Snelheid verhogen

G

gerritspencer

Hallo,

Ik heb windows XP met SP 2.
Nu reageert hij af en toe een beetje traag . Het is een pentium 3. Het werkgeheugen is 256Mhz.
Zou je dit kunnenn verhogen om hem sneller te maken?
Of is er een andere manier.
Ik heb al wel gesacand met virusscanner en ad aware, maar helpt niet veel

Gerrit

Een upgraden naar 512 mb geheugen zou ook al wat kunnen helpen.
Defragmenteren kan ook weer wat snelheid brengen.

Tja,

Geheugen bijprikken heeft in het standaard werkgebied zin! (opstarten blijft ie netzo langzaam ;))

Upgraden naar een P4? zin?
Nee, daar geloof ik niet in. Zekker niet als het 1 van de laatste P3's is...

Je kan kijken door met je R. muisknop op je werkbalk te klikken en voor taakbeheer kiezen. Vervolgens zet je hem op dat laatste tabblad, met CPU info en geheugen info.
Als je CPU meer dan regelmatig op 100% zit tijdens het werk, dan zou ik met Matrix eens zijn.
(maar nogmaals, daar geloof ik niet in)

Zeker zoals je schrijft dat het gebeurd NA sp2... Denk ik toch dat er wat anders aan de hand is (ik weet wel wat, maar mensen braken ondertussen al van deze tekst van mijn kant... Dus KK... jouw beurt ;))

G

Geheugen bijprikken heeft in het standaard werkgebied zin! (opstarten blijft ie netzo langzaam
Het versnelt ook iets bij het opstarten. Bij het opstarten worden er namelijk allerlei drivers en de registry geladen, daar is ook geheugen voor nodig.:)
Maar echt veel verschil in snelheid zal er niet zijn.

SP2 maakt de zaak wel wat zwaarder ja.... je kunt het eens uninstallen en dan zien of het weer beter gaat.:)

Originally posted by Black Tiger
Het versnelt ook iets bij het opstarten. Bij het opstarten worden er namelijk allerlei drivers en de registry geladen, daar is ook geheugen voor nodig.:)
Ja, maar geen 256Mb!
Maar echt veel verschil in snelheid zal er niet zijn.

SP2 maakt de zaak wel wat zwaarder ja.... je kunt het eens uninstallen en dan zien of het weer beter gaat.:)

Hmmm, ik zou dan eerst even afwegen:
Veiligheid (voorzover je daarover kan spreken) of snelheid?

G

Hai gerritspencer,

Het verbaast me dat het hier nog niet ter sprake is geweest, maar windows heeft de eigenschap zich te vervuilen. Aan de ene kant doordat er veel programma's zijn die zich bij installeren en de-installeren slordig gedragen en overal (actieve) stukjes programma achterlaten. En aan de andere kant, omdat de programmacode van windows zelf fouten bevat. Daardoor blijft er steeds iets in het geheugen achter, wat opgeruimd had moeten worden. Memoryleaks dus. Daar kan je geheugen voor blijven kopen, maar dat verlies je toch. En vervolgens zijn er alle aanslagen op je windowscomputer door virussen enzo. Daarvoor snoep je zelf waarschijnlijk van de rekenkracht en geheugen door beschermingsprogramma's te draaien, zoals virusscanners, zonealarms en spywaredetectors. Het lijkt een futiliteit, maar al die beetjes tellen behoorlijk op.

Als je hier vanaf wilt zijn, betekent het dus niet dat je het moet masqueren door maar weer een grotere, zwaardere, snellere computer te kopen. Dan zul je je horizon moeten gaan verbreden. Dat betekent naar buiten gaan en niet naar je windows blijven staren. Er zijn heel wat operating systems die net als windows op de pc draaien. Een daarvan is behoorlijk veel gebruikt, en kan je dus ook behoorlijk veel ondersteuning bij krijgen: Linux. Het wordt in verschillende distributies geleverd. Maar dat maakt niet uit, want alle huidige versies zijn in de kern het zelfde: kernel 2.6. Een veel gebruikte, zeer complete, vriendelijk in werken en installeren uitgave is SuSE. En dan is het echt compleet: in het pakket zitten 5 cd's en 2 dubbelzijdige DVD's. De cd's zijn een complete installatieset. De DVD's ook. Ene zijde 32 bits, en andere zijde 64 bits, voor als je een 64 bits computer hebt. En op de cd staat ongelooflijk veel. Van compleet Office pakket, t/m 3D arcadegames. Wat er echter ontbreekt zijn de memoryleaks. Verder is het vrijwel immuun voor virussen en spyware.

Maar ik weet ook wel: wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. Daarmee wil ik zeggen dat ik eerlijk gezegt betwijfel of je echt van je problemen verlost wilt worden en professionaliseert met de stap naar Linux. Maar ik wil je wel uitdagen. En daarbij ondersteunen.

Ja, maar geen 256Mb!
Jawel hoor, maar zoals ik ook al schreef, veel zal het niet zijn. Met 128 mb kom je nergens inderdaad. Met 256 erbij (dus in totaal 512) begint het toch wel.
We spreken immers over een pentium III, vermoedelijk over de 1000 mhz en daar moet XP toch eigenlijk best goed op kunnen draaien.

Veiligheid (voorzover je daarover kan spreken) of snelheid?
Liever snelheid dan, want qua veiligheid lijkt het me persoonlijk niet dat SP2 nu zoveel verbetert heeft behalve het gezeur als je geen virusscanner of firewall aanwezig hebt (kun je gelukkig wel uitschakelen). Want da's voor beginners handig.

Linux is ook een optie, kan ie op zijn minst eens ernaast installeren om te zien of dat hem beter bevalt. Zal in elk geval sneller werken. :biggrin:

Originally posted by Kerstkonijn
Hai gerritspencer,

Het verbaast me dat het hier nog niet ter sprake is geweest, maar windows heeft de eigenschap zich te vervuilen.

Erh,

KK, Een schone install van windows is al vervuiling. Daarom heb ik het niet genoemd.

@BT:

Ik ben toch wel heel nieuwsgierig hoe een OS bij het booten 256 MB in beslag kan nemen door drijvers te laden. Dat zou meteen betekenen dat de rest van de op te starten programma's op swapschijf zou werken. Dan spreek je niet meer over een langzaam systeem, dan draait ie gewoonweg niet (tenzij je 5 minuten wachten voordat je browser geladen is weken noemt.)

Nee, Zelfs met XP zal windhoos geen 256Mb ram gebruiken tijdens boot...

(een Mainframe haalt dat net.... )

G

Ik zeg ook niet dat ie 256 mb geheugen gebruikt, ik zeg alleen dat ie zijn drivers sneller kan laden omdat ie ook in het geheugen meer swapruimte vrij heeft, toch?
Ik schreef dan ook al dat de winst vrij miniem zou zijn.

We hebben het over booten:

Voordat windhoos swap gaat gebruiken vult ie eerst een groot deel (ik weet niet precies, maar het is een bepaalt percentage) van het RAM.
Daarna pompt ie over naar disk. (indien ter beschikking)
Zolang hij swap niet gebruikt, laad ie 256 net zo snel als 512. Ik kan me een hoop voorstellen maar zelfs ikspee gebruikt nog geen 128 mb aan drijvers in zin ram...
Laden zal je niets merken bij vergroting van ram! Niet een kleinbeetje niet heelveel, gewoon NIETS!

Jawel hoor, maar zoals ik ook al schreef, veel zal het niet zijn. Met 128 mb kom je nergens inderdaad. Met 256 erbij (dus in totaal 512) begint het toch wel.
We spreken immers over een pentium III, vermoedelijk over de 1000 mhz en daar moet XP toch eigenlijk best goed op kunnen draaien.
Daarnaast heeft Processor snelheid ook al niets te maken met de snelheid van het systeem. Iig qua booten niet. Bussnelheid, Disksnelheid en doorvoer snelheid... dat maakt verschil in het booten.
Tijdens normaal gebruik zal ook CPU snelheid (1Ghz of 2Ghz) geen barst uitmaken. Zoals ik al schreef, hoeveel van de tijd draai je op 100% CPU tijd???

Nee...

G

Geheugen heeft ook een eigen swapruimte. Hoe groter je geheugen hoe meer vrije ram-swapruimte. Het kan echter inderdaad best zijn dat dit niet zoveel met booten te maken heeft.

Daarnaast heeft Processor snelheid ook al niets te maken met de snelheid van het systeem. Iig qua booten niet.
Daar twijfel ik toch heel sterk aan. De processor snelheid heeft wel degelijk te maken met de opstartsnelheid van het systeem.
Denk daarbij bijv. aan de hoeveelheid aanwezige processorcache.

In elk geval bij oude systemen was dat heel goed merkbaar.
Het verschil in opstarten tussen een 486 dx/2 50 en een 486 dx/4 100mhz is behoorlijk.
Het enige wat hierbij vervangen werd, was de cpu en een paar jumpertjes op het mainboard. Kan best natuurlijk dat daarmee de bussnelheid hoger werd gezet, maar dat is dan toch echt wel in combinatie met de cpu.

Als ik dan zo lees wat jij schrijft, zou in feite niets het booten kunnen versnellen, want een snellere cpu en meer geheugen helpt niet zeg je. Welnu, dan helpt ook niets anders, behalve het systeem verder leegkiepen.
En dat geloof ik dus niet.
Tijdens normaal gebruik zal ook CPU snelheid (1Ghz of 2Ghz) geen barst uitmaken
Geen probleem, die mij dan maar de 2Ghz, ben ik stukken sneller dan jij, want in combinatie met geheugen is de rekenkracht stukken beter en zal de cpu niet vlug 100% zijn maar de programma's zullen stukken sneller starten en werken.

Kenonne. Als ik zo lees wat windoos zou doen tijdens booten, begrijp ik niet dat het nog bestaat. Het lijkt zo nog veel erger te zijn dan ik ooit had durven dromen. :lol:

Hahahaha ben maar blij, je weet nog niet eens half hoe erg windows wel niet is. :biggrin::biggrin::biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan