Slimme meter.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
796
Punten
113
Leeftijd
74
Energie bedrijf stuurt een brief dat er kostenloos een slimme meter geplaatst kan gaan worden.
Gemak dient de mens .

3 mogelijkheden
- automatisch laten uitlezen
- uitlezen uitzetten
- Geen slimme meter laten plaatsen.

Wat adviseren jullie?
Ivm zonnepanelen.

Moeilijk want er zitten voor en nadelen aan.

Ik heb ook een slimme meter en maandelijks krijg netjes een overzicht van mijn verbruik. Onlangs kreeg ik een mail of ze hem dagelijks mochten uitlezen maar dat wil ik niet maar ongetwijfeld hebben ze deze informatie toch wel, optie 2 is dus een schijn optie want hoe kan jij controleren dat ze hem niet uitlezen?

Ik heb eerder gelezen dat slimme meters het verbruik ook niet zuiver zouden registreren maar of dit nu nog speelt?

Wat het voordeel of nadeel zou zijn van een slimme meter met zonnepanelen daar durf ik niks over te zeggen.

Ik zou eerst eens heel goed navragen of je die i.c.m. de zonnepanelen kunt gebruiken.
De nodige slimme meters schijnen geen elektriciteit terug te kunnen leveren aan het hoofdnet en dat lijkt me wel de bedoeling dus even goed navragen.

Voor zover mij bekend zijn er geen voordelen t.o.v. zonnepanelen. Het is alleen handig voor de elektriciteitsmaatschappij en dan voor de gebruiker omdat je maandelijks je verbruik (en/of teruglevering) kunt zien.

Ik heb zelf gekozen voor geen slimme meter, ik hou niet van dingen die op afstand uitgelezen kunnen worden. Wilde daarom ook geen slimme meter waarvan de module is uitgezet. Heb ook al gehoord dat ze die module dan niet uit zetten maar 'm gewoon niet gebruiken. Is toch niet hetzelfde.

https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/slimme-meter/slimme-meter-verplicht

slim.jpg

Het is duidelijk , ik kan weigeren maar in 2023 is het verplicht.

Moet je even kijken hoe oud dat bericht is The Matrix, want volgens mij is dat niet er door gegaan. Zie ook de link van Jacob.
Ook ik mocht de slimme meter gewoon weigeren en als mijn meter afgekeurd is over een paar jaar dan krijg ik een gewone digitale meter zoals ook aangegeven in de link van Jacob.
Aldus is mij ook verteld door de monteur die hier een nieuwe gasmeter is komen plaatsen.

Een keuze die je nu maakt, want met die rare kwiebes weet je het maar nooit

Ik heb zojuist het formulier opgestuurd dat ik de slimme meter weiger.

Moest wel ff lachen , in de bevestiging staat:
Coteq Netbeheer controleert periodiek of uw huidige energiemeters nog aan de strenge eisen voldoen. Als uw meters vervangen moeten worden, dan plaatsen wij conventionele digitale meters die niet op afstand uit te lezen zijn. Coteq plaatst geen meters met draaischijf (Ferraris-meters) meer.

Ik woon nu hier ruim 38 jaar en heb nog nooit controle gehad op deze niet slimme maar intelligente  draaispoelmeter met terugloop..

Nu gewoon afwachten wat er gebeurd met verminderen van saldering. Mss is dan toch een digitale of slimme meter verplicht. 

Coteq plaatst geen meters met draaischijf (Ferraris-meters) meer.
Dat doet niemand meer. Netbeheerders willen allemaal digitale meters. Dat is ook voor het tegengaan van fraude.

De huidige meters worden op een gegeven moment vanzelf afgekeurd en dan vervangen.

Zo denk ik er ook wel over dus is het een zoethoudertje om een slimme meter te weigeren. .

Ik heb 28 dagen de tijd om op mijn beslissing terug te komen.
Heb ik iig een maand de tijd me te verdiepen in zo'n meter.
Nu krijg ik gisteren een brief en vandaag al een datum van plaatsing. Dat vind ik een beetje snel iets door de strot drukken.

Dus zie het meer als ho ho ff wachten.

Vandaag me zeer uitgebreid laten informeren door ENGIE via Messenger.

Volkomen duidelijk nu snap ik het helemaal , 4 tellers voor dag en nacht
de tellers registreren gebruik en (zonneenergie - gebruik) op elk moment ,
dus opbrengst zonneenergie wordt op moment als de wasmachine of droger aangaat eerst vermindert zodat de dagopbrengst lager is wat de portal weergeeft.
Voor saldering in de toekomst is het dus slim om alleen in de zomer te wassen en drogen.
Zodat de netto zonneenergie zo laag mogelijk wordt voor max teruggaaf.
Wel wordt er iedere dag geregistreerd maar je kunt kiezen voor dagelijkse maandelijkse raportage of uitzetten ,
maar dan nog wordt  gebruik per dag geregistreerd.

Het is dus na 2023 ervoor te zorgen dat je op zonnige dagen gaat wassen drogen strijken etc. Of zorg voor vier maanden onderbroeken en was en droog alleen in de zomer om het zonneenergie minus gebruik teller zo laag mogelijk te houden voor maximale teruggaaf.
Vandaar een slimme meter die zorgt dat je zelf nog slimmer moet zijn.

Het is maar dat je weet dat je denkt bij maandelijkse rapportage er maandelijks gekeken wordt---dus niet.

Het verhaal is eigenlijk heel simpel: Heb je een ouderwetse draaischijfmeter, HOUDEN!!!

Deze nooit laten vervangen door een zogenoemde slimme meter, want je gaat er altijd op achteruit.
Alles wat je direct terug levert met je zonnepanelen is zichtbaar doordat je de draaischijf terug ziet draaien. De digitale meters zijn daarin niet altijd even betrouwbaar, of de energiemaatschappij heeft een kromme manier van berekenen zodat je benadeeld wordt.

Dr.Z
Je ontkomt er niet aan. Draaispoelmeters worden gewoon afgekeurd , einde levensduur. Je krijgt dan verplicht een digitale meter of je kunt voor een slimme meter kiezen.

Gisteren met ENGIE daarover gehad. Heb je zonnepanelen dan wordt vanwege afbouw saldering de draaispoelmeters verplicht vervangen in 2023. Tot 2023 maakt het niet uit of je een slimme meter of een draaispoelmeter hebt.

Het is zeer makkelijk om te constateren dat je zonnepanelen hebt. Je jaarverbruik is veel lager tov wat de verwachting is en de netbeheerder hoeft alleen even langs te lopen en ziet die glimmende spiegels op het dak.

Je krijgt dan verplicht een digitale meter of je kunt voor een slimme meter kiezen.
Correct, dat is wettelijk verplicht. Maar je kunt dan natuurlijk voor een gewone digitale meter kiezen. Echter voor mensen met zonnepanelen is het wel verstandig om na te gaan of deze dan ook met die zonnepanelen teruggave overweg kunnen.
Ik weet dus niet of die keuze ook mogelijk is als je zonnepanelen bezit. Heb je daar ook navraag over gedaan The Matrix?

Jawel een digitale meter is absoluut ook geschikt voor saldering zonnepaneel bezitters. Deze registreert ook het verbruik en zonne energie minus verbruik. Alleen deze tellers zijn niet uitleesbaar en moet je eens per jaar de standen doorgeven.

Een slimme meter daar en tegen kun je dus in prinipe raadplegen of het verstandig is de wasmachine aan te zetten.

Maar een luie donder net als ik kan dus kiezen voor een slimme meter of digitale meter, op het eind is het plusjes en minnetjes optellen en kassa.

Maar bij saldering is het verstandig het weer in de gaten te houden.  Bewolkt ?? Niet wassen of drogen. Zonnig , hoppa de was draaien en drogen.

Ook is het verstandig om bv de vaatwasser bij bewolkt weer ff standby te zetten  of met de hand de afwas doen

Alleen deze tellers zijn niet uitleesbaar en moet je eens per jaar de standen doorgeven.
Dat was ook exact mijn bedoeling. Ik hoef van dat soort dingen niets wat op afstand te benaderen is. Ben daar misschien wat ouderwets in maar hou daar niet van.

Ik zie aan mijn dubbele meter ook wel of het verstandig is om de wasmachine aan te zetten, heb geen zonnepanelen dus hoef daar niet op te letten. :)

Voor jou en andere bezitters van zonnepanelen is dat een andere zaak, kun je extra bezuinigen inderdaad.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan