word onder andere door Belden gefabriceerd.
De kabel is zo'n 11 millimeter dik, tegenover de 7 of 8 van de kabel die je nu kent.
Dat betekent weer dat je er geen gewone pluggen aan kunt zetten, daar moet je bijpassende pluggen en een krimptang voor gebruiken.
In die kabel zit een veel dikkere kern, en ook een dikkere binnenisolatie (diëlectricum).
Dat diëlectricum is ook schuim, maar steviger waardoor je het niet zo gemakkelijk vervormt.
Met deze kabel overbrug ik regelmatig afstanden van zo'n 100 meter, maar dan wel met toepassen van versterkertjes en alleen met gebruik van zo'n meetapparaat om vast te stellen dat alles echt goed is.
Zaken waar je zeker rekening mee moet houden zijn grotere gaten om de kabel door te voeren, en de bochten ruim te nemen.
Ik heb hierboven uitgelegd wat er gebeurt als je de kabel niet in een bocht legt, maar de kabel de hoek om knikt.
Alle coax kabels hebben overigens in de specificaties staan wat de minimale buigradius is.
Eerder genoemde ervaring met de koka kabel, was een installatie met een quattro LNB en dus moesten er 4 dikkere kabels opnieuw gelegd worden, daar word je niet blij van.
Zeker niet als je dacht te besparen op de kabel door de aangeraden kabel van een kennis te gebruiken en die dan zelf te leggen met alle fouten die daarbij kunnen optreden..
Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.