Sitecom 300N wl-183, toch een "prul"?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ik dacht een redelijk goede router gekocht te hebben, maar ga toch denken dat dit niet zo is... Koste toch een €80,-.

Het punt is het volgende: De router vertraagt de huidige internetsnelheid, of kan botweg niet sneller?

Per 1 juli is mijn snelheid verhoogd van 50 naar 80 mb, maar ik heb deze nooit gehaald, de snelheid is altijd in de buurt van de 50mb gebleven.

Ik heb deze router gekocht toen Ziggo aankondigde de snelheden te gaan verhogen naar 120, en omdat ik hier nog geen draadloze router had voor de laptop.

En omdat Ziggo deze toen ook zelf aanbood, maar niet gekocht bij hun, maar hier op de plaatselijke woonboulevard bij de MM, waar deze goedkoper was

De verhoging van 50mb gaf hij mooi door, maar nu ik op de 80 zou moeten zitten kom ik niet hoger dan 54.

Ik heb al gelezen over de firmware, maar ik geloof er niet zo in, en ik krijg ook voor de wl-183 niet de juiste nieuwe firmware gevonden.

Is er iest aan een instelling te doen waardoor de snelheid wellicht omhoog gaat, want hang ik mijn pc rechtstreeks aan het modem van Ziggo, dan heb ik wel de huidige internetsnelheid.

De reclame van Sitecom dat de 300N gemaakt is voor de toekomst en hoge snelheden is volgens mij niet helemaal waar...

Ik ga dus volgens mij op korte termijn aan een andere router denken, maar wil dus wel even weten wat jullie ervaringen zijn met de huidige internetsnelheden, en de daarbij beste router.

Sitecom en SMC blijven toch B-merken, hoe je het ook keert of draait. Het leuke van Sitecom is alleen dat als je tijdig je apparaat registreert bij hun, dat je er 10 jaar garantie op hebt.

Maar vergis je niet, nieuwere firmware kan echt wel wonderen doen, alleen moet die firmware er dan wel zijn.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de hoge Ziggo snelheden, maar van wat mij zo "in de wandelgangen" ter ore komt, adviseert men toch Netgear boven Sitecom.

Daarna ga je in de hogere categorieën komen zoals de duurdere Linksys, Draytek etc.

Maar misschien dat andere Ziggo gebruikers met hoge snelheid ook nog goede adviezen hebben. Ben er zelf ook benieuwd naar eerlijk gezegd.

Intussen heeft men bij Ziggo de snelheid verhoogt naar 120, en natuurlijk haal ik het hier niet, zit nog steeds op hetzelfde...

Vandaag toch maar eens de helpdesk gebeld want ikke hier snap er even niets meer van, rechtstreeks aan het modem natuurlijk goed.

De helpdeskmedewerker wist mij te vertellen dat er een cat5E of een cat6 kabel aan de router moest hangen om de snelheid te halen en dat ik een Gigabit router moest hebben.

Uhhh, volgens mij hangt er een cat6 aan, en een sitecom 300N is een router jullie zelf aanbevelen.

Maar de medewerker vertelde mij dat er geen andere kabels tussen mogen hangen die ouder zijn dan cat5E.

Ik ben natuurlijk leergierig en wil dus gerust alles vervangen door Cat6 maar als ik die Cat6 al getest heb en de rest eraf gehaald heb, dan kan de router toch niet meer vertragen??? Een enorme stilte viel er toen, en ik heb hem gezegd nog even verder te zoeken...

Maar nu ik de doos in mijn handen heb ga ik ervoor vrezen dat ik géén Gigabitrouter heb, maar een ouder type ( Mediamarkttruukje? ) Een router die een max heeft van 300mb???

Maar waarom gaat dat "prul" niet verder dan een 50mb?

Iemand enig idee verder? Of wordt het weer een andere?

Kijk eens op welk waarde de router intraint, want dat zou dan hoger moeten zijn, tenminste als de router de snelheid aangeeft.

Dat zegt eigenlijk al genoeg. Als je rechtstreeks aan het modem wel de juiste snelheid haalt, da moet je niet bij Ziggo zijn, maar dan ligt het probleem aan je bekabeling danwel je router.

Aangezien je vrijwel zeker Cat5 hebt, mag dat nog geen vertraging van 70mb maken.

Het is 120mbit effe voluit geschreven (daarbij gebruik ik niet de officiele hoofdlettertjes).

Dan moet je een downloadsnelheid halen van pak hem beet 15 megabyte per seconde.

Als je 50 mbit haalt, dan haal je een downloadsnelheid van ongeveer 6 megabyte per seconde.

Anyway, kijk eens of er een firmware update voor je router te vinden is. Als het zonder router wel goed werkt, is je kabel ook in orde anders zou hij niet werken he.

Check ook eens instellingen, misschien staat er ergens een load balancing optie actief of bandwidth throtteling. Zet alle beveiliging van de router eens uit, dat kan ook vertragen.

Helpt dat allemaal niet zou ik gaan klagen, garantie, want die router moet gewoon 300 mbit aan kunnen.

Ik ga er eens voor zitten als alle problemen op het werk weer opgelost zijn.

Ps, pas ff de quote aan. ;) =]

Helpt dat allemaal niet zou ik gaan klagen' date=' garantie, want die router moet gewoon 300 mbit aan kunnen.[/quote']

Was er niet een manier om op "afstand" mee te kijken?

Wat de kabels betreft vertelde de helpdeskmedewerker dat alle kabels goed moeten zijn, alles cat5e of hoger, er mag er niet eentje tussen die lager is, maar ik geloof dat niet, net want jij zegt het is een vertraging van 70mb? ( ik gebruik de kleine lettertjes even niet. ;) ).

Een Firmware-update krijg ik voor dit ding niet gevonden, en voor jou volgende vraag? load balancing optie actief of bandwidth throtteling??? Tumme het zijn makkelijk in te stellen routers, wie gaat dat ooit opzoeken?! Wij ja, maar de ...

Heb je nog wat "scherp" liggen, want schiet mij maar lek, waar zit dat in de router, dan kan ik het uitzetten... Ik ben de freak, gij de expert! :biggrin:

Alle beveiligingen kan ik wel uitzetten, doe ik in de loop van volgende week.

Lukt dit alles niet, dan gaan we toch weer maar eens het bonnetje opzoeken en een ritje maken naar de MM, in de hoop dat ik er een andere voor terug krijg, zoniet dan gaan we toch eens aan een serieuze denken, want er staan intussen ook een paar decoders te wachten die aan het internet moeten...

Toch de huidige werkweek eens in zien te korten, 57 weg nog 36 te gaan...

Maargoed dat niet iedereen dit uitprobeerd, want dan werd er nog meer hardware verkocht, en naar helpdesken gebeld, niemand maakt mij wijs dat alle internetgebruikers hun snelheid testen en eruit halen wat erin zit!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
De helpdesk kan slechts tot in het modem meekijken. Als deze de juiste instellingen en snelheden aangeeft houdt het snel op.

Ze kijken niet mee naar routers, zeker niet als ze die niet zelf geleverd hebben. Doet vrijwel geen enkele provider overigens.

Maar er bestaat wel zoiets als Teamviewer om op afstand mee te kunnen kijken als iemand (zoals ik bijv.) er eens een nadere blik op zou willen werpen.

Dus geef maar een gil per email als je tijd hebt, want je hebt het nog druk tot halverwege de week zie ik.:biggrin:

En nee... dat is net waarom de providers zoveel snelheid kunnen geven. Het gros controleert de snelheid niet maar maakt er ook geen gebruik van ook al zouden ze het hebben.;)

Dus geef maar een gil per email als je tijd hebt' date=' want je hebt het nog druk tot halverwege de week zie ik[/quote']
Doen ik....

Maar ik vrees dat na half deze week de drukte nog niet voorbij is, die stomme McDonalds roept weer...

Hoi.

Als ik Google naar wl-183, dan krijg ik onder andere een ZDnet(NL) test uit 2008 als resultaat.

Daar spreekt men van Draft N, waar Draft staat voor zoveel als ontwerp of test versie, niet definitief dus.

Dat is een belangrijk punt.

Waar je dus voor moet zorgen, is dat je voor de draadloze verbindingen overal de recentste firmware en drivers hebt.

Zo te zien gaat het daar verkeerd.

Jouw verhaal lijkt gebaseerd op de snelheid die gespecificeerd is voor de draadloze verbinding.

Ik zie nergens staan dat je dit test met een bedrade verbinding.

Je hebt het wel over een max van 54 Mbit (met de juiste hoofdletters :tong: ), en das toevallig de hoogste snelheid voor WiFi A en G.

De vraag is dus of het allemaal wel lukt met WiFi N, er zijn een aantal verschillende oplossingen geweest die als draft-N werden aangeboden, gedurende een relatief lange periode.

Sinds augustus 2009 is de definitieve N standaard vastgesteld.

Dus moet je ervoor zorgen dat alle firmware en alle drivers van na die tijd zijn.

De helpdesk medewerker en BT hebben natuurlijk gelijk:

Je kan geen hogere snelheid verwerken dan het maximum dat de gebruikte kabels en aangesloten apparatuur ondersteunen.

Een 100 Mbit cat.5 kabel werkt prima als er 4 draden zijn aangesloten.

1000 Mbit heeft alle 8 aders nodig, en je moet dus controleren dat dat ook klopt bij jou.

Dit geldt dus voor de kabel tussen modem en router.

Dan nog moet je wel een heel eind in de richting van een 100 Mbit verbinding kunnen opbouwen tussen router en andere N apparatuur.

Bij de weg:

Die 300 Mbit op de doos slaat dus op de draadloze verbinding.

Het slaat niet op de prestaties van de draad-verbindingen.

Maar es ff spitten:

De NL gebruiksaanwijzing is een aanfluiting.

Het zijn 7 kantjes A5 met informatie, waarmee je word verteld hoe je de stekker erin moet steken, de antennes moet draaien en dat er geen standaard beveiliging aanwezig is.

De Engelstalige gebruiksaanwijzing is wel duidelijk:

Equipped with four LAN ports (10/100M) and one WAN port (10/100M)
Je hebt dus een WiFi verbinding van max 300 Mbit tussen de draadloze apparaten onderling, maar naar het internet ga je in ieder geval met lager dan 100 Mbit uitkomen.

Enneh; Kijk hier es.

Nu moet ik me schamen, ik heb helemaal over dat wl-183 heen gekeken en ging uit van een WL300N gigabit router (bijvoorbeeld de wl-351) omdat er gesproken werd over "aangepast voor de toekomst".:headbang::headbang::stupid:

Jouw verhaal lijkt gebaseerd op de snelheid die gespecificeerd is voor de draadloze verbinding.Ik zie nergens staan dat je dit test met een bedrade verbinding.

@Mas3, dan heb ik het blijkbaar verkeerd uitgelegd, want alle pc's op de laptop na, hangen hier aan een kabel, en het wordt in dit geval dus getest met kabel, draadloos is het zelfs nog trager.

Ik ga dat linkje van jou eventjes bekijken in de loop van deze week, of er iets mee te doen is.

Bedankt voor de zoekaktie!!!

De wijze mannen weten het misschien wel.

Maar je had het over meekijken op de pc.

Misschien is Teamviewer dan iets.

Succes.

;)

Nr.10

Maar er bestaat wel zoiets als Teamviewer om op afstand mee te kunnen kijken
Zeker weer te lang met de fles in het zwembad gelegen.:biggrin::biggrin:

Oeps. Ehhh, tsja, excuus te lang boven het chloor gestaan, het is niet voor niets een bestandsdeel voor een bedwelmende werking. (chloroform)

Dus geen fles.

;)

Nr.10

Intussen heb ik een Gigabit router aangeschaft, weer een sitecom 300N, maar nu eentje die het wel naar behoren doet. :biggrin:

Ik heb nu wel de volle snelheid van 120 Mbit .

Er is alleen voor mij nog 1 groot vraagteken: Normaal draait mijn pc XP, maar na het installeren van de router vanmorgen kwam ik maar tot 75 Mbit, ik kreeg al meteen de gedachte dat ik toch eens een ander merk moest kopen...

Maar er staat hier ook nog Windows7 op dezelfde pc, en die opgestart en snelheid getest, en verrek nu wel de volle mep.

Wat is het verschil tussen XP en 7 hierin?

Ook zelfde bestand van zelfde site geprobeerd? Want ook daar kan verschil in zitten.

De winsock is wel iets verandert, kan ook zijn dat XP de netwerkkaart op 100mbit laat werken i.p.v. een gigabit, of Win7 heeft nieuwere drivers. Er draait meer op XP omdat die langer draait dus er is meer geheugen in gebruik want dowload ook vertraagt.

Pfffff... kan vanalles zijn eigenlijk.:)

Ja ga dus maar zoeken. :biggrin:

Het geeft mij de gelegenheid om hier 7 weer eens te testen, want daar haal ik het wel.

Nu nog eens kijken of men bij Eweka bijvoorbeeld ook meegaat met de toekomst.

Even een toevoeging aan deze posting: Zojuist gesproken met de support van Eweka, en daar gaat men op zijn vroegst volgend voorjaar mee met de huidige snelheden van wat de internetproviders nu aanbieden.

Ja die zijn wat later dan de meeste andere usenetproviders die dat wel al leveren, al dan niet voor duurdere prijzen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan