Sneeuw op de schotel.

M

MAS3

Sinds de laatste zomer heb ik een andere schotel op het dak.

Een Gregorian offset met motor is vervangen door een Wave Frontier.

Met die motor kon ik het ding een paar keer heen en weer doen, dan ging vaak de sneeuw er wel vanaf door het bewegen.

Dat gaat 'm nu niet meer worden natuurlijk.

Op dit moment (ik probeerde het RTL journaal te zien) valt het beeld uit.

Dit zal wel komen door sneeuw op de schotel, het sneeuwt hier nu (steeds harder) en er is een aardig pakje gevallen vanavond zag ik zojuist.

Terwijl ik zit te typen vallen ook de andere NL transponders uit.

Maar de regionale programma's op 23.5 oost, en FTA op 28.2 oost zijn er nog wel.

Aan buienradar.nl te zien zal de sneeuw ook nog wel even aanhouden, ben benieuwd wat er morgen voor de deur ligt.

Ik ga echt het dak niet opklimmen om de schotel sneeuwvrij te maken.

Na morgen zou het gaan dooien, komt het er vanzelf weer af.

Nog voor het verzenden van dit bericht gaan ook de regionalen en de andere programma's het opgeven.

Bedtijd dus..

Ik heb gisteravond en vanacht geen uitval van de rtl zenders gehad!

Signaal liep wel terug, maar bleef voldoende voor goed zicht.

Heb mijn schotel wel ingespoten met vaseline (spray)

Hier totaal geen last gehad, vannacht regen dus alles sneeuw weg.

En tegen het eind van de ochtend is het pas flink beginnen te sneeuwen. Tot nu toe nog geen beelduitval gehad op de 60 cm Triax die de Astra verzorgt.:)

Ik heb er geen last van gehad met mijn wavefrontier (icm. de lnb's: Smart Twin 0.2 dB) en een spaun multiswitch, hier is er ook redelijk wat sneeuw op de schotel gevallen.

Welke lnb's gebruik je? Ik heb afgelopen week ergens gelezen dat enkele merken veel sneller last hebben van een slechte ontvangst bij regen en sneeuw dan andere merken lnb's.

Ik gebruik smalle Inverto's die hebben tijdens en na regen signaalverlies tot ±5 dB.

M.i. niet direct door het regenen maar door de druppels die op de spitse kop van de

LNB's achter blijven. Hoogst irritant.

Zodra het niet meer regent en ik de koppen van die druppels ontdoe alles weer perfect.

Vreemde is dat ze bij sneeuw geen signaalverlies hebben.

Gisterenavond kon ik de overgang van sneeuw in regen op die manier goed volgen. :biggrin:

Multispeed

Ook ik gebruik Inverto Multiconnect Black Edition LNB's (die zijn overigens wit).

De uitval is slechts kortstondig geweest, maar ik lag toen wel lekker op 1 oor.

Ik gebruik de zelfde inverto's hier echter helemaal geen last van signaalverlies te melden

Hier ook; de sneeuwschuiver voor mijn WaveFrontier 90 zat weer helemaal onder de sneeuw.

Op de Astra's ging het nog wel, bij de rest kwamen veel blokken en/of geen signaal voor.

Gelukkig hoefde ik niet het dak op, zodat het probleem simpel was op te lossen.

Aan de lnb's (Alps) ben ik niet geweest.

Ook hier geen probleem en we hebben toch een lekker pakje sneeuw 4-5 cm gehad.

Ik heb mijn wok flink in de boenwas gezet en daardoor wil er niet veel sneeuw op blijven plakken

Tis weer raak vandaag, moest weer sneeuwruimen, maar dat ík last heb, zal wel komen omdat de mijne op het zuiden is uitgericht

Het blijkt iedere keer weer dat mijn ontvangst niet geremd wordt door

stevige sneeuwval.

Hedenmorgen zag ik deze hoeveelheid sneeuw op mijn schotel en LNB's

liggen en was bang voor behoorlijk signaalverlies. KLIK

Signaal was slechts marginaal minder, normaal op 17 dB nu op 16 dB.

Verbazingwekkend en onbegrijpelijk. Overigens geen bezwaar tegen.

Multisnow

Het is natuurlijk altijd mogelijk om een weerstandsleiding achterop je schotel te plakken, hierdoor zal de sneeuw nooit blijven plakken.

Dat is me bekend.

In installaties waarmee ik zijdelings te maken krijg met mijn werk word een dergelijk materiaal ook toegepast, vandaar dat ik daarmee ook bekend ben.

Verder is dat enkele jaren terug ook hier al eens ter sprake gekomen.

Het probleem is echter niet zo groot dat ik denk zoiets met regelmaat nodig te hebben.

Ga ik dus niet doen.

Sinds de sneeuw van 2 weken geleden heb ik er ook geen last meer van gehad.

Wel van andere rariteiten overigens, maar dat is in een ander onderwerp hier al ter sprake geweest.

CDS is ook aan het rommelen.

Daar heb ik zelfs last van met mijn Irdeto abonnementje (normalerwijze heb ik geen last van gerommel omdat dat met SECA te maken heeft).

Nou gisteravond had ik ineens een probleem er ligt hier ook behoorlijk wat sneeuw mijn schotel hangt achter het huis tegen de schuur en in de poort waren jongens vuurwerk aan het afschieten en ineens zat ik zonder signaal.

Het was koud en donker dus ik heb de Maxdigitaal 225 aangezet die heeft een DVB-T tuner en de NL zenders zijn FTA dus ik heb niet veel kunnen zappen.

Vanmorgen met de trap erbij geprobeerd en een nieuwe lnb maar draai de coax los en de koperen kern is afgebroken of dat door de knal gekomen is of dat een strijker tegen de lnb is gegooid ik weet het niet maar de reparatie was nog al eenvoudig een stukje de coax ingekort aangesloten en alles deed het weer.

Dus vuurwerk is ook gevaarlijk niet alleen voor mensen ook oppassen met de schotel.:)

Ik had het euvel toen het zo hard sneeuwde en de dag erna toen er in de lucht nog veel sneeuw zat, veeeel BER.

Gelukkig kon de draaibare schotel wel gebruikt worden en die dus fijn naar Astra laten draaien en we konden weer verder kijken. Door het draaien schudde die vanzelf de sneeuw er af.

Nu werkt het alweer een paar dagen als vanouds met de oude kleine 60cm die er voor de Astra hangt, ondanks dat hij nog vol met sneeuw zit.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan