Speedtouch 570I en Draytek 2200e/x

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
69
Graag zou ik willen weten of deze twee gezamelijk te koppelen/gebruiken zijn.

Iemand ervaring hiermee.???

Jammer dat die Draytek niet een ingebouwd kabelmodem heeft.

Heb ook even gekeken naar die Speedtouch, dat is een modem met wireless erbij.

Theoretisch gesproken kun je deze twee op elkaar koppelen, maar als je het op de "officiele" manier gaat doen, dan zal de Draytek de funkties van de Speedtouch overnemen en ik neem aan dat je dat niet wilt.

Indien je dat niet wilt, zul je de WAN poort van de Draytek niet moeten gebruiken en de Speedtouch aan een van de 4 switchpoorten van de Draytek moeten hangen wat de Draytek dan ook meteen eigenlijk beperkt tot een gewone switch en de meeste van zijn routerfunkties dus niet beschikbaar zullen zijn.

Indien je de speedtouch aan de Draytek hangt via de WAN zal de Draytek als hoofdrouter gaan optreden want hij is wel geschikt om aan een modem te hangen, maar het probleem kan dan rijzen dat je Speedtouch dan niet meer veel te zeggen heeft.

Anderszijds (ligt allemaal aan de configmogelijkheden van de Speedtouch) kan het ook zijn dat ze allebei gewoon werken, in dat geval heb je een router achter router funktionaliteit. Dat is niet altijd handig, als je dan een poort wilt openzetten en forwarden zul je dat namelijk op allebei de routers moeten doen bijv. en het kan tot probleempjes leiden.

Het ligt er dus maar aan wat eigenlijk precies je wensen zijn en wat de instelmogelijkheden zijn van beide apparaten.

Ja geweldig zeg is in ieder geval al weer een beetje duidelijker.

Momenteel heb ik een kabelmodem aan de draytek hangen met daarachter 3 pc's.

De bedoeling is het volgende:

1- Van kabel naar adsl.

2- Eingelijk de 3 pc's in dezelfde configuratie laten staan maar wel koppelen met internet.

3- laptopie ook draadloos internet te gebruiken.

4- nog een vierde pc ook draadloos te laten internetten.

Ik zou kunnen overwegen om alles via de 570i te laten gaan maar dat houd in dat ik de 3 pc's die nu achter de draytek zitten moet aanpassen (kaart erin).

Of net zoals je zegt gewoon achter elkaar zetten en kijken wat er dan nog mogelijk is. En twee keer een poort openzetten vind ik niet erg als het maar goed werkt.

Ik probeer wel wat uit zodra de boel hier binnen is.

Laat nog wel even wat horen..

Maar als ik het zo zie heb je misschien die Draytek niet meer nodig.

Als ik goed gekeken heb (weet het zo uit 't hoofd niet meer) heeft die speedtouch ook 4 switchpoorten.

Daar hang je dan die 3 pc's aan. Aangezien die andere pc en laptop draadloos gaan heb je daar geen switchpoort meer voor nodig, dan zou je zelfs theoretisch nog 1 poort overhouden voor een evt. 4e bekabelde pc.

Dan word die Draytek overbodig.

Maar okez... we wachten het eens af, ben benieuwd wat 't worden gaat.:)

Ik heb het aan de praat. Heb de 570 geinstaleerd en gewoon aan de draytek gekoppeld. Na wat instellingen geen enkel probleem. De pc's die draadloos contact maken kunnen allemaal het internet op. Ook de pc's die nog aan de draytek hangen. Ben nu bezig om alle pc's in 1 netwerk te krijgen..

Dat zou ook moeten kunnen als ze in de zelfde ip range/subnet hangen en in dezelfde werkgroep.

Ja dezelfde groep is ok maar niet dezelfde ip range en dat moet ik kijken of dat te veranderen is.

Na veel vragen proberen en wat tips van buitenaf ben ik er toch uitgekomen.

SpeedTouch 570/570i Wireless ADSL Gateway <-> 2 PC's draadloos.

Gekoppeld aan:

Draytek2200x <-> 3 PC's via multipoort Draytek.

In de draytek instellingen de DHCP server op "Relay Agent" instellen.

De 10/100Base-T Ethernet poort van de 570i verbinden met poort 4 (Upload) van de Draytek.

De 3 PC's die aan de Draytek zijn verbonden opnieuw opstarten of via ipconfig /releas en /renew een nieuw ip adres aanvragen.

Klaar is kees. Alle Pc's draadloos dan wel vast zitten nu in een netwerk en kunnen allemaal op het web.

Misschien heeft iemand hier nog iets aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Super! Bedankt voor het posten van de oplossing. Dat van die relay-agent wist ik ook nog niet.:)

Misschien nog een kleine toevoeging wat ook tot de mogelijkheden behoort is dat je nu zowel met de Draytek danwel met de 570i het internet kunt gebruiken oftewel de beide wan poorten.

Zoals ik al aangaf heb ik de Draytek waar 3 PC's aanhangen deze 3 PC's maken via de wan poort verbinding met een kabelmodem van chello. (configuratie gelijk als heb je alleen b.v Kabel)

De 570i hangt aan de upload poort van de Draytek om alle PC's in 1 netwerk te krijgen.

De 2 PC's die draadloos met de 570i werken maken via dit modem verbinding met het internet via ADSL.

Zo kun je dus 1 netwerk met 5 PC's of meer splitsen in twee groepen waarvan de een gebruik maakt van ADSL modem en de andere van Kabelmodem.

Nu lijkt mij dit niet allemaal nodig maar omdat ik nu een maand lang nog zowel ADSL en Kabel aansluiting heb leek het me leuk om even wat uit te proberen.

Ja oke, dat kan inderdaad, maar dan spreek je ook van 2 internet aansluitingen en zullen je routerfunkties van de Draytek ook alleen werken voor de kabelverbinding.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan