Hallo arno, welkom op het Satellite FUN Board.
Zoals rienk al opmerkte, heb je exact dezelfde vraag 2 maal gesteld in 2 verschillende (nieuwe) onderwerpen.
Dat komt nogal ongeduldig over, en dat zal niet je bedoeling geweest zijn.
Ik heb je berichten hierheen verplaatst, zodat ze in 1 enkel onderwerp staan.
Daardoor ga je straks niet 2 onderwerpen krijgen waar hetzelfde behandeld word, maar waar je misschien wel heel andere reacties zou krijgen.
Verder is voor iedereen het overzicht weg als dit soort zaken door mekaar lopen.
Over je probleem:
Het lijkt me sterk dat je een satelliet en/of een transponder hebt.
De satelliet hangt in een baan om de aarde en een transponder is de zender die de signalen naar de aarde (terug) stuurt.
Je haalt dus wat zaken door mekaar en daardoor word het lastiger om te begrijpen wat er bedoeld word.
Mag ik aannemen dat je met de transponder de LNB, oftewel de ontvangstkop bedoelt ?
Heb je die dan destijds zelf vervangen ?
Is de aansluiting aan de LNB wel goed afgedicht ?
Dus zit er een rubber stop of zelfvulcaniserende tape omheen?
Wanneer deze connector niet goed afgedicht is, kan het zijn dat er vocht binnengedrongen is.
Dat kun je direct zien als je de plug losdraait.
In dat geval zit er namelijk groene of zwarte prut in die plug en moet je die vervangen.
Schoonmaken is dan geen oplossing, hooguit een tijdelijke (bij gebrek aan een nieuwe connector bijvoorbeeld).
Dan kan het nog zijn dat je LNB niet meer recht hangt.
Bij een wat oudere schotel zou het kunnen gebeuren dat de kunststof beugel waarin de LNB bevestigd is, breekt.
Dat hoeft niet per se vanaf de grond zichtbaar te zijn, maar dan zit de LNB dus niet meer vast en kan verdraaien.
Om een serieus antwoord te kunnen geven (en dus geen gegok), is er meer informatie nodig over wat je precies ziet en wat voor installatie je precies hebt.
Overigens: houd er rekening mee dat het analoge tijdperk aan het aflopen is.
Er zullen steeds meer analoge zenders verdwijnen om plaats te maken voor digitale zenders.
Wellicht tijd om eens rond te kijken voor een algehele update van de installatie nu er toch aan gewerkt moet gaan worden ?